UNESCO, UNICEF, PAM și Banca Mondială au emis noi ghiduri privind redeschiderea în siguranță a școlilor, care fiind închide în prezent, afectează aproape 1,3 miliarde de elevi din întreaga lume.
Agențiile au avertizat, de asemenea, că închiderea pe scară largă a instituțiilor educaționale, ca răspuns la pandemia Covid-19, prezintă un risc fără precedent pentru educația și bunăstarea copiilor, în special pentru cei mai marginalizați care depind de mediul școlar pentru educația, sănătatea, siguranța și nutriția lor. Ghidurile oferă sfaturi practice pentru autoritățile naționale și locale cu privire la modul în care copiii trebuie să revină în siguranță la școală.
„Creșterea inegalităților, efectele asupra sănătății, violența, munca copiilor și căsătoriile dintre copii sunt doar câteva dintre amenințările pe termen lung pentru copiii care lipsesc de la școală”, a spus Henrietta Fore, director executiv UNICEF. „Știm că dacă copiii lipsesc de la școală, cu atât este mai puțin probabil să se întoarcă vreodată. Dacă nu acordăm prioritate redeschiderii școlilor – când este sigur să facem acest lucru – vom vedea probabil o pierdere devastatoare a rezultatelor educaționale. ”
Noile ghiduri notează că, deși nu există încă suficiente dovezi pentru a măsura impactul închiderilor școlilor asupra ratelor de transmitere a bolilor, efectele adverse asupra siguranței și educației copiilor sunt bine documentate. Progresele înregistrate în ceea ce privește accesul la educație a copiilor în ultimele decenii riscă să fie pierdute, iar în anumite cazuri să fie inversate complet.
„În țările cele mai sărace, copiii se bazează adesea pe școli pentru singura lor masă din cursul zilei. Dar, cu multe școli acum închise din cauza Covid, 370 de milioane de copii sunt lipsiți de aceste mese hrănitoare, care sunt o linie de salvare pentru familiile sărace. De asemenea, li se refuză asistența medicală pe care o primesc în mod normal prin școală. Acest lucru ar putea aduce daune de lungă durată, așa că atunci când școlile se redeschid, este esențial ca aceste programe de nutriție și servicii de sănătate să fie restabilite, ceea ce poate ajuta și la revenirea copiilor cei mai vulnerabili la școală”, a declarat David Beasley, directorul executiv al PAM.
Interesul superior al copiilor și considerațiile generale de sănătate publică – bazate pe o evaluare a beneficiilor și riscurilor asociate educației, sănătății publice și factorilor socio-economici – trebuie să fie esențiale pentru deciziile autorităților naționale și locale de a redeschide școlile, spun ghidurile.
Școlile trebuie să urmeze modalitatea optimă de a se redeschide – cu învățare îmbunătățită și sprijin mai complet pentru copiii de la școală, inclusiv sănătate, nutriție, asistență psihosocială, instalații de igienizare.
Pe măsură ce țările redeschid școlile, UNESCO, UNICEF, PAM și Banca Mondială – ca parte a Coaliției Educației Globale – îndeamnă guvernele să evalueze beneficiile școlarizării în sala de clasă în comparație cu învățarea la distanță și factorii de risc asociați redeschiderii școli, remarcând dovezile neconcludente în jurul riscurilor de infecție legate de frecventarea școlii.
„În timp ce mulți studenți rămân în urmă în la învățătură din cauza închiderilor școlilor, decizia despre când și cum să se redeschidă școlile, deși este departe de a fi una simplă, ar trebui să fie o prioritate. După ce se va da unda verde pe partea de sănătate, va trebui să existe un ansamblu de măsuri pentru a ne asigura că niciun elev nu rămâne neșcolarizat. Aceste ghiduri oferă îndrumări pentru guverne și parteneri pentru a facilita redeschiderea școlilor pentru elevi, profesori și familii. Împărtășim un obiectiv comun: protejarea și promovarea dreptului la educație pentru fiecare elev ”, a declarat directorul general al UNESCO, Audrey Azoulay.
Ghidurile includ:
Reforma politicilor: Politicile sunt prezente pe toate dimensiunile ghidurilor, inclusiv politici clare de deschidere și închidere a școlilor în timpul urgențelor de sănătate publică, reforme necesare pentru a extinde accesul echitabil pentru copiii marginalizați și cei neșcolarizați, precum și pentru a consolida și standardiza practicile de învățare la distanță.
Cerințe de finanțare: Abordați impactul Covid-19 asupra educației și investiți în consolidarea sistemelor de învățământ pentru recuperare și reziliență.
Operațiuni sigure: Asigurați condiții care reduc transmiterea bolii, protejează serviciile și livrările esențiale și promovează un comportament sănătos. Aceasta include accesul la săpun și apă curată pentru spălarea mâinilor în condiții de siguranță, proceduri pentru cazurile când personalul sau elevii nu se simt bine, protocoale privind distanțarea socială și bune practici de igienă.
Compensarea învățării: Concentrați-vă pe practici care compensează timpul pierdut, consolidați pedagogia și bazați-vă pe modele de învățare hibride, cum ar fi abordările integrate ale învățământului la distanță și online. Acestea trebuie să includă cunoștințe cu privire la transmiterea și prevenirea bolilor.
Siguranță și protecție: Extindeți atenția asupra bunăstării elevilor și consolidați protecția copiilor prin mecanisme de recomandare îmbunătățite și furnizarea de servicii esențiale la școală, inclusiv asistență medicală și hrană școlară.
Integrarea celor mai marginalizați: Adaptați politicile și practicile de deschidere a școlii pentru a extinde accesul grupurilor marginalizate, cum ar fi copiii neșcolarizați, copiii migranților și minoritățile. Diversificați comunicările și materialele didactice, punându-le la dispoziție în limbile și în formate accesibile elevilor.
„Odată ce școlile încep să se redeschidă, prioritatea devine reintegrarea elevilor în mediul școlar în condiții de siguranță și în moduri care permit ca studierea să reînceapă, în special pentru cei care au suferit cele mai mari pierderi de învățare. Acesta este un moment critic, deoarece face parte dintr-o nouă normalitate, care ar trebui să fie mai eficientă și mai echitabilă. Pentru a gestiona redeschiderile, școlile trebuie să fie pregătite logistic, și să dispună de o forța de muncă didactică pregătită. Și vor trebui să aibă planuri specifice pentru susținerea recuperării învățării celor mai defavorizați elevi. Ghidurile oferă un model, la care sunt aliniate și marile agenții ale ONU „, a declarat Jaime Saavedra, directorul global pentru educație al Băncii Mondiale.
Despre UNICEF
UNICEF lucrează în unele dintre cele mai dificile locuri din lume, pentru a ajunge la cei mai defavorizați copii din lume. Pe mai mult de 190 de țări și teritorii, lucrăm pentru fiecare copil, de pretutindeni, pentru a construi o lume mai bună pentru toți.
Despre Programul alimentar mondial
Programul alimentar mondial al Organizației Națiunilor Unite este cea mai mare organizație umanitară din lume, salvând vieți în situații de urgență, construind prosperitatea și sprijinind un viitor durabil pentru persoanele care se recuperează din conflict, dezastre și impactul schimbărilor climatice.
Despre UNESCO
UNESCO este Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură. Acesta încearcă să construiască pacea prin cooperarea internațională în educație, științe și cultură. Programele UNESCO contribuie la realizarea Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă definite în Agenda 2030, adoptată de Adunarea Generală a ONU în 2015.