În primele trei luni ale anului, valoarea totală a fraudelor comise cu utilizarea cardurilor bancare emise de băncile licențiate în Republica Moldova a atins suma de patru milioane lei. Datele au fost publicate de Consiliul Economic, cu referire la Banca Națională a Moldovei, transmite bizlaw.md.
În prezent, în țara noastră sunt puse în circulație peste 2 milioane carduri bancare, cu peste 20% mai mult decât în primul semestru al anului 2020. În primele trei luni ale acestui an, deținătorii de carduri din Moldova au efectuat tranzacții fără numerar în valoare de 13,7 miliarde lei.
În această perioadă, rezidenții au preferat să facă mai multe achitări on-line. Potrivit autorităților, reducerea numerarului în circulație este o prioritate pentru a reduce cota economiei tenebre. Totuși, plata fără numerar are și mai multe riscuri, pe care autoritățile dar și băncile depun eforturi pentru a le combate. Astfel, în primul trimestru al anului 2021, valoarea fraudei cu utilizarea cardurilor bancare a constituit patru milioane lei. Dintre care, 45 la sută s-au realizat fără prezența cardului. Adică, infractorii au obținut la distanță datele cardului. La nivel global, pierderile anuale de la acest tip de infracțiuni depășește patru miliarde de dolari.
Potrivit datelor Direcției investigații infracțiuni informatice a Inspectoratului Național de Investigații, pe durata anului 2020, au fost documentate și trimise în judecată 16 cazuri de astfel de fraude cu cardul bancar, iar cifra totală de dosare penale inițiate e de peste 500.
În context, autoritățile afirmă că având în vedere popularizarea comerțului electronic, sistemele de plăți, băncile și organele de forță întreprind măsuri din ce în ce mai complexe, care ar spori siguranța plăților fără numerar. Printre acestea este și fortificarea măsurilor care ar asigura confidențialitatea datelor aferente cardurilor bancare deținute și utilizării în siguranță a acestora. O altă măsură este consolidarea capacității de prevenire a fraudelor efectuate prin intermediul cardurilor de plată, dar și ajustarea limitelor calitative și cantitative stabilite pentru tranzacțiile efectuate prin intermediul cardurilor de plată, sporirea complexității procesului de înregistrare a utilizatorilor în cadrul aplicațiilor mobile și monitorizarea mai desfășurată a parametrilor tehnici de accesare/utilizare a conturilor de plăți.