La câteva momente după ce Marea Britanie și-a încheiat ,,divorțul” de Uniunea Europeană, primele camioane care transportau mărfuri peste noua frontieră vamală și-au prezentat documentele de vămuire agenților francezi înainte de a trece prin Eurotunel.
Unul dintre primele camioane care a îndeplinit formalitățile vamale a fost condus de un român. Codul de bare al șoferului român Toma Moise a fost scanat și aprobat în câteva secunde. „Viitorul nu cred că va fi dificil”, a spus el optimist, înainte de a-și continua călătoria spre Marea Britanie.
Fluxurile de marfă prin terminalul Calais al Eurotunnel nu au întâmpinat dificultăți în primele ore ale Anului Nou, scrie Reuters, citată de Mediafax.
Yann Leriche, director executiv al Getlink care operează Eurotunnel, a declarat pentru Reuters că ar putea fi necesare modificări ale procedurilor vamale, dar că nu va fi haos în săptămânile următoare.
Potrivit noului acord comercial la care UE și Londra au ajuns pe ultima sută de metri, în ajunul Crăciunului, producătorii britanici vor avea acces liber la piața internă a UE, adică nu vor exista taxe la importurile de bunuri dintre Marea Britanie și continent, însă aceasta presupune o serie de acte care sunt le cerute firmelor și oamenilor care călătoresc spre țările UE și invers. Astfel, comercianții din Anglia, Scoția și Țara Galilor vor avea de completat o serie de acte atunci când fac afaceri cu țările UE.
Firmele britanice care exportă bunuri în Europa vor trebui să aibă declarații vamale. Controalele asupra mărfurilor care intră în Marea Britanie de pe continent vor fi introduse treptat, pe o perioadă de șase luni, până în iulie 2021, deși unele noi proceduri vamale au intrat deja în vigoare la importurile de alcool, tutun, produse chimice și medicamente.