Amintirile de groază ale unuia dintre veteranii războiului de pe Nistru

,,Numai nu-l loviți. Scuipați-l! Și iată ei toți treceau și mă scuipau”, aceste amintiri de groază vor rămâne pe viață în memoria lui Valentin Botezatu, unul dintre veteranii războiului de pe Nistru, locotenent-colonel de poliție, în rezervă, cavaler al Ordinului „Ștefan cel Mare”.

Până la începutul războiului de pe Nistru din 1992, a fost inspector superior al poliției judiciare din cadrul comisariatului de poliție Grigoriopol, arată un reportaj realizat de MAI.

Cu lacrimi în ochi își amintește de ziua de 13 martie 1992, ziua în care viața sa a luat o întorsătură dramatică – a fost capturat chiar în curtea propriei case și ținut ostatic, într-un subsol, timp de câteva zile.

„Am trăit iadul pe pământ. Cele 3 zile mi-au părut o eternitate. Credeam că viața mea se oprește la 36 ani”. A fost salvat din captivitate de către oamenii din localitatea Glinoe. Soția sa a mobilizat 50 femei împreună cu copii lor și au mers la unitatea militară unde le-au cerut militarilor ruși să-l elibereze pe Valentin.

“Tremuram când am fost eliberat…tremuram și gata” o frază scurtă rostită de Valentin Botezatu, dar îmbibată cu atât de multă durere. “Puteau să fie vii, puteau să fie alături de noi, alături de copiii săi, dar ei nu-s. Trebuie să fim pregătiți că cineva va vrea ceva de la noi, va vrea să vină în locul nostru și pentru asta trebuie să fim pregătiși atât moral, cât și fizic și…trebuie să fim pregătiți să ne jertfim” a conchis Valentin Botezatu. Interviul face parte din campania de conștientizare a importanței istorice a Războiului de Independență lansată de MAI în luna martie curent.

Cu ocazia Zilei Independenței, MAI publică un ciclu de interviuri emoționante cu veterani care au apărat R Moldova cu prețul vieții, în Războiul de pe Nistru.

Manifestarea face parte din proiectul „Istoria vie a MAI, adevărul istoric”– o campanie de informare a publicului despre valorile naționale ale poporului nostru, povestită de cei care au purtat luptele pentru libertatea noastră. Începând cu joi, 24 august, publicul poate urmări interviuri cu veteranii accesând paginile oficiale de web, Facebook și YouTube. Proiectul „Istoria vie a MAI” include lecții deschise în licee din întreaga țară, în care veteranii relatează prin viu grai tinerilor istoriile lor de vitejie.

La finalul lecțiilor, tinerii primesc fotografia simbol a războiului, realizată în trașee de către luptători. Imaginea cuprinde un drapel tricolor prins într-o crenguță, cu un tub de cartuș. Pe drapel este scris cu litere chirilice „ Dumnezeu să ne ajute!”.

Pe ilustrată sunt semnăturile olografe ale veteranilor care au susținut Lecția de istorie vie, sub îndemnul: „Tu ești viitorul Republicii Moldova! Ai grijă de țara ta!” Ciclul de lecții deschise cu veteranii va fi reluat odată cu începerea anului școlar.

Un individ, reținut după ce a intrat în toaleta gării feroviare din Strășeni și a agresat și jefuit o femeie

Un bărbat de 38 de ani a fost arestat pentru 30 de zile, după ce ar fi intrat într-un bloc sanitar de pe teritoriul gării feroviare din orașul Strășeni, unde i-ar fi aplicat unei femei mai multe lovituri, i-a sustras telefonul mobil și geanta și a fugit într-o direcție necunoscută. Ulterior, acesta a vândut telefonul cu 100 de lei, pe teritoriul gării.

Imediat femeia de 43 de ani a sesizat Poliția, iar ca a urmare a acțiunilor întreprinse de polițiștii din Strășeni, dar și a implicării oamenilor, suspectul a fost reținut.

Acesta este din orașul Strășeni și este cercetat pentru jaf, anterior fiind condamnat pentru fapte similare.

Conform legislației în vigoare, persoana culpabilă de asemenea infracțiune riscă închisoare de la 5 la 7 ani cu (sau fără) amendă de la 42 500 la 67 500 de lei.

Furtuna de aseară a făcut prăpăd în Capitală

Primăria Chișinău anunță că toate serviciile municipale au intervenit prompt la înlăturarea consecințelor ploii abundente și vântului din seara de 7 mai, scrie unimedia.info.

„Echipa de serviciu de defrișatori ai Î.M. „Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi”, a intervenit ieri seară în mai multe locații din municipiul Chișinău, pentru a înlătura situațiile de avariere apărute în urma rafalelor de vânt, care a rupt crengi și doborât la sol mai mulți arbori.

Astfel, pe străzile V. Dokuceaev, Aleea Gării, Ion Pruncul, Studenților, Tudor Vladimirescu,  ca urmare a vântului puternic, au căzut crengi, iar câțiva arbori cu sistemul radicular la suprafață au fost doborâți la sol.

Totodată, drumarii Regiei „Exdrupo” au verificat străzile cu risc sporit de inundare și au intervenit prompt. La necesitate, au fost ridicate grilele de la gurile de scurgere, pentru a asigura o evacuare eficientă a apei de pe carosabil și a menține siguranța pe drumurile municipale”, se arată în comunicatul emis de responsabilii de la Primărie.

Veste bună pentru elevi! Mai puține materii în școli, cu posibilitatea de a alege

Ministerul Educației și Cercetării a lansat în cadrul Săptămânii Educației proiectul noului concept de dezvoltare a curriculumului școlar, viziunea generală a căruia este de a alinia curriculumul național la necesitățile pieții muncii, la provocările globale și a asigura competitivitatea elevilor noștri la nivel internațional.

Documentul este expus pentru dezbateri publice până în luna august 2024. Acesta descrie viziunea și obiectivele dezvoltării curriculare din următorii ani și servește drept punct de pornire pentru revizuirea curriculumului. Conform calendarului propus, noul curriculum ar urma să fie implementat în școli în 2027. Totodată, conceptul propune un model de plan cadru alternativ care va putea fi implementat de școlile care o vor dori din 2025. Conceptul poate fi accesat aici.

Noutatea acestui concept ține de flexibilitatea curriculei școlare, pentru a spori relevanța studiilor conform necesităților, aptitudinilor și intereselor elevilor, și adaptarea mai bună la cerințele pieței muncii. Respectiv, școlile vor oferi un număr de obiecte de studiu mai redus, dar predate mai profund, iar elevii vor avea posibilitatea să aleagă obiectele de studiu în dependență de capacitățile și interesele lor de viitor.

De principiu, documentul descrie două perspective privind schimbările care se vor produce la nivelul sistemului educațional, în mod special al învățământului secundar general. Este vorba despre aplicarea aceluiași plan-cadru de către instituțiile de învățământ general și aplicarea unui plan-cadru de alternativă, de către instituțiile de învățământ general care vor opta pentru o diversificare a ofertei educaționale a școlii. Prin urmare, planurile-cadru de învățământ propuse spre dezbateri publice vor fi de alternativă celor în vigoare și vor fi implementate în școlile pilot care vor opta pentru acestea. 

Printre rezultatele așteptate în urma implementării noului concept de dezvoltare curriculară este creșterea performanței elevilor prin aplicarea unor planuri cadru noi, flexibile, centrate pe interesele elevilor și a unor curricula cu mai multe elemente de interdisciplinaritate care vor stimula dezvoltarea unui spectru mai larg de competențe și abilități relevante în contextul global actual. Conceptul noului curriculum național se bazează pe rezultatele celor mai actuale studii precum și analize cuprinzătoare în domeniul calității învățământului general din țară și de peste hotare. 

Ulterior, după consultarea cu toate părțile a conceptului de dezvoltare a curriculumului școlar, vor fi elaborate cadrul de referință al curriculumului național, planurile-cadru de învățământ (de alternativă), noile generații de curriculă și toate produsele curriculare aferente.

Regele Charles al Marii Britanii, mesaj de felicitare pentru Republica Moldova
Articolul anterior
Muncitor român de 37 de ani, ucis în Italia de caniculă. Lucra pe câmp, la o temperatură de 38 de grade
Articolul următor