Gripa sezonieră ar putea evolua mai sever în acest an!

Sezonul gripei în acest an ar putea evolua mai sever decât în anii precedenţi. Experţii americani de la U.S. Centers for Disease Control and Prevention au raportat recent în cadrul unei conferinţe de presă cum stau lucrurile cu referire la gripa sezonieră în ţările în care aceasta a fost deja înregistrată.

separator
slider pe site

Din cauza producerii unor mutaţii antigenice la virusul gripal de tip A (H3N2), dar şi prevalenţei tocmai acestei tulpini de virus extrem de virulente în rândul îmbolnăvirilor atestate până în prezent, sezonul de gripă 2014-2015 ar putea evolua mult mai sever, au declarat experţii.

În ţările în care s-au înregistrat deja primele cazuri de gripă sezonieră, tipul A (H3N2), o tulpină extrem de virulentă, este predominantă printre îmbolnăviri, ocupând aproape 90% dintre cazuri, a spus dr. Tom Frieden, directorul U.S. Centers for Disease Control and Prevention în cadrul conferinţei.

Din experienţă, sezoanele de gripă având predominant tipul A (H3N2) tind să aibă de două ori mai multe cazuri de îmbolnăviri, spitalizări şi chiar evoluţii severe de gripă, cu febră înaltă, stare generală sever alterată şi complicaţii, decât atunci când alte virusuri sunt în prim plan. Totodată, specialiştii subliniază că timpul va arăta dacă tendințele actuale de circulaţie a virusului A (H3N2) se vor adeveri pentru tot restul sezonului de gripă.

Mai mult, experţii susţin că eficienţa vaccinului în acest an va fi mai joasă decât a fost aşteptat şi asta din cauza virusului A (H3N2) ce a suportat între timp mutaţii antigenice.

1Vaccinul trivalent împotriva gripei, acesta fiind utilizat şi în ţara noastră, include protecţie contra a trei tipuri de virusuri gripale sezoniere, printre care şi tipul virulent A (H3N2), însă, în ţările în care gripa sezonieră a fost deja atestată, vaccinul pare a fi eficient în doar 50% din cazurile de îmbolnăviri, pentru că în celelate cazuri, potrivit experţilor, infectarea se produce cu un virus A (H3N2) mutant, iar acesta este antigenic diferit de versiunea A (H3N2) selectată pentru fabricarea vaccinului. Mutaţiile antigenice ale virusului de tip A (H3N2) scad efectul vaccinului existent împotriva tulpinei virale predominante în circulaţie. Un vaccin mai puţin eficace ar însemna un sezon de gripă mai dur, spune Dr. Frieden, care însă nu dezaprobă vaccinarea.

Trei măsuri sunt în stare să salveze situaţia, spune expertul, – vaccinarea, tratamentul prompt al persoanelor ce prezintă risc înalt de complicaţii și aplicarea măsurilor preventive cum ar fi concediul medical în caz de îmbolnăvire, pentru a reduce răspândirea gripei.

Experţii recomandă ca în caz de îmbolnăvire, persoana să se adreseze la medic în primele 48 de ore, timp în care tratamentul eventual cu preparate antivirale este eficient. Remediile medicamentoase ce au acţiune antivirală nu sunt eficiente dacă tratamentul cu acestea este iniţiat peste 48 de ore de la debutul simptomelor.

Gripa are incidenţă crescută în perioada toamnă-primăvară, cu apogee în lunile noiembrie şi februarie. Gripa poate avea diferite grade de severitate, în funcţie de mai mulţi factori. Grupele de vârstă cu risc crescut de complicaţii şi forme severe sunt copiii, mai ales cei mici de până la 3 ani, bătrânii cu vârste de peste 65 de ani şi persoanele cu afecţiuni cronice. Vindecarea în cazul gripei durează 1-2 săptămâni, însă persoanele din grupul de risc pot suferi complicaţii grave, ce să ameninţe chiar viaţa.

Simptomele comune ale gripei includ febră înaltă, dureri de corp și frisoane, cefalee, durere în gât, tuse, nas înfundat.

În anul 2013 în Republica Moldova au fost înregistrate peste 2.000 de cazuri de îmbolnăviri de gripă sezonieră.

Soluția „miraculoasă” și ieftină pentru dinți și gingii sănătoase, recomandată în momente de criză

Îngrijirea orală poate fi foarte costisitoare pentru mulți oameni ai planetei. Deși poate părea banal, o periuță și o pastă de dinți sunt lux pentru cei din colțurile sărace ale lumii. Ca să nu mai vorbim despre mersul la stomatolog. Chiar și pentru ei există o soluție ieftină și eficientă pentru a avea grijă de dantura lor, scrie presa română.

Un stomatolog britanic de top recomandă o soluție temporară pentru cei care au probleme cu dinții și gingiile și nu au acces imediat la servicii medicale: gargara cu apă cu sare. „În momentele în care accesul la îngrijirea stomatologică poate fi dificilă din cauza listelor de așteptare sau a altor limitări, menținerea unei sănătăți orale bune devine crucială. Din fericire, o practică simplă și eficientă, care vă poate ajuta să vă păstrați dinții și gingiile sănătoase este să faceți zilnic gargară cu apă sărată. Aceste remediu oferă numeroase beneficii, fiind o soluție temporară când îngrijirea dentară profesională nu este disponibilă”, a spus medicul, conform Mirror.

Stomatologul a subliniat și beneficiile gargarei cu sare făcute zilnic. „Apa sărată are proprietăți antibacteriene naturale care pot ajuta la uciderea bacteriilor dăunătoare din gură, care provoacă acumularea plăcii, ceea ce duce la diferite probleme cum ar fi carii și boli ale gingiilor”. Disconfortul cauzat de inflamația gingiilor este atenuat de această apă de gură făcută acasă, care ajută și la vindecarea rănilor bucale minore.

„Soluția salină ajută la curățarea zonei și la prevenire infecțiilor, promovând o vindecare mai rapidă”, a mai transmis doctorul. Apa sărată poate ajuta la menținerea unui nivel echilibrat al pH-ului în gură, creând un mediu mai puțin propice dezvoltării bacteriilor și acidității care pot dăuna smalțului dentar, dar și la reducerea inflamațiilor din gât.

Trecerea la ora de vară. Ce reguli trebuie respectate, conform medicilor

Cum ne afectează trecerea la ora de vară? Potrivit medicilor, lumea trebuie să conștientizeze impactul trecerii la ora de vară asupra sănătății și că este necesară ajustarea ritmului circadian, în paralel cu respectarea regulilor de somn, activitate fizică și repaus alimentar.

„E important de avut în vedere ajustarea ritmului circadian odată cu schimbarea orelor. Vorbim aici de o ajustare a eliberării de cortizol şi melatonină, în organismul fiecăruia dintre noi, care ar trebui cumva să fie eliberate într-o manieră să ne permită o viaţă sănătoasă. Cortizolul este pe de o parte un hormon care începe să se elibereze de pe la 2, 3 noaptea, în organism, începe să crească către 5, 6 dimineaţa când sunt vârfurile de eliberare de cortizol din sânge. Este un hormon care, pe de o parte, este protector pentru inimă, dar pe de altă parte, în anumite condiţii, când se asociază în creşteri excesive, poate să dăuneze, provocând hipertensiune, dislipidemie şi rezistenţă la insulină”, a spus doctorul cardiolog Ștefan Busnatu, din București, pentru news.ro.

Cardiologul a adăugat că sunt necesare cele 8 ore de somn în noaptea de sâmbătă spre duminică, atunci când ceasurile se dau cu o oră înainte.

„Ar trebui să avem 8 ore de somn în condiţii de întuneric, aşa cum se întâmpla şi înainte de schimbarea orei, pentru eliberarea optimă de melatonină şi de cortizol în organism. În afară de odihnă, mişcarea făcută în prima parte a zilei şi repaosul alimentar după o anumită oră ne pot ajuta să depăşim mai uşor perioada de trecere către ora de vară”, a menționat el.

„Cei cu depresie pot resimţi această perioadă mai dificil”

Psihologul Bianca Poptean a vorbit și ea despre consecințele privării de somn și a subliniat că persoanele care suferă de depresie sau afecțiuni cardiace pot fi mai afectate de schimbarea orei de vară.

„Cei care au diferite forme de depresie pot resimţi această perioadă mai dificil, pentru că în cazul lor tocmai această amigdală, acest centru al emoţiilor fiind deja impactat cumva, ei vor fi printre primii care vor simţi mai puternic schimbarea orei. Mai sunt şi adolescenţii, cei care pot simţi tot genul ăsta de iritabilitate, de nervozitate, nemulţumire, privarea asta de somn şi la ei, creierul fiind în dezvoltare”, a punctat psihologul.

Aceasta a mai afirmat că după schimbarea orei de vară pot apărea tulburări ale somnului, oboseală, irascibilitate, instabilitate emoţională, iar adaptarea organismului la ora de vară poate dura până la două săptămâni.

Poziția de somn care poate provoca hipertensiune arterială, migrene şi dureri lombare

Persoanele care dorm cu faţa în jos, pe burtă, sunt mai predispuse la diverse probleme de sănătate, au declarat experții pentru New York Post, iar una dintre cele frecvente este durerea lombară.

„Dacă vă confruntaţi deja cu probleme la nivelul gâtului și al spatelui, dormitul în această poziție este aproape garantat că le va înrăutăți”, a explicat dr. Tony Nalda de la Scoliosis Reduction Center, referindu-se la dormitul cu faţa în jos.

Somnul în această poziţie poate face, de asemenea, mai dificilă respirația şi este mai puţin odihnitor. „Dormitul cu faţa în jos poate face mai dificilă respirația profundă, deoarece poziția comprimă diafragma”, a explicat expertul.

Un alt neajuns al acestui stil de a vă odihni este acela că se pune presiune asupra inimii şi, în timp, pot apărea afecţiuni cardiace precum hipertensiunea arterială.

„Prin apăsarea pe piept, îngreunezi circulația sângelui. Cu timpul, acest lucru crește riscul de probleme cardiace, mai ales dacă aveți deja probleme. Dacă faceţi un efort să respirați profund, acest lucru poate duce la creșterea tensiunii arteriale”, a adăugat dr. Tony Nalda.

Dormitul pe burtă a mai fost indicat drept cauză şi pentru apariţia migrenelor, dar şi a altor probleme neurologice, din cauză că presupune că o lungă perioadă de timp staţi cu gâtul răsucit.

Femeile însărcinate ar trebui, de asemenea, să evite dormitul pe burtă, deoarece această poziţie poate duce la privarea de somn, la risc crescut de naștere prematură, la un travaliu mai dureros și la depresie postpartum.

Dacă obişnuiţi să dormiţi cu faţa în jos și doriți un somn de mai bună calitate și o sănătate îmbunătățită, schimbarea poziției de dormit poate fi o soluție ușoară, potrivit Adevărul.ro.

„Dormitul pe spate sau pe o parte oferă mai multe beneficii pentru sănătate și mai puțin disconfort decât dormitul pe burtă”, scrie Fundația Sleep pe site-ul său. „De exemplu, un studiu efectuat pe persoane cu dureri de spate care dormeau pe burtă a constatat că cei care au trecut la somnul pe o parte sau pe spate au raportat semnificativ mai puține dureri”, au continuat specialiştii de la Sleep.

Totuşi, trebuie să ştiţi că dormitul pe spate, deşi menține coloana vertebrală în aliniere şi oferă o odihnă de calitate, nu este cea mai bună opțiune pentru persoanele cu apnee în somn, deoarece limba poate cădea înapoi în gât.

sursa

Trebuie să elimini definitiv grâul din alimentație?!
Articolul anterior
Cele mai penibile ținute de la fashion week-uri
Articolul următor