Undă verde pentru construcția liniei electrice aeriene Bălți-Suceava

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare va oferi Republicii Moldova un împrumut de 30,8 milioane de euro pentru construcția liniei electrice aeriene de 400 kV care va interconecta localitățile Bălți și Suceava.

Parlamentul de la Chișinău a ratificat joi, 25 aprilie, acordul de împrumut dintre Republica Moldova și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) privind realizarea proiectului „Interconectarea rețelelor de energie electrică dintre Republica Moldova și România, faza II”.

Acest împrumut reprezintă 40 % din valoarea totală a proiectului menit să sporească securitatea energetică a Republicii Moldova, prin interconectarea cu România. Banii vor fi acordați pentru o perioadă de 18 ani, cu o perioadă de grație de 4 ani.

Încă 30,8 milioane de euro vor fi alocate de Banca Europeană de Investiții, în baza unei decizii de realocare din contul acordului de împrumut contractat anterior, pentru implementarea primei faze a proiectului. De asemenea, Republica Moldova va beneficia de un grant de 15,4 milioane de euro, alocat de Uniunea Europeană prin intermediul Platformei de Investiții de Vecinătate.

Bugetul total al proiectului „Interconectarea rețelelor de energie electrică dintre Republica Moldova și România, faza II” este de 77 de milioane de euro.

Banii vor fi cheltuiți pentru construcția liniei electrice aeriene de transport a energiei electrice cu tensiunea de 400 kV între municipiile Bălți și Suceava, reconstrucția stației electrice Bălți 400 kV, reabilitarea unor segmente de rețele electrice de transport de pe teritoriul Republicii Moldova, inclusiv prin înlocuirea elementelor de comutație și protecție și a transformatoarelor electrice.

sursa

Un individ, reținut după ce a intrat în toaleta gării feroviare din Strășeni și a agresat și jefuit o femeie

Un bărbat de 38 de ani a fost arestat pentru 30 de zile, după ce ar fi intrat într-un bloc sanitar de pe teritoriul gării feroviare din orașul Strășeni, unde i-ar fi aplicat unei femei mai multe lovituri, i-a sustras telefonul mobil și geanta și a fugit într-o direcție necunoscută. Ulterior, acesta a vândut telefonul cu 100 de lei, pe teritoriul gării.

Imediat femeia de 43 de ani a sesizat Poliția, iar ca a urmare a acțiunilor întreprinse de polițiștii din Strășeni, dar și a implicării oamenilor, suspectul a fost reținut.

Acesta este din orașul Strășeni și este cercetat pentru jaf, anterior fiind condamnat pentru fapte similare.

Conform legislației în vigoare, persoana culpabilă de asemenea infracțiune riscă închisoare de la 5 la 7 ani cu (sau fără) amendă de la 42 500 la 67 500 de lei.

Furtuna de aseară a făcut prăpăd în Capitală

Primăria Chișinău anunță că toate serviciile municipale au intervenit prompt la înlăturarea consecințelor ploii abundente și vântului din seara de 7 mai, scrie unimedia.info.

„Echipa de serviciu de defrișatori ai Î.M. „Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi”, a intervenit ieri seară în mai multe locații din municipiul Chișinău, pentru a înlătura situațiile de avariere apărute în urma rafalelor de vânt, care a rupt crengi și doborât la sol mai mulți arbori.

Astfel, pe străzile V. Dokuceaev, Aleea Gării, Ion Pruncul, Studenților, Tudor Vladimirescu,  ca urmare a vântului puternic, au căzut crengi, iar câțiva arbori cu sistemul radicular la suprafață au fost doborâți la sol.

Totodată, drumarii Regiei „Exdrupo” au verificat străzile cu risc sporit de inundare și au intervenit prompt. La necesitate, au fost ridicate grilele de la gurile de scurgere, pentru a asigura o evacuare eficientă a apei de pe carosabil și a menține siguranța pe drumurile municipale”, se arată în comunicatul emis de responsabilii de la Primărie.

Veste bună pentru elevi! Mai puține materii în școli, cu posibilitatea de a alege

Ministerul Educației și Cercetării a lansat în cadrul Săptămânii Educației proiectul noului concept de dezvoltare a curriculumului școlar, viziunea generală a căruia este de a alinia curriculumul național la necesitățile pieții muncii, la provocările globale și a asigura competitivitatea elevilor noștri la nivel internațional.

Documentul este expus pentru dezbateri publice până în luna august 2024. Acesta descrie viziunea și obiectivele dezvoltării curriculare din următorii ani și servește drept punct de pornire pentru revizuirea curriculumului. Conform calendarului propus, noul curriculum ar urma să fie implementat în școli în 2027. Totodată, conceptul propune un model de plan cadru alternativ care va putea fi implementat de școlile care o vor dori din 2025. Conceptul poate fi accesat aici.

Noutatea acestui concept ține de flexibilitatea curriculei școlare, pentru a spori relevanța studiilor conform necesităților, aptitudinilor și intereselor elevilor, și adaptarea mai bună la cerințele pieței muncii. Respectiv, școlile vor oferi un număr de obiecte de studiu mai redus, dar predate mai profund, iar elevii vor avea posibilitatea să aleagă obiectele de studiu în dependență de capacitățile și interesele lor de viitor.

De principiu, documentul descrie două perspective privind schimbările care se vor produce la nivelul sistemului educațional, în mod special al învățământului secundar general. Este vorba despre aplicarea aceluiași plan-cadru de către instituțiile de învățământ general și aplicarea unui plan-cadru de alternativă, de către instituțiile de învățământ general care vor opta pentru o diversificare a ofertei educaționale a școlii. Prin urmare, planurile-cadru de învățământ propuse spre dezbateri publice vor fi de alternativă celor în vigoare și vor fi implementate în școlile pilot care vor opta pentru acestea. 

Printre rezultatele așteptate în urma implementării noului concept de dezvoltare curriculară este creșterea performanței elevilor prin aplicarea unor planuri cadru noi, flexibile, centrate pe interesele elevilor și a unor curricula cu mai multe elemente de interdisciplinaritate care vor stimula dezvoltarea unui spectru mai larg de competențe și abilități relevante în contextul global actual. Conceptul noului curriculum național se bazează pe rezultatele celor mai actuale studii precum și analize cuprinzătoare în domeniul calității învățământului general din țară și de peste hotare. 

Ulterior, după consultarea cu toate părțile a conceptului de dezvoltare a curriculumului școlar, vor fi elaborate cadrul de referință al curriculumului național, planurile-cadru de învățământ (de alternativă), noile generații de curriculă și toate produsele curriculare aferente.

Casă cu două etaje, construită pe un bloc de locuit din Chișinău. Cine este proprietarul ,,locuinței”
Articolul anterior
Denumirile geografice de pe teritoriul Republicii Moldova vor fi scrise obligatoriu în limba română. Proiectul de lege, votat de Parlament
Articolul următor