50 de bombardamente executate astăzi de Israel în Fâșia Gaza. Numărul victimelor a crescut, inclusiv în rândul copiilor și femeilor

Cea mai mare operaţiune israeliană din Gaza de la începutul actualei escalade a constat în 50 de salve de artilerie terestră şi bombardamente aeriene executate în decurs de 40 de minute, a informat vineri armata israeliană, transmit EFE, Reuters şi dpa, conform evz.ro.

Atacul a început la primele ore ale zilei asupra unor obiective din enclava Gaza şi a fost realizat din exterior, fără ca trupele să intre pe teritoriul Gazei, a precizat armata, după informaţiile iniţiale care indicau o ofensivă terestră.

La operaţiune au participat 160 de aeronave şi 40 de tancuri, iar raidurile au vizat în special reţeaua de tuneluri de sub Gaza ale militanţilor din mişcarea Hamas, care constituie un fel de “oraş subteran” şi mai sunt cunoscute şi ca “metroul” din Gaza, a mai indicat purtătorul de cuvânt al forţelor de apărare israeliene Jonathan Conricus, citat de dpa.

Nu este clar în ce măsură acest sistem de tuneluri a fost avariat în urma acţiunii. Tunelurile sunt folosite pentru a transporta persoane şi mărfuri în şi către enclava controlată de Hamas, pe fondul restricţiilor impuse de Israel, care consideră Hamas mişcare teroristă.

La rândul său, Ministerul palestinian al sănătăţii a făcut cunoscut vineri că, de la începutul escaladei, operaţiunile israeliene au provocat cel puţin 119 morţi în rândul palestinienilor, între care 31 de minori şi 19 femei, şi 830 de răniţi.

Potrivit armatei israeliene, peste 30 dintre cei ucişi de luni până joi inclusiv erau membri ai miliţiilor palestiniene.

Miliţiile au lansat de la debutul confruntărilor peste 1800 de proiectile în direcţia Israelului, majoritatea fiind interceptate de sistemul israelian antirachetă ,,Domul de fier”. De partea israeliană a fost raportată moartea a şapte persoane, între care un adolescent, un copil de şase ani şi o femeie în vârstă care a căzut în timp ce alerga să se adăpostească de rachete într-un refugiu.

Armata israeliană a mai asigurat vineri că va continua să atace obiective din Gaza şi că “intenţionează” să desfăşoare o ofensivă terestră, fiind “pregătită să facă acest lucru”.

“Nu este ultimul nostru cuvânt şi această operaţiune va continua atâta timp cât va fi necesar”, a subliniat premierul israelian Benjamin Netanyahu într-un mesaj difuzat vineri dimineaţa pe reţelele sociale.

Cele două tabere au intrat în actuala fază de agresiuni pe fondul creşterii tensiunilor legate de accesul la locurile sfinte din Ierusalim şi al demersurilor de evacuare a unor rezidenţi palestinieni din Ierusalimul de est. Situaţia era deja tensionată în rândul palestinienilor, după ce alegerile care urmau să se desfăşoare în mai au fost amânate. Preşedintele Autorităţii Naţionale Palestiniene (ANP), Mahmoud Abbas, a anunţat la sfârşitul lunii trecute amânarea primelor alegeri din ultimii 15 ani în teritoriile palestiniene atât timp cât organizarea scrutinului nu este “garantată” în Ierusalimul de Est, parte a Oraşului Sfânt anexat de Israel.

Forţele israeliene şi ale Hamas au fost angajate în trei războaie, din 2008, cel mai recent, din 2014, soldându-se cu moartea a 70 de israelieni şi 2100 de palestinieni.

Actualele violenţe s-au tradus şi în confruntări între evrei şi arabi israelieni, poliţia raportând arestări şi atacuri în oraşe ca Beersheba, Lod, Netanya şi Tel Aviv. În oraşul Qalansawe au fost informaţii privind incendierea unui post de poliţie. Forţele de ordine israeliene au operat 750 de arestări în Israel, pe parcursul acestor incidente.

De unde are Fâșia Gaza mii de rachete?

Militanții palestinieni s-au folosit de ajutorul oferit de Iran, greșeli israeliene și chiar țevi de canalizare pentru a strânge un arsenal cu mii de rachete, unele cu rază sporită de acțiune, relatează New York Times.

Membrii Hamas introduc pe ascuns componenete de rachete în Fâșia Gaza sau le produc singuri local, ajutați de tehnica furnizată de Iran. În plus se folosesc de conducte de apă și canalizare scoase din așezările israeliene abandonate și de componente de la bombele israeliene care nu au explodat. De multe ori asamblează rachetele ascunși în subteran sau în cartiere foarte populate pe care israelienii ezită să le atace cu bombe.

În ciuda celebrei și mult lăudatei capacități de supraveghere a Israelului și a puterii sale militare net superioare, militanții palestinieni din Gaza au reușit să adune un arsenal impresionant de rachete cu raza de acțiune sporită în cei 16 ani de când Israelul s-a retras din enclava pe care o ocupase după războiul din 1967, relatează New York Times.

Hamas, grupul militant care conduce Gaza din 2007 și nu recunoaște dreptul Israelului de a exista, a transformat arsenalul actual într-o amenințare din ce în ce mai letală, după cum s-a văzut în ultimele zile.

De luni până joi, în doar 4 zile au tras aproximativ 1.800 de rachete în Israel, potrivit IDF. Arsenalul, e adevărat, pălește în comparație cu înzestrarea forțelor aeriene din Israel. Dar pentru israelieni, rachetele reprezintă instrumentele a ceea ce țara lor și multe altele, inclusiv Statele Unite, consideră o organizație teroristă, infiltrată printre cei aproape două milioane de locuitori palestinieni din Gaza. Pentru mulți palestinieni, rachetele simbolizează dreptul lor la rezistență față de ocupația israeliană.

Serviciile de informații israeliene au estimat că Hamas, Jihadul Islamic și alte grupuri militante palestiniene au în jur de 30.000 de rachete și proiectile în Gaza. Rachetele au o rază de acțiune variată și nu au sisteme de ghidare, dar militanții au reușit să-și îmbunătățească acuratețea. Numărul de rachete lansate zilnic de la startul noii runde de lupte este fără precedent.

Și în timp ce majoritatea rachetelor au fost trase spre orașe din sudul și centrul Israelului, rachetele cu rază mai lungă de acțiune au fost lansate către Tel Aviv și Ierusalim.

Acesta este un semn, spun experții, că Hamas nu numai că a reușit să-și completeze arsenalul, ci și-a îmbunătățit și capacitățile. Unii comandanți israelieni au fost surprinși de numărul și raza de acțiune a rachetelor din Gaza. O analiză realizată de Michael Armstrong, profesor la Universitatea Brock din Canada, a constatat o creștere semnificativă a intensității. Luni, în primele ore ale noii runde de confruntări, au fost trase un maxim de 470 de rachete din Gaza, comparativ cu un vârf de 192 de rachete pe zi în 2014 și 312 în 2012. „Încă nu știm dacă Hamas are mai multe rachete cu rază lungă de acțiune sau dacă aleg să folosească mai întâi cele mai bune arme ale lor”, a explicat Armstrong.

Israelul a distrus cu succes multe dintre rachetele lansate până acum cu ajutorl sistemul său de apărare, scutul Iron Dome. Dar un număr din ce în ce mai mare de rachete au lovit teritoriul israelian, unele ucigând oameni. Experții spun că militanții au descoperit că intensitatea tirurilor de rachetă – și direcțiile multiple din care sunt lansate- au expus vulnerabilități în apărarea israeliană. „Se pare că încearcă să suprasolicite sistemul de interceptare al Israelului, care poate face față unui anumit număr de atacuri simultan”, a explica Armstrong.

O mare parte din arsenal o reprezintă rachete cu rază scurtă de acțiune, cunoscute sub numele de Qassams, după aripa militară Hamas. Au o rază de acțiune de aproximativ 10 kilometri și sunt produse evident mai ușor și mai ieftin decât cele cu rază mai lungă de acțiune. Au traiectorii imprevizibile și unele aterizează chiar în Gaza. Rachetele cu rază medie sunt bazate pe un model iranian și rusesc și pot atinge ținte aflate la până la 40 de kilometri, făcând vulnerabile suburbiile din Tel Aviv. Aceste rachete sunt produse în interiorul Gaza.

Rachetele cu rază lungă pot atinge ținte din Tel Aviv, Ierusalim și Aeroportul Ben-Gurion.

Joi, Hamas a susținut într-o declarație că are o rachetă cu o rază de acțiune de 250 de kilometri, care poate ajunge practic în orice loc din Israel.

ULTIMA ORĂ! Air Moldova suspendă de azi toate zborurile și oprește vânzarea biletelor

Compania aeriană Air Moldova a depus în instanță cererea de aprobare a restructurării accelerate a companiei, care este un plan de acțiuni, ce are drept scop evitarea falimentului companiei aeriene, soluționarea problemelor existente și acceptarea investițiilor. Restructurarea, solicitată în instanță de Air Moldova reprezintă utilizarea unui complex de instrumente în scopul depășirii dificultăților financiare și restabilirii viabilității economice a companiei, scrie unimedia.info.

„Investitorii sunt gata să investească în Air Moldova în jur de 50 de milioane de dolari. Aceste investiții ar permite soluționarea problemelor financiare ale companiei și suplinirea flotei proprii.Investițiile în companie nu pot fi realizate fără procedura de restructurare accelerată din cauza riscului sporit a unui atac din partea creditorilor existenți.Restructurarea accelerată va permite companiei să primească aceste investiții strict pentru dezvoltarea companiei, ca ulterior, în timp să fie achitate și datoriile existente. Astfel, până la pronunțarea deciziei instanței, privind acceptarea sau respingerea cererii înaintate de Air Moldova, compania va suspenda operarea zborurilor și vânzărilor de bilete începând cu data de 2 mai 2023. Reluarea activității va fi posibilă în termen de 3 zile de la pronunțarea deciziei de către instanță.

Odată cu acceptarea de către instanță a cererii de restructurare accelerată, compania Air Moldova va relua operarea zborurilor și comercializarea biletelor. Toate acțiunile întreprinse de Managementul companiei Air Moldova, au scopul de a salva operatorul Național de la faliment. Restructurarea accelerată este o șansă unică pentru Air Moldova, fiind o practică internațională. Deși este o companie aeriană privată din 2018, Air Moldova este un operator Național, lider pe piață și prezintă un caz de interes public.

Astfel, vom publica în mod transparent condițiile și cauzele care au determinat compania aeriană Air Moldova să recurgă la procedura de restructurare accelerată:
1. Gestionarea companiei de stat Air Moldova până la privatizarea din 2018, poate fi caracterizată prin abuz de putere, spălare de bani și management defectuos în defavoarea companiei.
Responsabili de devalizarea companiei de stat Air Moldova se fac : Iulian Scorpan și Victor Sula. Procuratura Anticorupție a încheiat urmărirea penală pe numele celor doi, în decembrie 2021 și a transmis cauza penală Judecătoriei Chișinău, sediul Buiucani. Ședințele de examinare a cauzei penale inițiată pe numele lui Iulian Scorpan și al lui Victor Sula, pentru abuz de putere, au fost amânate din luna decembrie a anului 2021 și până în prezent continuă să fie tergiversate. În toată această perioadă cei doi acuzați gestionează o altă companie aeriană locală și se bucură de protecție atât din partea organelor de putere cât și din partea reprezentaților mass media, care evită să vorbească public despre dosarele penale a acestora.
2. Pandemia Covid-19 , Războiul din Ucraina, pierderea pieții de destinații cheie din 2020-2023 , retragerea aeronavelor de către locatori.
Acești factori externi au dus la creșterea gradului de îndatorare a companiei Air Moldova. În anii 2020-2021, lipsa zborurilor timp de 4 luni din cauza pandemiei COVID-19. În anul 2022, începutul războiului din Ucraina, drept consecință închiderea spațiului aerian și lipsa zborurilor timp de 1 lună. Pierderea zborurilor spre și din Federația Rusă, care de fapt erau zborurile ce asigurau cea mai mare parte de venituri ale companiei. Lipsa zborurilor pentru o companie aeriană este lipsa veniturilor, dar nu și lipsa cheltuielilor, generate de deservirea aeronavelor, remunerarea personalului și achitarea prestatorilor de servicii.
Cu toate acestea, compania aeriană Air Moldova și-a continuat activitatea, fără ajutor din partea statului, în comparație cu companiile aeriene internaționale, o mare parte din care au falimentat.După anunțul din martie, a operatorului aerian low cost , despre retragerea de pe piața din Moldova și a declarațiilor iresponsabile a autorităților despre siguranța spațiului aerian din Moldova, Locatorul a 2 aeronave a cerut imediata lor returnare. Motivând retragerea aeronavelor prin frica escaladării situației în regiune și întârzierea plăților din partea companiei. Chiar și în condițiile enumerate, au fost identificate soluții eficiente pentru a depăși dificultățile , fără un suport consultativ din partea Statului, autorităților sau careva suport extern.
3. Air Moldova este subiectul de top pe agenda politică a țării și suportă răfuiala politică privind afilierea companiei cu politicianul Ilan Șor.
De nenumărate ori compania Air Moldova a respins public acuzațiile privind afilierea acesteia cu politicianul Ilan Șor.
Reiterăm! În cadrul companiei Air Moldova, în cadrul fondatorilor care dețin compania, Ilan Șor nu activează și nu deține nici un statut. Toate insinuările de afiliere a companiei nu au la bază decât presupuneri și acuzații nefondate, create în baza unor investigații jurnalistice, care nu prezintă probe decât doar presupuneri. Deși nu au fost prezentate niciodată probe, atât Mass Media și Autoritățile au speculat întotdeauna cu aceste informații împotriva companiei Air Moldova.
Declarațiile Autorităților, Miniștrilor, Politicienilor în adresa companiei, au fost întotdeauna o răzbunare pentru “presupusa afiliere” a companiei cu Ilan Șor. Compania Air Moldova a fost întotdeauna „țapul ispășitor” și „cârpa roșie” folosită de autorități în fața cetățenilor, pentru a motiva de altfel, acțiunile abuzive și constrângerile create față de o companie privată, dar care prezintă o valoare semnificativă pentru țară.
În perioada stării de urgență, Comisia pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova a inclus compania Air Moldova într-o listă suspectă, care nu a fost prezentată public, dar a permis alimentarea speculațiilor și acuzațiilor în adresa companiei.
Air Moldova nu este despre politică! Air Moldova este despre Aviație, fiind baza Aviației Civile a Republicii Moldova. Air Moldova a crescut și a dezvoltat majoritatea specialiștilor din sistemul aviatic din țara noastră, și tot „Compania de stat AIR MOLDOVA” a fost buzunarul ilegal din care au fost sponsorizate toate companiile aeriene private din Republica Moldova.
4. Autoritatea Aeronautică Civilă – folosită drept pârghie de presiune și pedeapsă pentru Air Moldova
Autoritatea Aeronautică Civilă, din autoritate administrativă de certificare, supraveghere și control în domeniul aviației civile, a fost transformată înt-un organ care se preocupă exclusiv de activitatea companiei Air Moldova, la comanda autorităților.
AAC organizează regulat verificări, inspecții, solicitări inopinate, urgente și imediate exclusiv pentru Air Moldova, având drept scop distragerea personalului operațional de la activitatea curentă, crearea piedicilor activității comerciale, demoralizarea personalului, manipularea opiniei publice cu titluri de știri și defăimarea imaginii Air Moldova. Prin acțiunile sale Autoritatea Aeronautică Civilă nu face nimic altceva decât să se alăture jocurilor politice și atacurilor asupra Air Moldova care au drept scop sabotajul activității operaționale și economice a companiei, generarea pierderilor irecuperabile pentru AIR MOLDOVA precum și un impact puternic social. Abuzul AAC față de activitatea Air Moldova, a luat amploare din 2022 și continuă până în prezent.
Este important de menționat că AAC este finanțată de la bugetul de stat, și este subordonată Ministerul Infrastructurii si Dezvoltarii Regionale.
5. Banca comercială și instrumentele abuzive aplicate față de Air Moldova
Anulările zborurilor în masă din ultima perioadă, sunt rezultatul constrângerilor din partea sistemului financiar bancar din Republica Moldova. Cu toate că, Air Moldova se afla într-o situație dificilă, fără aeronavele proprii din luna martie, compania a fost condiționată de către bancă să majoreze suma de depozit pentru garantarea rambursării biletelor neutilizate. Ceea ce înseamnă că: Air Moldova nu încasează o mare parte din bani în urma vânzărilor online, astfel formându-se un deficit de mijloace bănești necesare pentru activitatea companiei.
Air Moldova a înaintat băncii timp de câteva săptămâni, zilnic, rugămintea de a revedea condițiile stabilite, fapt ce ar permite utilizarea a unei părți din suma de depozit pentru achitarea prestatorilor. Banca a refuzat solicitările companiei. Astfel , compania Air Moldova, a ajuns în situația în care își cerșea de la bancă propriii bani pentru a achita operarea zborurilor, iar de fiecare dată când primea un refuz, compania era nevoită să anuleze zborurile.
Din păcate acțiunile băncii, nu sunt nimic altceva decât constrângeri financiare grave pentru companie, create intenționat sub influența autorităților.
Nu putem explica caracterul abuziv al acțiunilor acestora altfel decât prin relațiile strânse pe care le are Comitetul de Conducere al acestei instituţii financiare cu actuala guvernare. Din această cauză au de suferit pasagerii și angajații companiei, fapt resimțit pe deplin în ultima perioadă.
La ora actuală, ca răspuns la acțiunile întreprinse de companie au fost lansate doar “acuzații publice cu caracter politic” , “controale inopinate cu prescripții, monitorizări” și “blocaje financiare”.În condițiile în care compania aeriană a identificat soluții de depășire a situației, așteptăm instanța să se pronunțe.

Vom informa opinia publică cu regularitate și transparență despre evoluția lucrurilor”, se arată în comunicatul instituției.

Intoxicații cu alcool, medicamente și naștere în ambulanță! Topul solicitărilor de 1 Mai la 112

IMSP Centrul Național de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească informează că în perioada 29.04.2023 – 01.05.2023, intervenția ambulanței a fost solicitată pentru 6275 cetățeni, inclusiv la 851 copii. După acordarea asistenței medicale urgente, 2348 pacienți, dintre care 504 copii au fost transportați la spital.

Pe parcursul la 72 de ore, cel mai frecvent a fost solicitată ambulanța pentru 1924 persoane cu urgențe cardiovasculare, inclusiv 20 pacienți cu sindrom coronarian acut; 916 pacienți cu patologii neurologice, inclusiv 105 de accidente vasculare cerebrale și 754 pacienți cu maladii respiratorii, inclusiv 376 cu infecții respiratorii virale acute (IRVA).

În perioada de referință, Serviciul de Asistență Medicală Urgentă Prespitalicească a fost solicitat pentru 638 persoane, inclusiv la 161 copii cu diverse traumatisme. Echipele AMU au intervenit la 18 accidente rutiere, în urma cărora au avut de suferit 25 persoane. După acordarea ajutorului medical, 22 pacienți, inclusiv 4 copii cu diferite traume au fost transportați la spital.

Dispeceratul comun de urgență al IMSP CNAMUP a înregistrat 18 apeluri pentru acordarea asistenței medicale de urgență pe motivul urgențelor toxice. În acest sens, echipele AMU au acordat ajutor medical calificat la 8 persoane cu intoxicații de monoxid sau bioxid de carbon, 5 cu alcool și 3 cu medicamente.

Totodată, la data de 30.04.2023, echipa SAMU Dondușeni a asistat o naștere în condiții de prespital. În timpul deplasării la spital,  în ambulanță a survenit spontan nașterea. Femeia a adus pe lume o fetiță sănătoasă cu scorul Apgar – 8 puncte. Ulterior, lăuza și copilul au fost transportați la IMSP Spitalul Raional Edineț pentru îngrijiri medicale corespunzătoare.

Grațioase și talentate! Tinerele gimnaste din Moldova au strălucit în Franța

Echipele Naționale de gimnastică estetică în grup a Republicii Moldova au reprezentat cu onoare și demnitate Republica Moldova la competiția AFCGE CUP OPEN I în cadrul Campionatului WORLD Cup II & CHALLENGE Cup II.

Competiția s-a desfășurat în perioada 27 – 30 aprilie 2023 în orașul Miramas, Franța, transmite Știri.md.

Rezultatele aduse de tinerele gimnaste sunt următoarele: 

Echipa Gloria Pre Junior 12-14 ani short program – Locul 2  (c/s “AGG Gloria” or. Chișinău)

Echipa Gloria Miora 10-12 ani long program – Locul 3  (c/s “AGG Gloria” or. Chișinău)

Echipa Alexia Secret 10-12 ani long program – Locul 4   (c/s “AGG Alexia” or. Comrat)

„Felicitări! Sunteți viitorul și mândria țării noastre!”, a menționat într-un mesaj Federația de Gimnastică Estetică în Grup a Moldovei.

Ministerul Sănătății: Centrele de vaccinare vor activa și în zilele de odihnă
Articolul anterior
Un asteroid de dimensiuni gigantice va trece astăzi pe lângă Pământ
Articolul următor