Ce reguli anti-Covid-19 va trebui să respectăm când mergem cu avionul

Pasagerii vor purta măști de la intrarea în aeroportul de plecare până la ieșirea din aeroportul de destinație, însoțitorii nu vor mai avea voie să intre în aeroport decât în cazuri excepționale, iar temperatura ridicată nu va fi mai mult decât un indiciu de simptome de Covid-19, nicidecum un motiv întemeiat pentru a refuza urcarea pasagerului în avion.

separator

Toate aceste reguli, plus multe altele, se regăsesc în protocolul întocmit de Agenția Europeană de Siguranță în Aviație (EASA) și Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor (ECDC) pentru călătoriile cu avionul.

Imaginează-ți că ești într-un avion, adormi și-ți alunecă masca de pe față. Și, mai grav, te apucă o tuse seacă, de-l faci pe pasagerul de lângă tine să sară de pe scaun, speriat că tocmai l-ai infectat cu coronavirus. În avion se iscă un mic scandal, iar echipajul va trebui să intervină și să aplaneze conflictul dintre tine și colegul de scaun.

În același timp va trebui să-i liniștească și pe ceilalți pasageri. „Stați liniștiți, toată lumea e ok, nu are nimeni Covid-19, ne pregătim să aterizăm pe aeroportul de destinație”.

Scenariul de mai sus este foarte plauzibil în lumea care ne așteptă după ridicarea restricțiilor de călătorie. Atât de plauzibil încât companiile aeriene sunt avertizate de instituțiile europene să-l ia în calcul și să organizeze traininguri speciale cu angajații. Operatorii trebuie de acum înainte să aibă protocoale clare de intervenție în cazul în care pasagerii se acuză unii pe alții că nu respectă măsurile de protecție anti-COVID-19 sau în cazul în care panica se răspândește printre aceștia.

Pe 21 mai 2020, Agenția Europeană de Siguranță în Aviație (EASA) și Centrul European pentru Prevenirea și Controlul Bolilor (ECDC) au emis un ghid, „COVID-19 Aviation Health Safety Protocol”, adică un set de reguli privind călătoriile cu avionul în timpul pandemiei COVID-19.

Ghidul este valabil pentru țările din UE dar, cu siguranță, vom avea parte de reglementări similare în toată lumea. E de ajuns să răsfoiești documentul ca să înțelegi că intrăm într-o nouă eră a călătoriilor cu avionul. Așa cum s-au schimbat multe după atentatele din 11 septembrie 2001, la fel de multe se vor schimba și acum.

Partea bună este că cele două instituții, EASA și ECDC, încearcă să răspundă pericolului COVID-19 prin „măsuri proporționale și eficiente”. Ce înseamnă asta?

Înseamnă că se face apel la bun simț. De pildă, nu se impune companiilor aeriene să vândă mai puține bilete, astfel încât zborurile să nu mai poată fi rentabile, dar se recomandă ca distanțarea fizică să fie respectată acolo unde este posibil.

Un alt exemplu: cele două instituții europene recunosc limitele termoscanării pasagerilor în aeroporturi. Dacă, să zicem, pasagerul are peste 38 de grade nu este poftit pe ușă afară, se mai face o dată verificarea temperaturii, apoi omul este îndrumat către un control de specialitate, tot în aeroport. Nu se pleacă din start de la premiza că pasagerul cu temperatura ridicată este bolnav de COVID-19.

În fine, sunt multe reglementări în acest ghid, le-am selectat pe cele pe care va trebui să le știm cu toții înainte să călătorim cu avionul. Ca să nu fim luați prin surprindere.

Reguli de călătorie anti-COVID-19 ÎNAINTE de a ajunge la aeroport

Principiul de bază este că persoanele cu simptome de COVID-19 trebuie descurajate să ajungă la aeroport. Cum se face aceste lucru?

Una din recomandările făcute de EASA/ECDC companiilor aeriene este să ramburseze contravaloarea biletului pasagerului care dovedește, pe baza unui certificat medical, că este confirmat cu COVID-19. Rambursarea se face cu până la 6 ore înainte de zbor.

De asemenea, companiile aeriene trebuie să-și informeze pasagerii în legătură cu simptomele COVID-19, înainte ca aceștia să se prezinte la aeroport: când își fac check-in-ul online, prin SMS etc. Dar nu cu mai mult de 24 de ore înainte de zbor.

Pasagerii vor completa o declarație pe propria răspundere că nu sunt bolnavi de COVID-19, înainte de a primi boarding pass-ul (biletul de avion). Preferabil este ca această declarație să poată fi completată atunci când își fac check-in-ul. Pasagerii își vor asuma faptul că, dacă mint în această declarație, există posibilitatea să nu fie lăsați să urce în avion.

Reguli de călătorie anti-COVID-19 ÎN AEROPORTURI

Fiecare aeroport va avea o persoană anume desemnată pentru a coordona activitățile și implementarea măsurilor de siguranță anti-COVID-19.

Accesul în aeroporturi va fi permis doar pasagerilor, personalului navigant și personalului aeroportului. Nu și persoanelor care însoțesc pasagerii. Prin excepție, va fi permisă intrarea în aeroporturi a persoanelor care însoțesc pasageri cu dizabilități, minori etc.

Pasagerii sunt îndemnați să-și facă check-in online pentru a evita cât mai mult formalitățile de pe aeroport.

Pasagerii vor purta mască de la intrarea în aeroportul de decolare și până la ieșirea din aeroportul de destinație. Excepții: la controlul de securitate („security checks”) și la controlul de la frontieră („border control”). De asemenea, sunt exceptate persoanele cu probleme de sănătate dovedibile și copiii sub 6 ani.

Termoscanarea (măsurarea temperaturii)

Măsurarea temperaturii se va face, potrivit protocolului EASA/ECDC, doar pe aeroporturile unde există legislație națională în acest sens. Deci este posibil să nu ne întâlnim cu această procedură peste tot în lume, e bine să știm și de ce.

Termoscanarea este recomandat să se facă chiar la intrarea în aeroport (sau foarte aproape de intrare), în baza unui protocol încheiat între aeroporturi și autoritățile sanitare din țara respectivă. Controlul temperaturii trebuie să identifice pasagerii cu temperatura corpului mai mare de 38 grade.

În cazul în care se descoperă un pasager aflat într-o astfel de situație, procedura se repetă cel puțin o dată pentru a avea o confirmare. Pasul următor: pasagerul nu este trimis acasă, ci va fi consultat de personal medical de specialitate. Acest interviu/ consult trebui făcute în locuri special amenajate în interiorul aeroporturilor, atât pentru a păstra confidențialitatea, cât și pentru a preveni răspândirii virusului (în caz că persoana respectivă chiar e infectată).

Ghidul EASA/ECDC precizează însă că trebuie avut în vedere faptul că screeningul termic are multe limitări în detectarea cazurilor de COVID-19:

Multe persoane simptomatice nu au febră și un procent mare de transmitere a COVID-19 apare prin cazuri asimptomatice sau pre-simptomatice;
Febra poate fi ușor tratată cu medicamente;
Poate da o impresie falsă de siguranță, cu efect negativ asupra respectării altor măsuri.

Cu alte cuvinte, temperatura ridicată nu poate fi decât un indiciu, nicidecun un motiv suficient pentru a refuza urcarea în avion a unui pasager. Citește continuarea articolului aici!

 

17 persoane, printre care și 4 copii au avut de suferit în urma accidentelor rutiere produse ieri din cauza ninsorii

IMSP Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească pe parcursul zilei de ieri, 21.11.2024, în contextul condițiilor meteo nefavorabile, informează despre intervenția echipelor de asistență medicală urgentă la 12 accidente rutiere, produse pe traseele țării în urma cărora au avut de suferit 17 persoane, dintre care 13 maturi și 4 copii. După acordarea asistenței medicale urgente prespitalicești 12 pacienți, inclusiv 3 copii au fost transportați la spital pentru tratament corespunzător, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

În dimineața zilei de ieri, la ora 08:06, Dispeceratul comun de urgență al IMSP CNAMUP a recepționat un apel pentru acordarea asistenței medicale de urgență, pe motivul solicitării – „accident rutier cu multiple victime” pe traseul dintre orașul Cantemir și satul Cîrpești.

Un automobil a derapat de pe traseu tamponându-se într-un copac. Pentru deservirea cazului au fost alocate 2 echipe AMU, care au intervenit prompt și au acordat asistență medicală urgentă la etapa de prespital. Ulterior, 3 pacienți au fost transportați asistat cu monitorizarea parametrilor vitali la IMSP Spitalul Raional Cantemir.

Un alt accident rutier s-a produs în raionul Rezina, pe traseul între satele Țahnăuți și Cinișeuți. La ora 08:53 a fost solicitată intervenția ambulanței. Potrivit datelor preliminare un automobil a derapat de pe traseu. Echipa AMU a intervenit pentru a acorda ajutor medical victimei. Ulterior, pacienta de 60 ani a fost transportată la IMSP Spitalul Raional Rezina.

În acest context, IMSP Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească recomandă tuturor participanților la trafic să respecte regulile de circulație, să manifeste o atitudine responsabilă, să folosească anvelope de iarnă și să conducă cu viteza adaptată unui carosabil alunecos, în cazul unor ninsori sau a poleiului.

Alerte de viscol și ninsori în aproape toată România: mii de locuințe au rămas fără curent electric

Meteorologii au emis alerte de viscol și ninsori în aproape toată țara. 7 județe sunt sub cod roșu, primul din acest sezon rece. În rest, sunt coduri portocaliu și galben. În zonele înalte ale lanțului carpatic  vântul suflă cu putere și ninge viscolit, scrie digi24.ro.

ACTUALIZARE 12.16 Peste 11.600 de abonaţi din 33 de localităţi din judeţul Timiş au rămas fără energie electrică, din cauza vântului puternic de vineri dimineaţă. Echipele Reţele Electrice Banat se află pe teren pentru a remedia avariile. În judeţele Arad, Timiş, Hunedoara şi Caraş-Severin sunt afectate, în total, 61 de localităţi.

ACTUALIZARE 11.10 În judeţul Caraş-Sverin, pompierii au intervenit pentru îndepărtarea mai multor acoperişuri luate de vânt sau în pericol de cădere, în Reşiţa şi în Caransebeş, dar şi pentru îndepărtarea copacilor rupţi de vânt sau căzuţi. Între localităţile Şoşdea şi Măureni, un stâlp de electricitate a fost doborât de vânt. Peste 4.000 de locuinţe au rămas fără energie electrică.

Moldovenii cu cetățenie română vor putea călători fără viză în China începând cu 30 noiembrie anul acesta

China a anunţat vineri că cetăţenii români vor putea călători fără vize în această ţară începând cu 30 noiembrie 2024, potrivit Reuters citat de Digi24.

China îşi va extinde regimul fără vize pentru a include România, Bulgaria, Croaţia, Muntenegru, Japonia şi alte ţări, începând cu 30 noiembrie 2024 şi până la 31 decembrie 2025, a declarat vineri un purtător de cuvânt al Ministerului de Externe de la Beijing, citat de News.ro. China va extinde, de asemenea, perioada de şedere fără viză de la 15 zile la 30 de zile pentru cetăţenii tuturor celor 38 de ţări din cadrul programului său fără vize, a anunţat televiziunea de stat CCTV. China a acordat anterior regimuri de scutire de vize Coreei de Sud şi unor ţări europene pentru a stimula turismul şi comerţul în contextul unei economii în declin.

Foto. Munții Carpați, acoperiți de zăpadă cu o săptămână înainte de vară
Articolul anterior
Stomatita aftoasă poate influența negativ calitatea vieții
Articolul următor