Rafturile magazinelor sunt pline cu produse, unele ajung rapid în mâinile cumpărătorilor, altele însă zăbovesc timp îndelungat pe tejghele până când termenul de valabilitate expiră. Un angajat al unui magazin din capitală a dezvăluit ce se întâmplă cu produsele care depășesc termenul pentru consum – multe din acestea ar fi ,,reciclate” și repuse în vânzare.


,,Dacă mărfurile au ajuns la magazin fără etichete de fabrică, atunci termenul de expirare de pe acestea poate să nu corespundă cu cel real. Același lucru este valabil și pentru produsele care sunt preparate în bucătăria magazinului. De exemplu, un magazin nu poate calcula exact câte torturi să facă. Acestea pot fi epuizate rapid, iar vitrina va fi goală, sau se poate întâmpla ca mărfurile să „stagneze”.
Prin urmare, în fiecare dimineață, un astfel de produs este scos de pe raft și, fie este schimbat capacul acestuia, fie stickerul cu termenul. Există lucrători în sală care reambalează aceleași produse de patiserie în fiecare dimineață și stabilesc noi termene. Există chiar și un aparat special pentru asta. Uneori produsele nu sunt neapărat expirate, în trei până la patru zile vor fi cumpărate, dar cumpărătorul va crede că cumpără tortul de azi și nu cel de ieri. Într-un magazin în care am lucrat, muncitorii primeau instrucțiunea de a elimina data producției cu un solvent (acest lucru este posibil pe ambalaje transparente). În multe magazine, produsele care expiră sunt utilizate la fabricarea de alimente convenabile sau mese preparate gata. De exemplu, la salate se adaugă maioneză expirată sau brânză.
Brânzeturile sau produsele cu brânză cu termen de valabilitate expirat pot fi tăiate – în feliere este imposibil de verificat data expirării. În plus, pot face o reducere de preț. Pe un astfel de ambalaj cu felii este indicată data de ambalare și nu data de expirare.
Uneori carnea tocată este amestecată cu cea proaspătă și pusă din nou în frigider. Sau, de exemplu, aripile pot fi ,,împrospătate” cu marinadă sau pot fi gătite. Culoarea verzuie a ,,cârnățeilor și mititeilor” poate fi eiliminată cu ajutorul unei soluții speciale. Dacă un angajat refuză să facă acest lucru, acesta poate concedia. Deși oficial toate acestea nu fac parte din îndatoririle nimănui și, dacă găsiți pe cineva în spatele unui astfel de lucru, administrația va spune că nu știe nimic și va promite să pedepsească angajatul.
Se întâmplă ca șeful de secție, care a comandat prea multe bunuri perisabile, să ceară altor angajați să cumpere surplusul. Uneori cumpără. Mai ales cu reducere- se întâmplă cu 60-70%, sau chiar cu 80%.
Cel mai adesea acesta sunt laptele și dulciurile. Dar nu toate magazinele practică acest lucru. Unii folosesc astfel de lapte în bucătărie sau returnează mărfurile la furnizor sau îl aruncă. Dacă se depășește limita, atunci se pedepsește angajatul care a comandat surplusul.
Angajații responsabili de comanda bunurilor se află în general între o piatră și o nicovală. Dacă, de exemplu, raftul cu pâine este pustiu, angajatul va fi pedepsit – cel puțin va fi privat de premii. Dar dacă există prea multă marfă, el va fi din nou vinovat. Cei care renunță obțin de obicei joburi similare în alte magazine. Condițiile de muncă pot varia chiar și în același lanț de magazine. Aici depinde mult de managementul magazinului și de succesul acestuia”.
Citeste articolul integral pe newsmaker.md