Circa 90% din valoarea fraudelor comise cu utilizarea cardurilor de plată emise în Republica Moldova sunt fraude săvârșite fără prezența fizică a cardului, cu utilizarea numărului acestuia, prin metode „social engineering”.
Altfel spus, deținătorii sunt manipulați să divulge informații confidențiale, precum: numărul integral al cardului, format din 16 cifre, codurile de securitate CVV/CVC2, parole unice expediate prin SMS etc.
Într-un răspuns pentru IPN, Banca Națională a Moldovei precizează că în practica internațională se utilizează un indicator relevant ce reflectă mărimea fraudelor aferente cardurilor bancare. Este vorba despre raportul dintre valoarea fraudelor și valoarea operațiunilor cu carduri de plată. Acest indicator, pentru trimestrul doi al anului curent, constituie 0,015% din valoarea totală a tranzacțiilor efectuate cu cardurile emise în Republica Moldova, fiind în continuare la un nivel mai mic comparativ cu nivelul fraudelor din țările europene de 0,041%.
Deși valoarea fraudelor de acest gen comise în trimestrul doi al anului curent a înregistrat o majorare față de perioada similară a anului precedent, valoarea fraudelor consemnate în ultimele trimestre este mai mică decât cea înregistrată, de exemplu, la sfârșitul anului 2017. Potrivit BNM, această diminuare se datorează eforturilor depuse de bănci în vederea consolidării măsurilor de securitate aplicate la efectuarea operațiunilor cu carduri de plată.
Deținătorii de carduri se pot expune riscului de fraudă dacă își utilizează cardurile pe platforme nesecurizate de acceptare a plăților, ceea ce cauzează ulterior potențiale scurgeri de informații. La fel, dacă le folosesc pe platforme care nu au implementate măsuri suplimentare de securizare a plăților (3D security). Site-ul unui comerciant este securizat dacă adresa acestuia începe cu „https://”, fapt ce denotă criptarea informației transmise, iar existența măsurilor 3D security este menționată pe pagina web a platformei de plăți împreună cu siglele sistemelor de plăți cu cardul.
„Atât Banca Națională, cât și băncile emitente întreprind permanent acțiuni de educare și informare a publicului cu privire la măsurile de protecție împotriva fraudelor comise prin intermediul cardurilor de plată. În acest sens, BNM a elaborat și a publicat o serie de recomandări menite să sporească siguranța în utilizarea cardurilor de plată în mediul fizic și în mediul online. Recomandările pot fi vizualizate pe pagina web a BNM”, precizează instituția.
În cazul apariției unor suspiciuni cu privire la utilizarea neautorizată a cardului de plată, e necesar ca deținătorul acestuia să contacteze imediat banca emitentă și să solicite blocarea cardului. Serviciile suport clienți ale băncilor sunt disponibile fără întrerupere (24/7/365), inclusiv prin aplicațiile web sau cele mobile de deservire la distanță.
Cât privește posibilitatea de recuperare a pierderilor financiare, aceasta depinde de amploarea, tipul fraudei și factorii care au contribuit la producerea acesteia.
Băncile emitente, odată cu recepționarea unei solicitări din partea deținătorului de card cu privire la contestarea unor operațiuni neautorizate, întreprind eforturi imediate pentru identificarea și soluționarea acestora. Suplimentar, clienților li se recomandă să depună cereri la organele de urmărire penală pentru întreprinderea măsurilor de recuperare a mijloacelor bănești fraudate și tragerea la răspundere a fraudatorilor.