În următoarele luni, teatrul „ Mihai Eminescu” va găzdui un șir de lecții deschise despre violența online, inclusiv intimidarea online, confidențialitatea datelor cu caracter personal și conținutul online inadecvat. Profesori, părinți, psihologi și elevi din clasa a XII-ea vor fi invitați să privească spectacolul-document „Corp de Copil“, produs de Centrul de Arte „Coliseum”, și să participe la discuțiile care vor urma, moderate de specialiști în domeniu.
Având aceleași obiective ca și campania #STOPviolenței în spațiul școlii și în afara școlii, și anume reducerea gradului de acceptare a intimidării și abilitarea tinerilor și a părinților de a lua atitudine, inițiativa este lansată în contextul Zilei Siguranței pe Internet, marcată anul acesta pe 11 februarie. Scopul inițiativei este de a promova utilizarea mai sigură și mai responsabilă a tehnologiilor digitale și a telefoanelor mobile de către copiii și tinerii din întreaga lume.Conform sondajului U-Report, realizat în 2019 în 30 țări ale lumii, la care au participat peste 170.000 tineri, fiecare al treilea tânăr (tânără) a fost hărțuit(ă) online, iar fiecare al cincilea respondent(ă) a lipsit ocazional de la ore din cauza hărțuirii cibernetice.
„Lansăm astăzi o nouă inițiativă, care ne va ajuta să abordăm problema violenței online”, a menționat Angela Prisăcaru, consultant principal la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării. „Internetul este parte nu doar din viața noastră, dar și a fiecărui elev de zi cu zi, fie că socializează cu prietenii, face temele pentru acasă, ascultă muzică, își dezvoltă un hobby sau urmărești vloggerul preferat. Totuși, este foarte important să fie responsabili şi atenți. Subiectul siguranței copilului în mediul online este reflectat și în conținuturile studiate la Educație digitală, disciplinele Informatică și Dezvoltare personală, dar si în cadrul disciplinelor opționalele precum, de ex. Educație pentru media. Trebuie să informăm elevii, părinții, cadrele didactice cu pericolele posibile cu care se pot confrunta și să preîntâmpinăm situațiile neplăcute înainte de a i se întâmpla ceva copilului.”
Conform estimărilor, elevii mai mari sunt mai mult expuși violenței online decât elevii mai mici. Datele disponibile din 22 de țări arată că elevii de 15 ani raportează o prevalență mai înaltă a hărțuirii cibernetice decât cei de 11 ani.
„Sunt bucuroasă să văd astăzi aici elevi, profesori, psihologi şcolari și părinți, fiindcă fiecare din noi și toți împreună putem lua acțiuni pentru a pune capăt violenței. Părinții și-ar putea asculta mai mult copii. Profesori ar putea fi mai atenți și preveni timpuriu cazurile de violență și intimidare în spațiul școlii și în afara școlii,” a spus Desiree Jongsma, Reprezentanta UNICEF în Moldova. „Înșiși copiii pot informa și cere ajutor ori de câte ori sunt martori sau simt că sunt supuși violenței.”Online, agresorii își manifestă agresivitatea altfel decât atunci când sunt față-în-față cu victima, fiindcă în cazurile în care ei nu pot fi identificați și nu pot vedea impactul emoțional asupra victimelor lor, normele sociale își pierd din intensitate. Copiii deseori nu diferențiază spațiul „online” de cel „offline”. Copiii percep experiențele trăite în mediul online – fie ele pozitive sau negative – ca parte integrantă a vieților lor.
„Acest spectacol are mai multe dimensiuni neobișnuite”, a spus Mihai Fusu, director al Centrului de Arte „Coliseum”. ”Veți vedea un spectacol documentar. Este un gen de teatru care se afirma treptat pe scenele noastre. Oamenii de cultura, de teatru, intervin în problemele societății pentru a avea un dialog cu societatea la niște teme, care de multe ori ne mai scapă.”
În conformitate cu Raportul global al UNICEF „State of World Children 2017: Children in the Digital World”, tinerii sunt cei mai activi utilizatori Internet: la nivel mondial 71 la sută din tineri sunt conectați la Internet, comparativ cu 48 la sută din populația generală.
După spectacol, publicul a fost încurajat să participe la o discuție condusă de specialiști de la Centrul Republican de Asistență Psihopedagogică (CRAP). Scopul acestei lecții deschise a fost de a implica toate părțile relevante – elevii, părinții și profesorii. De asemenea, participanții au obținut informații cu privire la mecanismele de prevenire, abordare și raportare, inclusiv Telefonul Copilului 116111 și numărul unic pentru apeluri de urgență 112.
Proiectul este implementat în perioada ianuarie-decembrie 2020 în cooperare cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării și Centrul de Arte „Coliseum”, cu sprijinul financiar al UNICEF Moldova. Piesa „Corp de Copil” a fost produsă în 2016-2017 cu sprijinul de Misiunii OSCE și a Ambasadei Statelor Unite ale Americii in Moldova. Despre U-Report
U-Report Moldova, o platformă globală de sondaje online pentru tineri, a fost lansată în Moldova de UNICEF și Consiliul Național al Tineretului în decembrie 2017. Până în prezent, peste 14 mii de tineri s-au înregistrat pe platformă și participă cu regularitate la sondajele lansate.
Despre UNICEF
UNICEF promovează drepturile și bunăstarea fiecărui copil în toate acţiunile sale. Împreună cu partenerii noştri, suntem activi în 190 de ţări şi teritorii astfel încât acest angajament să devină realitate pentru toţii copiii de pretutindeni, depunând eforturi speciale ca să ajutăm copiii cei mai vulnerabili şi excluşi.