Marea Britanie se confruntă, în această perioadă, cu o criză fără precedent în ultimii aproape 25 de ani. Nu există oameni disponibili pentru mii de posturi în multe sectoare ale economiei, iar industria alimentară e îngenuncheată: rafturile sunt goale și diverse lanțuri de fast-food au trebuit să retragă anumite produse din ofertă.
Rafturi goale în supermarketuri şi chiar raţionalizarea chimioterapiei în anumite spitale. În Marea Britanie există o atmosferă apocaliptică. Guvernul îndeamnă să se evite panica, dar între timp britanicii se pregătesc pentru ce e mai rău: dau cu asalt la benzinăriile și golesc ce a mai rămas prin magazine.
Potrivit Petrol Retailers, aproape 5.500 de puncte de vânzare au fost obligate să închidă cu efect imediat,deoarece au rămas fără carburant luni, iar restul urmează cât de curând același scenariu, notează Antena3.
Dar, de fapt, nu este o criză a combustibilului. Este o criză a forței de muncă. Nu doar firmele petroliere se confruntă cu probleme în urma crizei de șoferi. Fabricile, restaurantele şi supermarketurile au fost și ele afectate de lipsa şoferilor de camioane de luni întregi.
Este din cauza COVID-19 sau Brexit?
E puțin din amândouă. Cu toate că lipsa acută a șoferilor de tir a fost o problemă în multe țări din Europa, Marea Britanie a fost lovită cel mai puternic. Cei mai mulți arată cu degetul către Brexit, care a anulat libertatea de circulaţie a forţei de muncă din UE în Regatul Unit şi a atras proceduri greoaie şi costisitoare pentru acordarea vizei necesare.
Pandemia de COVID-19 nu a ușurat lucrurile. Restricțiile de circulație și lockdown-urile din ultimul an și jumătate au obligat mulţi şoferi de tir originari din România sau Polonia să părăsească Marea Britanie şi să revină la familiile lor.
Care ar fi soluția problemei?
Ca răspuns la criza acută de șoferi de tir, Boris Johnson a a dat undă verde miniştrilor săi pentru relaxarea reglementărilor britanice privind imigraţia pentru a permite unui număr mai mare de şoferi străini de camion să intre pe teritoriul ţării. Totuși acest plan nu e pe placul multora dintre șoferii europeni care au fost afectați de Brexit, temându-se că de îndată ce criza va trece se vor găsi în aceeași poziție.
Ministrul afacerilor Kwasi Kwarteng a fost de acord să pună în aplicare o măsură de exceptare temporară a industriei petroliere de la Legea concurenței din 1998, ca parte a unui plan numit Protocolul petrolier din aval, în scopul schimbului de informații și al optimizării aprovizionării.