Fenomen misterios! De luni bune, cel mai mare aisberg din lume se învârte pe loc

De luni de zile, A23a, cel mai mare aisberg din lume se învârte pe loc, la nord de Antarctica, când de fapt ar trebui să se deplaseze împreună cu cel mai puternic curent oceanic de pe Pământ, arată BBC. Oamenii de știință spun că blocul înghețat, care este de două ori mai mare decât Londra, a fost prins deasupra unui uriaș cilindru de apă care se rotește, scrie digi24.ro.

Este un fenomen pe care oceanografii îl numesc Coloana Taylor – și este posibil ca A23a să nu scape pentru mulți ani. „De obicei, te gândești la aisberguri ca la lucruri trecătoare; se fragmentează și se topesc. Dar nu și acesta. A23a este aisbergul care pur și simplu refuză să moară”, a declarat pentru BBC profesorul Mark Brandon, cercetător la Open University. Longevitatea aisbergului este bine documentată. Acesta s-a desprins de coasta Antarcticii în 1986, dar aproape imediat a rămas blocat în nămolurile de fund ale Mării Weddell. Timp de trei decenii a fost o „insulă de gheață” statică.

Nu s-a mișcat. Abia în 2020 s-a reflotat și a început să plutească din nou în derivă, la început încet, înainte de a se îndrepta spre nord, spre aer și ape mai calde. La începutul lunii aprilie a acestui an, A23a a intrat în Curentul Circumpolar Antarctic (ACC) – o forță care mișcă de o sută de ori mai multă apă în jurul globului decât toate râurile Pământului la un loc. Acest lucru ar fi trebuit să pună propulsoare pe aisbergul de aproape un trilion de tone, aruncându-l în Atlanticul de Sud și într-o uitare sigură. În schimb, A23a nu a ajuns nicăieri. A rămas pe loc, chiar la nord de Insulele Orkney de Sud, întorcându-se în sens invers acelor de ceasornic cu aproximativ 15 grade pe zi. Atât timp cât face acest lucru, degradarea și dispariția sa finală vor fi amânate. A23a nu a eșuat din nou; există cel puțin o mie de metri de apă între partea sa inferioară și fundul mării. A fost oprit în drumul său de un tip de vortex descris pentru prima dată în anii 1920 de un fizicianul , Sir G.I. (Geoffrey Ingram) Taylor.

Universitarul din Cambridge a fost un pionier în domeniul dinamicii fluidelor și a fost chiar implicat în Proiectul Manhattan pentru a modela stabilitatea probabilă a primului test cu bombă atomică din lume. Profesorul Taylor a arătat cum un curent care întâlnește un obstacol pe fundul mării se poate separa – în circumstanțele potrivite – în două fluxuri distincte, generând între ele o masă de apă rotativă pe toată adâncimea. În acest caz, obstacolul este o denivelare de 100 km lățime pe fundul oceanului, cunoscută sub numele de Pirie Bank. Vortexul se află deasupra băncii, iar pentru moment A23a este prizonierul său. „Oceanul este plin de surprize, iar această caracteristică dinamică este una dintre cele mai drăguțe pe care le veți vedea vreodată. Coloanele Taylor se pot forma și în aer; le puteți vedea în mișcarea norilor deasupra munților. Ele pot avea un diametru de doar câțiva centimetri într-un rezervor de laborator experimental sau pot fi absolut enorme, ca în acest caz în care coloana are un aisberg uriaș în mijlocul ei”, a declarat profesorul Mike Meredith de la British Antarctic Survey. Cercetătorii spun că A23a ilustrează perfect încă o dată importanța înțelegerii formei fundului mării. Munții, canioanele și pantele submarine au o influență profundă asupra direcției și amestecului apelor, precum și asupra distribuției nutrienților care determină activitatea biologică în ocean.

Această influență se extinde și asupra sistemului climatic: mișcarea în masă a apei contribuie la dispersarea energiei termice pe glob. Comportamentul lui A23a poate fi explicat deoarece fundul oceanului la nord de South Orkney este destul de bine supravegheat. Acest lucru nu este valabil însă pentru mare parte din restul lumii. În prezent, doar un sfert din fundul oceanic al Pământului a fost cartografiat la cele mai bune standarde moderne.

Accident de groază la Ștefan Vodă: Un bărbat a murit pe loc, iar 5 cetățeni străini au ajuns la spital

Aseară, în jurul orei 23:30, Poliția din Ștefan Vodă a fost sesizată despre producerea unui grav accident rutier pe traseul R-30, la intersecția cu drumul de acces în satul Cioburciu, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Conform informațiilor preliminare, o Skoda condusă de un bărbat de 29 de ani, a ieșit pe contrasens și s-a tamponat cu un microbuz de marca Opel, la volanul căruia se afla un bărbat de 61 de ani.

În urma impactului, șoferul Skodei a decedat pe loc, iar conducătorul din Opel și alți patru pasageri cu vârste cuprinse între 43 și 52 de ani, toți cetățeni străini, au fost transportați la spital cu diverse traumatisme.

Poliția urmează să stabilească circumstanțele exacte ale accidentului.

Miș-mașuri la repararea unei porțiuni de drum din Cahul: Tone de pietriș dispărute

Ofițerii Direcției „Sud” a INI, de comun cu procurorii PCCOCS ai oficiului Sud,  anunță investigarea unei scheme prin care la repararea unei porțiuni de drum din Cahul, 770 tone de pietriș care urma să fie folosit, nu s-a regăsit în lucrarea implementată în 2023, informează unica.md cu referire la un comunicat al Poliției.

Mai exact, persoane din rândul responsabililor de șantier i-au raportat conducerii societății pe acțiuni „Drumuri Cahul” faptul că o parte din pietrișul prevăzut de proiect în valoare de peste 370.000 lei, de fapt lipsea din structura temeliei drumului care leagă satele Frumușica și Borceag ale raionului Cahul. Cu toate acestea, prin introducerea datelor denaturate în actele de dare în exploatare și actele contabile (inclusiv cumpărarea acelor 770 tone de la agentul economic vizat), în toamna lui 2023 drumul a fost dat în exploatare. 

Schema, însă, a fost deconspirată de oamenii legii, care au descins cu percheziții la sediul din Cahul și la conducerea societății pe acțiuni, precum și la sediul și conducerea companiei care a comercializat pietrișul prevăzut de proiect.

Drept rezultat al perchezițiilor desfășurate, au fost ridicate acte de evidență contabilă, inscripții de ciornă, extrase de pe suporturi electronice, telefoane mobile și alte obiecte relevante cauzei penale. Investigațiile penale continuă, timp în care persoanele beneficiază de prezumția nevinovăției, potrivit legii.

Rusia a atacat Odesa cu drone şi rachete, noaptea trecută

Rusia a atacat orașul-port Odesa cu drone și rachete în cursul nopţii de 14/15 noiembrie, lovind clădiri rezidențiale, astfel că o femeie a fost ucisă şi alte 10 persoane, printre care şi copii, au fost rănite, scrie adevarul.ro.

Guvernatorul Odesei, Oleh Kiper, a confirmat informaţiile declarând că, în noaptea de joi spre vineri, oraşul a fost vizat de un atac rusesc „masiv”

O femeie a fost ucisă și cel puțin alte 10 persoane au fost rănite, inclusiv un băiat de 9 ani, a mai precizat guvernatorul. Un bărbat în vârstă de 22 de ani a suferit răni grave și a fost spitalizat, iar celelalte persoane sunt tratate în unități medicale pentru răni moderate.

A fost distrus un bloc de apartamente din centrul orașului, dar şi alte clădiri rezidențiale au suferit incendii și pagube, în urma atacului fiind avariate o biserică, instituții de învățământ și vehicule.

În timpul atacului cu drone şi rachete, a fost lovită una dintre conductele principale de încălzire din Odesa, forțând orașul să oprească unul dintre cazanele sale. Potrivit lui Oleh Kiper, sistemul era responsabil pentru încălzirea a 220 de clădiri de apartamente, șapte grădinițe și patru școli. De asemenea, cazanul furniza căldură unei maternități, unde în prezent sunt 22 de bebeluși și 28 de viitoare mămici, care urmează să nască. Spitalul este capabil să se încălzească singur cu ajutorul generatorului său, iar reparațiile sunt în curs la cazan.

Andri Yermak, șeful Biroului prezidențial al Ucrainei, a calificat atacul de la Odesa drept unul „terorist”.

„Președintelui rus Vladimir Putin îi place să lupte împotriva civililor”, a spus el.

Rusia și-a intensificat atacurile cu drone în Ucraina, inclusiv în orașe importante precum Odesa și capitala Kiev. Atacuri consecutive ale dronelor au vizat Odesa pe 8 și 9 noiembrie, ucigând și rănind civili.

Oficialii ucraineni au avertizat cu privire la amenințarea iminentă la adresa sistemelor energetice și de încălzire ale țării înainte de lunile de iarnă. Șeful interimar al Ukrenergo, operatorul rețelei de stat din Ucraina, declara, la 29 octombrie, că țara s-ar putea confrunta cu cea mai dificilă iarnă de la începutul invaziei la scară largă a Rusiei.

O nouă companie aeriană va opera zboruri în Moldova
Articolul anterior
Imagini rare în Delta Dunării! O colonie de păsări flamingo a poposit în apele de acolo
Articolul următor