Aproape 87% dintre elevi sunt afectați de bullying, potrivit unui studiu, realizat în premieră în Moldova. Parlamentul Republicii Moldova împreună cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării și UNICEF caută soluții pentru fenomenul de bullying.
Potrivit studiului ,,Bullying-ul în rândul adolescenților”, realizat în premieră în Moldova, marea majoritate (86,8%) din totalul elevilor claselor a 6–12 din Republica Moldova sunt afectați de bullying, unii fiind victime, iar alții – agresori sau martori. Cei mai mulți elevi – peste două treimi (75,6%) sunt martori ai bullying-ului. Victimele constituie circa 70% din totalul elevilor care s-au confruntat cu situații de bullying, iar proporția agresorilor este de peste 40 la sută.Studiul Bullying-ul în rândul adolescenților demonstrează că la capitolul agresiune fizică avem, în Moldova, o situație practic identică tendințelor globale. Potrivit unui raport UNICEF din 2018, fiecare al treilea adolescent de pe glob a admis că a participat la încăierări în mediul școlar și extrașcolar. La fel ca și în întreaga lume, și în Moldova agresiunea fizică dintre elevi a fost raportată de fiecare al treilea elev participant la cercetare.
Unu din cinci elevi (20%) a semnalat că elevii din clasele mai mici se tem de elevii din clasele mai mari. Astfel de situații sunt resimțite într-o măsură mai mare în rândul băieților (unu din patru) și elevilor din mediul rural (unu din patru). Fiecare al 5-lea elev consideră că elevii din familiile sărace sunt mai des hărțuiți de alți elevi. Comportamentele agresive între elevi sunt prezente și în afara școlii, fiind raportate de fiecare al patrulea respondent (25%).
Nu putem vorbi de o educație de calitate, incluzivă, dacă elevii se confruntă cu violența în mediul școlar. Iată de ce actualmente, multe țări din lume sunt interesate în elaborarea unor politici educaționale de prevenire și combatere a bullying-ului, inclusiv a hărțuirii online. Și în țara noastră Parlamentul Republicii Moldova împreună cu UNICEF a inițiat o serie de consultări publice pe marginea acestui fenomen, pe platforma Comisiei parlamentare, cultură educație cercetare, tineret, sport, mass media.
”Împreună cu colegii de la UNICEF v-am invitat să discutăm o problemă complicată, care ia amploare în întreaga lume. Este vorba de bullyingul în rândul adolescenților,” a menționat în cadrul evenimentului Adrian Lebedinschi, președintele comisiei Parlamentare pentru educație, cultură, sport și tineret. ”Am vrea foarte mult să avem o reacție, și din acest motiv v-am invitat pe toți aici.”
Mai mulți vorbitori au remarcat că bullying-ul a existat și până acum.
Monica Babuc, vicepreședinta Parlamentului Republicii Moldova, a spus:
”S-a întâmplat acest lucru și în perioada copilăriei mele și cea a părinților mei, și înclin să cred că acest lucru a existat întotdeauna. Altceva este că umanitatea se dezvoltă. Noi am încercat să învățăm de la istorie. Și capacitatea noastră de a ne respecta drepturile, capacitatea noastră de a depăși fazele de intoleranță vine din lecțiile învățate de la istorie.”Și Maia Bănărescu, avocatul poporului pentru protecția drepturilor copilului, a observat că ”în ultimul timp auzim despre bullying și ni se pare că este ceva nou. Ca si termen, da. Dar ca și situație de violență – îl cunoaștem. Este foarte important să înțelegem exact ce vrem, și la ce vom ajunge. Eu personal am propus modificări la Codul Educației,” a adăugat avocatul poporului pentru protecția drepturilor copilului.
Gazda evenimentului, Andrei Pavaloi, șeful Direcției educație, cultură, tineret și sport a Consiliului municipal Chișinău a menționat deschiderea instituției pe care o reprezintă pentru a discuta problema bullying-ului. ”Va trebui să aplicăm diferite modele în instituțiile de învățământ ca să înlăturăm această stare a lucrurilor,” a menționat Andrei Pavaloi.
Iar Angela Cutasevici, viceprimar al municipiului Chișinău, a spus:
”În calitate de autoritate publică, noi ne-am sesizat și organizăm, împreună cu Centrul de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului la nivel de sector activități de formare a personalului angajat în instituțiile educaționale.”
Agresorii sau victimele bullying-ului sunt mai susceptibili la simptomele de depresie și anxietate, au o stimă de sine scăzută, se simt singuri, își pierd interesul pentru școală. Adolescenții care sunt agresori, victime sau martori ai bullying-ului sunt mai predispuși la absenteism, abandon școlar, au rezultate mai slabe la disciplinele școlare.
Cu toate acestea, problema bullying-ului este adesea considerată ca nefiind demnă de atenție, adulții invocând argumentul ”sunt copii, lasă-i să se clarifice între ei”. Se crede în mod eronat că în mediul copiilor totul se întâmplă ”în joacă”. În realitate, bullying-ul produce probleme emoționale și de comportament care pot continua în viața de adult.
”Adesea adulții banalizează sau subestimează amploarea bullying-ului și daunele pe care le poate provoca,” a spus Desiree Jongsma, Reprezentantă de țară UNICEF în Moldova. ”Noile tehnologii și inovațiile ar trebui utilizate pentru modernizarea școlilor, pentru a încuraja cooperarea dintre elevi și profesori și pentru a promova un mediu școlar sigur. Poate părea o sarcină foarte ambițioasă. Aș dori însă să-l citez pe Nelson Mandela, care a spus: Un lucru pare imposibil doar până când este făcut,” a adăugat Desiree Jongsma.Fenomenul de bullying este unul complex, și nu există o panacee care ar putea-o soluționa în mod miraculous, peste noapte. La eveniment au fost prezenți și reprezentanți ai sectorului privat, care nu rămân indiferenți față de fenomenul bullying-ului în școală. Dmitri Voloshin, antreprenor, ultra-maratonist și tată a doi copii a spus:
„Pe lângă activitățile explicative, consider că este necesar să modernizăm școlile noastre. Există posibilitatea dezvoltării unor soluții inteligente pentru a elimina plagiatul, concurența neloială dintre elevi. Acestea, la rândul său, vor contribui la un climat psihologic mai sănătos în școli. Ca reprezentant al sectorului IT, sunt gata să contribui la crearea unor asemenea soluții. „Andrei Vrabii, polițist și campion european la duatlon în categoria de vârstă 25-29 ani a observat că fenomenul de bullying poate avea efecte neașteptate pentru viața și sănătatea copiilor:
”În calitate de sportiv profesionist, polițist și doar cetățean al Republicii Moldova, întâlnesc deseori copii pe bicicletă și fără căști. Ce legătură are asta cu bullying-ul? Purtarea unei căști pare în primul rând o problemă de siguranță în trafic. Dar majoritatea copiilor mi-au spus că nu poartă căști, astfel încât alții să nu râdă de ei, că sunt lași și le este frică să cadă.”
Factorii de decizie trebuie să caute soluții pentru problema bullying-ului. Acestea sunt concluziile primei runde de consultări publice pe marginea constatărilor studiului Bullying-ul în rândul adolescenților, organizat pe 25 februarie 2020, găzduite de Direcția educație, cultură, tineret și sport a Consiliului municipal Chișinău. La eveniment au participat circa 200 de persoane, inclusiv reprezentanți ai Parlamentului, Guvernului, societății civile, businessului, consiliilor elevilor, părinți, profesori, polițiști, sportivi.
Alte patru consultări publice regionale în zonele sud, nord și centru vor fi organizate în lunile martie și aprilie pe marginea constatărilor studiului Bullying-ul în rândul adolescenților din Republica Moldova.
Studiul Bullying-ul in rândul adolescenților din Republica Moldova a fost realizat de către Centrul de Consultanță Sociopolis cu suportul UNICEF Moldova în parteneriat cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării în 2019.