De-a lungul timpului au fost derulate mai multe experimente absolut tulburătoare folosind subiecți umani. Rezultatele au fost înfiorătoare cu privire mai ales la natura și comportamentul uman în anumite condiții. O parte a acestor experimente au avut efecte devastatoare, scrie adevarul.ro.
Experimentele au adus contribuții decisive la dezvoltarea științei și la realizarea unor pași importanți pentru umanitate. Nu toate experimentele efectuate de-a lungul istoriei au fost însă etice, necesare sau umane. Din contră, o parte a acestora au fost de-a dreptul înfiorătoare, lipsite de etică și cu o cruzime ieșită din comun față de subiecții experimentului. Câteva dintre acestea au intrat în istorie.
Experimentul psihologic și social de la pușcăria Stanford
Unul dintre cele mai lipsite de etică experimente din istorie, așa cum a fost considerat ulterior, este experimentul de la pușcăria Stanford, Statele Unite. Experimentul a fost derulat de o echipă de cercetători coordonată de profesorul de psihologie Phillip Zimbardo, de la Universitatea Stanford, din Statele Unite.
Experimentul a avut loc în anul 1971 și presupunea o simulare a vieții din pușcăriile americane, cu rolurile jucate de gardieni și prizonieri, pe o perioadă de două săptămâni. Evident, nu erau gardieni și infractori reali. Echipa de cercetare a recrutat voluntari din cadrul comunității, care să joace rolurile de gardieni și deținuți. Voluntarii erau plătiți cu 15 dolari pe zi pentru participarea la experiment.
Scopul declarat al experimentului era studiul psihologic al vieții în pușcărie, concentrându-se pe rolul și efectul puterii, identității de grup, a simbolurilor și validarea situațională a comportamentului. S-a constituit un grup de 26 de voluntari., selectați mai ales pe criteriul stabilități psihologice și emoționale.
Aceștia au fost împărțiți la întâmplare în două categorii: deținuți și gardienii. Cei aleși drept gardieni au primit uniforme și aveau rolul de a-i supraveghea și a-i împiedica pe ceilalți să iasă din penitenciar. Au fost recreate condițiile reale din penitenciar.
Experimentul a luat însă o turnură șocantă. Cei care jucau rolul deținuților au ajuns să sufere abuzuri greu de imaginat. O parte au cedat nervos. Având în vedere că situația abuzurilor escalada, experimentul a fost oprit în cea de-a șasea zi. Traumele suferite de participanți au determinat ca universitățile americane să-și schimbe standardele de etică privind folosirea subiecților umani în cadrul experimentelor.
Un experiment cutremurător pe copii orfani
Un alt experiment psihologic tulburător și totodată considerat total lipsit de etică și umanitate a fost cel derulat în 1939 în statul american Iowa. A rămas cunoscut în istorie drept „Monster Study”, mai ales din cauza efectelor sale asupra copiilor implicați în experiment. Pe scurt, în anul 1939, Wendell Johnson, psiholog la Universitatea din Iowa a început un experiment pentru a observa anumite aspecte privind defectele de vorbire la copii.
În special, dacă celor cu probleme de vorbire li se va scoate eticheta de ”bâlbâiți” în societate, aceștia își vor îmbunătăți capacitate de a vorbi. Sau dacă primesc această etichetare își vor înrăutăți problemele de vorbire.
Cert este că psihologul american și echipa sa de studiu au luat mai mulți copii din orfelinatele orașului Davenport, ca obiect de studiu. Grupul de copii a fost împărțit în două. O parte au fost lăudați pentru faptul că vorbesc foarte bine, iar ceilalți, chiar dacă vorbeau normal au fost în permanență corectați și li s-a reproșat că sunt „bâlbâiți”.
Experimentul s-a dovedit cutremurător pentru subiecții asupra cărora s-a efectuat terapie negativă. Copiii au rămas cu traume și deși erau sănătoși și vorbeau corect la început, au rămas cu tulburări grave de vorbire, toată viața, în urma experimentului.
Aceste studii au fost ținute secrete, pentru a nu compromite cariera psihologului american. Dar după ce s-a aflat de existența lor, a stârnit un val de revoltă. În anul 2001, Universitatea din Iowa și-a cerut scuze, oficial, pentru acest experiment.
Micul Albert, un experiment controversat
Unul dintre cele mai ciudate și controversate experimente cu efect psihologic a fost cel numit „Micul Albert”. În primul rând, astăzi nu ar fi putut avea loc un astfel de experiment din considerente etice.
Experimentul a avut loc la mijlocul secolului XX și a fost realizat de psihologul american John Watson. Acesta a folosit un copil de 9 luni pentru a vedea dacă observațiile omului de știință rus Ivan Pavlov, celebru pentru asocierea stimulilor cu comportamentul la câine, sunt valabile și la oameni. Propriu-zis dacă comportamentul oamenilor poate fi condiționat de anumiți stimuli și dacă acesta se poate generaliza.
În plus se urmărea să se răspundă la întrebarea dacă fricile sunt în firea umană încă de la naștere sau sunt dobândite în contact cu anumiți stimuli. Copilul de 9 luni ales ca subiect, a fost luat dintr-un spital și supus unor teste.
Copilului i s-a prezentat mai multe obiecte și animale. Adică, un șoarece de laborator, o maimuță, un câine, măști, ziare care ardeau, diferite texturi, etc. Copilul nu a fost speriat de niciunul dintre animalele, obiectele sau situațiile expuse. Mai apoi, în timp ce copilul era lăsat să se joace cu șoarecele alb, psihologul provoca alți stimuli.
De exemplu, atunci când copilul atingea șoarecele lovea cu putere bare de metale, cu ciocanul. Copilul speriat începea să plângă. După câteva ședințe, era de ajuns ca micuțul să vadă șoarecele alb, fără alți stimuli, și se speria puternic, asociindu-l cu zgomotele produse. Mai apoi, s-a observat că teama s-a generalizat și copilul nu mai suporta lucrurile albe și pufoase. Experimentul a fost oprit, iar copilul a fost luat de mama sa din spital.
Acest experiment este foarte controversat, atât din punct de vedere etic cât și al utilității sale din punct de vedere psihologic. Deocamdată, identitatea copilului nu a fost stabilită cu exactitate pentru a se observa eventuale traume sau efecte ale experimentului.