Transportatorii amenință cu proteste din cauza unei noi legi

Șoferii mijloacelor de transport public ar putea ieși la proteste în viitorul apropriat. Se întâmplă după ce Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) ar fi acordat Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) doar trei zile pentru a-și prezenta opinia în legătură cu proiectul de modificare a Codului Transporturilor Rutiere (CTR). Președintele Consiliului APOTA Oleg Alexa a declarat că proiectul de modificare a Codului Transporturilor Rutiere – propus de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale – ar conține instrumente de „deposedare a transportatorilor de afaceri și de subordonare politică a domeniului transporturilor rutiere”, scrie newsmaker.md.

Pe 30 octombrie, președintele Consiliului APOTA Oleg Alexa a publicat un comunicat în care a declarat că MIDR a pus la dispoziția Asociației prea puțin timp pentru a formula o opinie asupra proiectului de modificare a Codului Transporturilor Rutiere, care este unul comprehensiv.

Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) informează că a recepționat joi, 26 octombrie de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) proiectul de modificare a Codului Transporturilor Rutiere (CTR) în redacție actualizată. Proiectul împreună cu anexele conține în jur de 200 pagini. Ministerul ne-a acordat termen de prezentare a opiniilor doar 3 zile. Termenul acordat de MIDR, în mod evident, este insuficient pentru întocmirea obiecțiilor transportatorilor. Deși termenul inexplicabil de mic de trei zile expiră marți, 31 octombrie, constatăm că pentru ziua de marți acest proiect este inclus în agenda ședinței Grupului de lucru al Comisiei de Stat pentru reglementarea activității de întreprinzător”, a comunicat el.

Oleg Alexa a declarat că situația respectivă denotă faptul că Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și Cancelaria de stat „nici nu au de gând să examineze obiecțiile transportatorilor”.

Proiectul elaborat și prezentat de MIDR conține prevederi care contravin principiilor legislației europene în domeniul transporturilor și angajamentelor asumate de Republica Moldova de ajustare a legislației naționale la cea europeană. Analiza impactului de reglementare conține afirmația stranie a MIDR precum că acest proiect nu necesită a fi supus expertizei de compatibilitate cu legislația europenă. Aceste derapaje de la normele europene sânt comise de MIDR pentru a crea instrumente de deposedare a transportatorilor de afaceri și de subordonare politică a domeniului transporturilor rutiere de persoane. Prin acest proiect, de asemenea, se favorizează schemele de corupție din ANTA, se menține și se legalizează abuzurile grupării Vîlcu-Andronachi care continuă să gestioneze majoritatea gărilor din țară, se instituie pîrghii de amestec în activitatea de afaceri și obstacole a activității de transport, toate fiind incompatibile cu legislația europeană”, se arată în comunicat.

Președintel Consiliului APOTA a spus că MIDR crează, „în mod conștient, sitiuații care vor genera litigii împotriva Republicii Moldova la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului”.

„Aceste consecințe negative pentru țară sânt neglijate de MIDR și Cancelaria de Stat, care urmăresc implementarea schemelor corupționale în domeniul transporturilor. Cu regret, propunerile venite din partea transportatorilor, toate bazate pe legislația UE și a țărilor UE, au fost respinse de către MIDR invocându-se motive bizare, din care reiese că acum MIDR promovează o lege antieuropeană după care va elabora un proiect de lege de ajustare a legislației noastre la cea europeană”, a declarat el.

În acest context, Alexa a declarat că poziția Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale „nu lasă transportatorilor altă cale decât cea a protestelor”.

APOTA, în următoarele zile, după consultarea transportatorilor va anunța perioada și modul de desfășurare a protestelor împotriva inițiativei MIDR”, a precizat el.

Mesajul Maiei Sandu de Ziua Profesorului

Președintele Maia Sandu a venit cu mesaj adresat tuturor dascălilor cu ocazia Zilei Profesorului, marcată în data de 5 octombrie, informează unica.md.

”Dragi profesori, la mulți ani! Pe umerii voștri stă, la drept vorbind, viitorul Moldovei – viitorii medici, ingineri, economiști, artiști, brutari, viitorii profesori!

Ca dumneavoastră să puteți crește acest viitor, noi, statul, comunitatea și părinții, trebuie să fim alături de voi în prezent. Să vă oferim venituri pe merit, respectul cuvenit și toată colaborarea necesară pentru a ridica un copil.

doresc să intrați cu dragoste și răbdare în clasă. De dragostea pe care o simt elevii, de disciplina de lucru pe care le-o insuflați și valorile democratice pe care le transmiteți depinde ce fel de generație creștem.

Dragi educatori, învățători, profesori, bibliotecari, directori, psihopedagogi, logopezi, cadre didactice de sprijin, angajați din sistemul educațional din toată Moldova, plecăciunile noastre!”, a scris președintele într-o postare.

Numărul de profesori a scăzut cu 3.000 în ultimii trei ani

Numărul cadrelor didactice care activează în sistemul de învățământ a scăzut în ultimii trei ani cu mai bine de 3.000. În anul de studii 2023-2024, în Moldova activau 45.800 de profesori, dintre care 86% femei și 14% bărbați, asta pe când în 2018-2019 numărul pedagogilor depășea 49.000, scrie safenews.md.

Salariul mediu brut al unui profesor a fost, în anul trecut, de 12.094, ceea ce înseamnă circa 98% față de câștigul mediu pe economie, arată datele Biroului Național de Statistică.

Cei mai mulți pedagogi sunt în învățământul primar și secundar general – circa 57%, urmat de domeniul de educație timpurie – 27,4%, învățământul superior – 8% și cel profesional tehnic – 7,8%.

În instituțiile de învățământ primar și secundar general, cei mai mulți profesori, – 1.600,  predau limba și literatura română, 2.500 – limbile străine, 1.700 – predau matematica, 1.300 – istoria și 1.100– limba și literatura rusă.

Lemne transportate ilegal în microbuze

În zona de responsabilitate a Sectorului Poliției de Frontieră Leova au fost înregistrate trei cazuri de transport ilegal de lemne, în care cetățeni moldoveni transportau masă lemnoasă fără documente justificative. În total, în trei microbuze se aflau 11 m³ de lemn. Cazurile au avut loc în ultimele 48 de ore, pe direcția localității de frontieră Tochile-Răducani, raionul Leova, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

În primul caz vizează doi locuitori ai satului Lozova, raionul Strășeni, cu vârste de 30 și 31 de ani. Aceștia au fost șoferii a două microbuze încărcate cu 6 m³ de masă lemnoasă din ștejar. Tinerii nu au putut prezenta niciun document de proveniență pentru lemnul transportat.

Într-un alt incident, pe traseul dintre localitățile Tomai și Cupcui, o echipă mixtă formată din polițiști de frontieră, reprezentanți ai Serviciului Vânătoresc și Piscicol, precum și cei din Inspectoratul de Protecția Mediului, a oprit un microbuz condus de un locuitor din Hâncești. În vehiculul acestuia erau găsiți 5 m³ de lemn tare despicat, tot fără acte de proveniență.

Conform legislației în vigoare, microbuzele încărcate cu lemne au fost indisponibilizate și transmise Inspectoratului Ecologic Leova și Inspectoratului de Protecția Mediului. Cercetările continuă.

Pe piața din R. Moldova vor apărea 27 de medicamente noi, inclusiv comprimate ce reduc valoarea glicemiei la pacienţii adulţi cu diabet zaharat tip 2
Articolul anterior
Peste 260 de școli din municipiul Chișinău sunt pregătite pentru a fi conectate la agentul termic
Articolul următor