De ce turbulențele aeriene se vor înmulți: „Semnul centurii de siguranță va fi pornit mult mai des”

Turbulențele au devenit o parte obișnuită a oricărui zbor cu avionul. De obicei, nu duc la nimic mai mult decât o călătorie zdruncinată, dar în cele mai grave cazuri, pot provoca daune și răni. „Am rulat câteva simulări pe calculator și am constatat că turbulențele severe s-ar putea dubla sau chiar tripla în următoarele decenii” spune profesorul de știință atmosferică Paul Williams pentru CNN.

Câteva reguli de comportament în avion – travelblog.md

În cazul accidentelor care nu sunt mortale, turbulențele sunt principala cauză a rănilor suferite de însoțitorii de zbor și de pasageri, potrivit Administrației Federale a Aviației, și reprezintă unul dintre cele mai frecvente tipuri de accidente aeriene din prezent, potrivit Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA. Potrivit Centrului Național de Cercetare Atmosferică, aceasta costă companiile aeriene americane până la 500 de milioane de dolari pe an, din cauza rănirilor, întârzierilor și daunelor, scrie CNN.

Intensitatea turbulențelor poate fi măsurată pe o scară cu 3 grade: ușor, moderat și sever. Turbulențele ușoare provoacă un disconfort minim, însă nu împiedică meseria însoțitorilor de zbor, care se pot deplasa prin cabină în continuare, cu puțină dificultate. În timpul turbulențelor moderate se poate resimți un disconfort clar și de obicei însoțitorii de zbor sunt îndemnați să se așeze. 

Turbulențele severe sunt cele mai puternice: „Aceasta este mai puternică decât gravitația, așa că te poate fixa de scaun și, dacă nu porți centura de siguranță, vei fi aruncat în interiorul cabinei. Acesta este genul de turbulență care provoacă răni grave – poate rupe oase, de exemplu.” explică profesorul. 

Schimbările climatice modifică turbulențele

Aproximativ 65.000 de avioane suferă turbulențe moderate în fiecare an în SUA, iar aproximativ 5.500 se confruntă cu turbulențe severe. Aceste cifre, însă, ar putea fi destinate să crească. Williams crede că schimbările climatice modifică turbulențele. El a calculat că aceste turbulențe s-ar putea dubla sau tripla în deceniile ce urmează.

Descoperirile, care au fost confirmate ulterior prin observații, evidențiază un tip de turbulență numit „turbulență în aer liber”, care nu are legătură cu niciun indiciu vizual, cum ar fi furtuni sau nori. Spre deosebire de turbulențele obișnuite, acestea lovesc brusc și sunt greu de evitat.

Analiza lui Williams prezice că turbulențele în aer liber vor crește semnificativ în întreaga lume până în perioada 2050-2080, în special de-a lungul celor mai aglomerate rute de zbor, iar cel mai sever tip de turbulență va crește cel mai mult.

Asta nu înseamnă, totuși, că zborul va fi mai puțin sigur. „Avioanele nu vor începe să cadă de pe cer, deoarece aeronavele sunt construite după specificații foarte stricte și pot rezista la cele mai grave turbulențe, chiar și în viitor”, spune Williams.

Cu toate acestea, durata medie a turbulențelor va crește. „De obicei, la un zbor transatlantic, vă puteți aștepta la 10 minute de turbulențe. Cred că în câteva decenii acest lucru ar putea crește la 20 de minute sau la o jumătate de oră. Semnul centurii de siguranță va fi pornit mult mai des, din păcate pentru pasageri”.

sursa

Vladimir Putin include în lege noțiunea de „genocid împotriva poporului sovietic”

Președintele Rusiei, Vladimir Putin, a promulgat legea care prevede conceptul de „genocid împotriva poporului sovietic”, comis în al Doilea Război Mondial, transmite IPN.

Într-un comunicat de presă al Kremlinului se arată că legea federală va reglementa păstrarea memoriei, securitatea și întreținerea mormintelor victimelor acelui genocid. Totodată, aceasta stabilește un mecanism de căutare a locurilor de înhumare și a mormintelor comune, pentru a aduce omagiu  victimelor.

Legea va intra în vigoare la 1 ianuarie 2026.

Conform statisticii, peste 26 de milioane de cetățeni ai fostei URSS, dintre care opt milioane de soldați, au decedat în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Cinci noi poduri vor lega România și Moldova. Primul va fi „Podul de Flori” de la Ungheni

Încep lucrările la primul pod peste Prut construit după Revoluție, iar alte patru sunt în faza de proiectare, afirmă Sorin Grindeanu, ministru al transporturilor și infrastructurii din România . Pe 26 aprilie, la Ungheni, va fi lansată oficial construcția Podului de Flori, un nou punct de legătură rutieră între Republica Moldova și România, transmite IPN.

Evenimentul este unul simbolic și marchează începutul unui proiect de infrastructură așteptat de zeci de ani. Podul de la Ungheni va fi primul dintre cele cinci noi poduri planificate între cele două maluri ale Prutului. Autoritățile din ambele țări subliniază atât importanța practică, cât și valoarea istorică și simbolică a acestei construcții.

Ministrul transporturilor și infrastructurii din România, Sorin Grindeanu, a declarat că începerea lucrărilor reprezintă un moment important. Proiectul presupune construirea a două poduri rutiere, câte unul pentru fiecare sens de mers, cu termen de finalizare estimat pentru a doua jumătate a anului 2026. Aceste poduri vor continua traseul autostrăzii A8, care va lega Chișinăul de Iași și mai departe de Pașcani și Târgu Mureș, facilitând astfel conexiunea cu rețeaua rutieră europeană.

„Dar mai vreau să anunţ un lucru, avem încă patru poduri la stadiul de proiectare. Anul viitor se va termina proiectarea şi, odată cu ele, vom avea cinci noi poduri peste Prut, ceea ce e un lucru bun”, a adăugat oficialul român.

Sorin Grindeanu afirmă că finalizarea acestora va consolida conectivitatea transfrontalieră și va stimula dezvoltarea regională.

Vicepremierul Republicii Moldova, Vladimir Bolea, ministru al infrastructurii și dezvoltării regionale, a subliniat că podurile devin simboluri ale apropierii dintre Moldova și Europa și contribuie la siguranța rutieră, mobilitatea populației și dezvoltarea economică.

O companie de publicitate cere Primăriei Capitalei un prejudiciu de 66 milioane de euro

Operatorul de publicitate EpaMedia solicită un prejudiciu de peste 66 de milioane de euro de la Primăria Chișinău. Despre aceasta scrie consilierul municipal al Partidului Politic „Platforma Demnitate și Adevăr”, Victor Chironda, pe pagina sa de Facebook. Consilierul solicită edilului Ion Ceban și viceprimarului Ilie Ceban convocarea urgentă a Consiliului municipal Chișinău, ca să prezinte informații la acest subiect, transmite IPN.

Victor Chironda susține că a primit o notificare de arbitraj de la compania de publicitate EpaMedia și o notă informativă emisă de Direcția Asistență juridică a primăriei. Motivul invocat în act este că Primăria nu și-a îndeplinit obligațiile conform unui contract de parteneriat public-privat, încheiat în 2017 între municipalitate și operatorul de publicitare, care solicită, în consecință, achitarea unui prejudiciu de peste 66 de milioane de lei.

Contractul prevedea construcția a 300 de stații de așteptare a transportului public, cheltuielile fiind pe seama companiei de publicitate. La rândul său, primăria era obligată să pună la dispoziția investitorului locații pentru 1850 de panouri de reclamă.

Potrivit lui Victor Chironda, deși demersurile companiei către primărie au început în noiembrie 2024, despre această solicitare de arbitraj, consilierilor municipali li se comunică abia la 22 aprilie, când e data limită de desemnare a unui arbitru din partea autorității publice.

A fugit liderul separatist rus al Donețkului, Denis Pusilin
Articolul anterior
Mai mulți deputați municipali de la Moscova i-au cerut președintelui rus Vladimir Putin să demisioneze
Articolul următor
Close menu