Vitaminele antidepresive – complexul de vitamine B


Galina Tomaş,
Medic Magistru în
Sănătatea Publică

Complexul de vitamine B este esențial pentru sănătatea noastră mintală și nu numai… Aceste vitamine nu pot fi stocate de către organism, făcând parte din categoria vitaminelor hidrosolubile, astfel, trebuie să asigurăm necesarul zilnic consumând produse ce conțin acest complex de vitamine. Dușmanii acestora sunt: nicotina, zahărul rafinat, alcoolul, cafeina, de aceea nu este de mirare că muți oameni au carență de vitamina B.

Toate participă activ la metabolismul proteinelor, lipidelor și glucidelor.

Iată o trecere în revistă a importanței acestui complex de vitamine.

Vitamina B1 (tiamina)

Rolurile principale: numită și vitamina energiei deoarece favorizează depunerea glicogenului în ficat și mijlocește procesul de obținere suplimentară de energie. Menține sistemul nervos central sănătos, precum și pe cel digestiv. Îmbunătățește tonusul muscular și ajută la absorbția intestinală a grăsimilor. Ajută copii în procesul de creștere.

Deficiență de vitamina B1 se manifestă prin: tulburări psihice cardiace și digestive. Duce la oboseală, depresie, iritabilitate, anxietate, probleme de memorie, pierderea poftei de mâncare și apariția insomniilor.

Surse de vitamina B1: ouă, pește, alune, germeni de grâu, cereale, ficat, fasole, linte, salată verde, mazăre, roșii.

Știai că:

  • Este sensibilă la căldură și umiditate, de aceea evită prepararea la temperaturi înalte și de lungă durată.
  • Dușmanii vitaminei B1 sunt: anticonceptionalele, stresul și medicamentele.
Vitamina B2 (riboflavina)

Rolurile principale: ajută organismul să producă energie, protejează sistemul nervos, este necesară în etapa de creștere și dezvoltare, menține membrana mucoasă sănătoasă și participă alături de vitamina A în procesul vederii.

Deficiență de vitamina B2 se manifestă prin: leziuni ale pielii și mucoaselor, buze crăpate, limbă umflată, dureri în gât, precum și tulburări de vedere.

Surse de vitamina B1: lapte, branză, iaurt, legume cu frunze verzi, ficat, carne de pui și ciuperci.

Știai că: este indicată în cazul crampelor musculare.

Vitamina B3 (niaciana)

Rolurile principale: stimulează secreția gastrică, scade nivelul colesterolului din sânge, scade tensiunea arterială, importantă pentru funcționearea sistemului nervos central etc.

Deficiență de vitamina B3 se manifestă prin: oboseală, agitație, anxietate, tulburări digestive și psihice (psihoză, demență), pierderi în greutate.

Surse de vitamina B3: carnea de pasăre și pește, alune, semnițe de floarea-soarelui, ciuperci, cereale, soia, mazăre.

Știai că: dușmanii vitaminei B3 se găsesc în porumb, somnifere, alcool, penicilină.

Vitamina B5 (acid pantotenic)

Rolurile principale: participă la formarea anumitor hormoni, luptă împotriva infecțiilor, ajută la regenerarea celulelor și la întărirea sistemului imunitar.

Deficiență de vitamina B5 se manifestă prin: oboseală, tulburări digestive și neurologice, prezența bolilor cutanate (dermatite), căderea părului.

Surse de vitamina B5: ciuperci, conopida, brocoli, varza, roșii căpșuni, cereale integrale, ouă, nuci.

Știai că:

  • Acidul pantotenic reduce efectele toxice și reacțiile adverse ale unor antibiotice.
  • Dușmanii acestei vitamine sunt: alcoolul, somniferele, cofeina și conservarea alimentelor.

Vitamina B6 (piridoxina)

Rolurile principale: este importantă în formarea hemoglobinei și menține sistemul imunitar sănătos. Ajută organismul să reziste în fața stresului și împiedică depunerea colesterolului pe vase.

Deficiență de vitamina B6 se manifestă prin: tulburări nervoase, boli de piele, căderea părului, scăderea imunității.

Surse de vitamina B6: carnea roșie și de pește, ouă, varza, pepene galben, avocado, morcov, banane, orez, soia și cereale integrale.

Știai că:

  • Ajută la asimilarea magneziului, potasiului și vitaminei B12.
  • Dușmanii pirodoxinei sunt: dietele pe bază de proteine, intoxicațiile cronice cu alcool, abuzul de antibiotice, infarctul miocardic.

Vitamina B9 (acidul folic)

Rolurile principale: este indispensabilă la formarea globulelor roșii din sânge, ajută la producerea de celule noi, previne apariția cancerului de colon și uter, reglează tensiunea arterială, îmbunătățește memoria.

Deficiența de vitamina B9 se manifestă prin: tulburări de absorbție, diaree, anemie.

Surse de vitamina B9: ficat, lapte, branzeturi fermentate, legume verzi și fructe.

Știai că: este foarte importantă în primele trei luni de sarcină, pentru dezvoltarea și evitarea apariției malformațiilor congenitale la făt.

Vitamina B 12 (cobalamina)

Rolurile principale: este importantă în funcționarea normală a sistemului nervos, participă la procesul de reînoire celulară, împiedică depunerile de grăsimi în ficat.

Deficiență de vitamina B12 se manifestă prin: anemie, constipație, afecțiuni ale cordului, pierderi de memorie, depresie.

Surse de vitamina B12: carne de vită și pui, ficat, produse lactate, somon și ton, ouă, lapte.

Pentru a asigura necesarul zilnic de vitamina B trebuie să adopți o dietă sănătoasă, care să conțină acești nutrienți, mai ales, că te ajută să scazi în greutate.

Slăbește sănătos și frumos!

Text: Snejana Țugui

O insectă „crocantă” revoluționează meniurile restaurantelor de lux. Noua salată servită clienților

Restaurantele de „lux” din mai multe state au început să le ofere clienților feluri de mâncare pe bază de insecte, considerate comestibile. Spre exemplu, un local frecventat de oamenii cu gusturi fine din New Orleans au avut parte de o altfel de salată: cu cicade(n.r. insecte care se mai numesc „greieri de copaci”), scrie evz.ro.

Cicadele(n.r. insecte care trăiesc sub pământ) au devenit „delicii alternative” în  Cartierul Francez precum Antoine’s și Brennan’s, Audubon Insectarium din New Orleans. Localul este cunoscut  pentru felurile de mâncare care conțin viermi(n.r. considerați comestibili)  prăjiți cu chili și greieri crocanți, cu sos de  caju, sunt piese de bază în meniu.

Potrivit sursei citate, unul dintre felurile de mâncare care conține cicade conține:  salată verde cu mere, migdale, afine  sos de muștar și de soia.

Felul de mâncare care conține insecte este, însă, popular și în Europa.

Uniunea Europeană  a aprobat în ianuarie 2023 mai multe produse derivate din insecte pentru consumul uman, precum și al patrulea tip de insectă ca fiind comestibilă(n.r. greieri)

Oficialii Uniunii Europene susțin că insectele vor fi o alternativă în criza alimentară care se prefigurează.

„Insectele vor juca un rol principal în abordarea numeroaselor probleme cu care ne confruntăm în prezent și ne vom confrunta și în viitor. Este vorba, printre altele, de creșterea costului proteinelor animale, insecuritatea alimentară, presiunile asupra mediului, creșterea populației și creșterea constantă a cererii de proteine în rândul claselor de mijloc. 

Insectele se găsesc în abundență peste tot în lume. Sunt bogate în proteine și reprezintă mai puțin de 1 % din amprenta de carbon a animalelor. Sunt alternativa alimentară ideală care facilitează trecerea la o alimentație sănătoasă și durabilă și contribuie în mod pozitiv nu numai la sănătatea noastră, ci și la cea a mediului și, prin urmare, a viitorului nostru”, motivează Comisia Europeană.


Dacă vrei și TU să abordezi un stil de viață sănătos, solicită o consultație gratuită cu un specialist care să te ajute să faci corect pașii. Nu ezita, accesează Centrul Online de Nutriție și Sport al Galinei Tomaț, din orice colț al lumii, pentru a găsi răspuns la orice întrebare și a primi ghidare corectă!

Alertă OMS! Virusul gripei aviare, acum și în lapte

O declarație recentă a Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) a tras un semnal de alarmă exprimând  „o mare îngrijorare” cu privire la numărul tot mai mare de cazuri de gripă aviară la oameni, scrie doctorulzilei.ro.

De asemenea, organizația a anunțat vineri că virusul a fost găsit în laptele crud. Dr. Jeremy Farrar, om de știință șef la OMS, a remarcat că gripa aviară, numită și H5N1, a avut o rată de mortalitate „extrem de mare” în rândul celor care au fost infectați în întreaga lume.

OMS, semnal de alarmă: Virusul gripei aviare se găsește acum în lapte. „E o mare îngrijorare”

Nu a avut loc nicio transmitere de la om la om a bolii.

„Marea îngrijorare, desigur, este că  virusul acum evoluează și dezvoltă capacitatea de a infecta oamenii. Și apoi critic, capacitatea de a trece de la transmiterea de la om la om”, a avertizat Farrar.

OMS a avertizat în continuare că virusul a fost găsit în laptele crud.

Oficialii au spus că consumul de lapte pasteurizat este încă sigur. Dr. Wenqing Zhang, care conduce programul global de gripă al OMS, a spus că virusul a fost identificat într-o „concentrație foarte mare de virus în laptele crud” de la vacile infectate.

Cercetătorii încă încearcă să determine cât timp poate supraviețui virusul în lapte.

În general, nu este indicat niciodată consumul de lapte crud, deoarece poate transporta alți contaminanți, cum ar fi salmonella, listeria și E. coli. Zhang a reiterat, de asemenea, cazurile care au fost identificate în SUA și în Europa au fost relativ ușoare.

Acesta nu este primul avertisment privind o potențială pandemie de gripă aviară. La începutul acestei luni, oamenii de știință au tras un semnal de alarmă că o astfel de pandemie ar putea fi „de 100 de ori mai rea decât COVID”.

„Acest virus a fost în fruntea listei pandemice de mulți, mulți ani și probabil decenii”, a spus dr. Suresh Kuchipudi, cercetător al gripei aviare din Pittsburgh, potrivit Daily Mail. Singura speranță, au continuat oficialii, este că virusul va fi mai puțin mortal la oameni decât la păsări.

Adevărul despre postul intermitent! Tot mai mulți oameni îl urmează

Postul intermitent este urmat de tot mai mulți oameni. Majoritatea dintre aceștia spun că efectele sunt vizibile după doar câteva zile. Acest tip de dietă presupune o pauză alimentară de 6,8 sau chiar 12 ore între mese. Mihaela Bilic susține că metoda este una sănătoasă și ar trebui adoptată de toate persoanele care duc o luptă cu kilogramele în plus, scrie evz.ro.

Rețelele de socializare sunt pline de mărturii ale celor care au reușit să slăbească prin această metodă. Cu toate că este combătută de mulți specialiști, Mihaela Bilic susține că postul intermitent este de un real ajutor pentru cei care vor să piardă în greutate.

„Tot suntem în post și cuvântul acesta este din nou la modă, iar eu nu pot decât să le mulțumesc americanilor că au inventat noțiunea de post intermitent, sună așa, foarte științific. Că dacă îi spuneai omului să facă foamea și să sară peste mese, era nasol, părea că tu ești de la țară și nepregătit. Iată, însă, cu o titulatură de asta elevată, parcă altfel facem foamea. La capitolul post intermitent se fac o mulțime de greșeli; avem impresia că nu mâncăm-nu mâncăm, dar și când mâncăm, mâncăm tot frigiderul. ”, a explicat nutriționistul.

Rezultate impresionante

Medicul nutriționist susține că postul intermitent nu este benefic doar pentru slăbire, ci și pentru un organism sănătos. Pauzele dintre mese vor da timp organismului să se regleze, iar metoda va proteja ficatul, spune specialistul.

„De ce este de bine să mâncăm mai rar? Culmea, nu doar pentru siluetă, ci și pentru sănătate. Ei bine, avem grijă de ficatul nostru e fantastic ce uzină de metabolizare este, aș spune că este organul central. OK, inima pompează sângele, dar fără ficat nu am avea glicemie, nu am avea acel carburant care circulă prin sânge și care hrănește toate celulele. Multă lume crede că acest carburant, carbohidrații, îi luăm din alimentație; noi trebui să știm însă că ficatul este și un rezervor de glucoză și el știe, din grăsime, din proteine, să facă glucoză.”, a mai spus aceasta.

În mediul online există și mărturii ale unor persoane care au ținut post negru timp de 40 de zile. În această perioadă, acestea au consumat doar lichide. Pe lâng rezultatele vizibile, aceștia au declarat că sunt plini de energie, iar tonusul li s-a îmbunătățit substanțial. Mihaela Bilic susține că organismul poate rezista unui astfel de program, care nu ar fi greșit dacă ar fi parcurs sub îndrumarea unui specialist.

„Deci noi nu avem niciun risc să nu mâncăm, și nu o zi, două, trei, putem să nu mâncăm 40 de zile. Sunt medici nutriționiști care au consumat doar lichide, sub control medical, și au văzut că 40 de zile fără mâncare nu este nimic dramatic.”, a mai spus medicul nutriționist.

Dacă vrei și TU să abordezi un stil de viață sănătos, solicită o consultație gratuită cu un specialist care să te ajute să faci corect pașii. Nu ezita, accesează Centrul Online de Nutriție și Sport al Galinei Tomaț, din orice colț al lumii, pentru a găsi răspuns la orice întrebare și a primi ghidare corectă!

Câştigătorii MTV Europe Music Awards
Articolul anterior
Cercetătorii spun adio fricii
Articolul următor