Semne care îţi arată că suferi de carența vitaminei B12 în organism

Deficiența vitaminei B12 în organism nu este o situație atât de frecventă, însă nici una care de neglijat. Vitamina B12 menține sănătatea celulelor sistemului nervos, participă la procesul de sinteză a celulelor noi în organism, ajută la formarea ADN-ului celular și sinteza globulelor roșii ale sângelui.

separator

6dfa57555d624e365a8419bc4df04384_1_large

Deseori simptomele deficienței vitaminei B12 pot trece ușor neobservate, ele fiind confundate cu cele ale unei oboseli fizice cronice, iar multe persoane află că au carență de vitamina B12 la o analiză de rutină.

Care sunt simptomele deficienței de vitamina B12?

  • Oboseala și lipsa constantă de energie;
  • Respirație îngreunată;
  • Rezistență scăzută la efort;
  • Paliditatea tegumentelor;
  • Limbă netedă;
  • Senzație de slăbiciune;
  • Dificultăți de concentrare;
  • Scăderea memoriei;
  • Senzație frecventă de amorțeală în mâini și picioare;
  • Insomnie;
  • Palpitații cardiace;
  • Constipație;
  • Sângerări gingivale;
  • Lipsa poftei de mâncare;
  • Stări depresive.

vv

Alimentele care conțin vitamina B12 sunt:

-carnea;
-laptele, brânza, chefirul;
-parmezanul, brânza feta, mozzarella și diverse alte tipuri de brânză;
-fructele de mare: crabi, stridii, scoici;
-peștele;
-cerealele integrale îmbogățite cu această vitamină.
Totodată, necesarul zilnic de vitamina B12 este de 2,4 mcg.

Când apare deficiența vitaminei B12 în organism?

Deoarece vitamina B12 se conține doar în produse de origine animală, carența acesteia se instalează cu precădere în cazul vegetarienilor, în special a acelora care nu consumă deloc produse de origine animală, precum carne, lapte, ouă, brânză.


De asemenea, deficiența vitaminei B12 este o situație frecvent întâlnită la persoanele care obișnuiesc să consume alcool în cantități mari.

Vârsta, de peste 50 de ani, este un alt factor predispozant. Mai multe studii au arătat că, odată cu înaintarea în vârstă, corpul absoarbe din ce în ce mai greu vitamina B12 din alimente, iar carența acesteia în organism conduce și la probleme de memorie la bătrânețe.

Cum poţi optimiza absorbţia de fier la nivelul intestinului

Pe lângă toate acestea, carența vitaminei B12 în organism poate avea inclusiv cauze medicale:

  • Gastrita atrofică deseori poate fi însoțită de carența vitaminei în organism;
  • Anemia pernicioasă, manifestată prin absorbție defectuoasă a vitaminei B12 la nivelul intestinului;
  • Intervențiile chirurgicale la stomac (rezecția unei porțiuni de stomac sau intestin);
  • Afecțiuni ale intestinului subțire, cum ar fi boala Crohn, boala celiacă și altele;
  • Alcoolismul;
  • Bolile autoimune (lupusul eritematos sistemic ș.a.)
  • Utilizarea îndelungată a medicamentelor cu efect antiacid pentru stomac;

 

Copiii născuți, sau cei alăptați, de către mame vegetariene, pot avea carență de vitamina B12, comportă risc înalt de a dezvolta anemie, retard în dezvoltare și creștere.  Veganii (cei care nu consumă deloc alimente de origine animală) deseori sunt sfătuiți de către medic să ia suplimente ce conțin vitamina B12 ori să consume produse îmbogățite cu această vitamină.

Sucul de sfeclă roşie are efect puternic de dezintoxicare al ficatului şi bilei
În majoritatea cazurilor, problema deficienței vitaminei B12 se rezolvă ușor, prin administrarea de suplimente sau administrare parenterală injectabilă de cianocobalamină, atunci când este afectată absorbția vitaminei de către mucoasa tractului digestiv.

Majoritatea oamenilor pot preveni deficiența de vitamină B12, prin adoptarea unei diete echilibrate, dar care să includă și alimente de origine animală precum carnea, fructele de mare, produsele lactate, ouăle.

loading...
alte Articole interesante