Jumătate din mașinile înregistrate în R. Moldova au peste 20 de ani

Republica Moldova se transformă, încet dar sigur, într-un cimitir al rablelor pe patru roţi. Potrivit Agenţiei Servicii Publice, mai bine de jumătate din vehiculele înregistrate aici au peste 20 de ani vechime, iar fiecare a treia maşină e mai veche de trei decenii. În prezent, Republica Moldova e singura ţară din Europa care nu a impus standarde de poluare la importul automobilelor vechi, scrie tvrmoldova.md.

În Republica Moldova sunt peste un milion 200 de mii de vehicule – tractoare, autocamioane, autobuze şi motociclete. Cele mai multe dintre ele trebuiau să ajungă demult la fier vechi, dar încă mai circulă pe drumurile naţionale. În jur de 245 de mii de maşini au o vechime între 20 şi 30 de ani, iar peste 350 de mii au fost produse acum mai bine de trei decenii şi sunt foarte poluante.

REGISTRUL DE STAT AL TRANSPORTURILOR Total 1,2 milioane de vehicule 0-10 ani 157 de mii de vehicule 10-20 ani 349 de mii de vehicule 20-30 ani 245 de mii de vehicule Peste 30 ani 354 de mii de vehicule

ANATOLIE PROHNIŢCHI, ecologist: Avem foarte multe maşini cu un termen mare de exploatare care ele nu corespund în Uniunea Europeană şi ca să le recicleze trebuie să plătească. Aşa ei le dau pe bănuţi încoace şi ai noştri le adună. Care e impactul asupra populaţiei, este foarte mare.

Iar pentru a economisi la reparaţia maşinilor, mulţi şoferi preferă să înlăture filtrele din sistemul de eşapament, fără a-şi mai bate capul cu noxele emise. Iar autorităţile de mediu… se fac că plouă. În 2023, doar nouă şoferi au fost amendaţi pentru că maşinile lor generau emisii poluante peste norma legală. Anul acesta nu a fost dată nicio sancţiune iar autorităţile nu mai fac verificări după ce singurul dispozitiv de măsurare din dotarea Agenţiei de Mediu nu mai funcţionează. La staţiile de testare tehnică a maşinilor din Republica Moldova se fac controale ale emisiilor, dar normativele nu corespund nici măcar standardului european EURO 1. Altfel spus, oricine poate trece testarea tehnică chiar şi cu maşină foarte poluantă.

CONSTANTIN BERESTEANU, preşedinte, Asociaţia Importatorilor de Automobile Autorizaţi: Noi ştim că de la EURO 1 până la EURO 5, fiecare trecere de la Euro 1 la Euro 2, ele scad la 20 de procente. Se îmbunătăţesc emisiile de gaze. Şi iese că dacă acum e EURO 1 sau Euro 0, la Euro 5 maşinile vor fi toate, ecologic bine funcţionale. 06.58

Între timp, Uniunea Europeană a ajuns la standardul Euro 6 datorită unor politici clare în domeniul transporturilor implementate de toate ţările membre. Reprezentanţii Asociaţiei Importatorilor de Automobile Autorizaţi din Republica Moldova susţin că au elaborat încă în 2019 schiţa unui proiect de lege pentru alinierea la standardele europene. Actul, însă, nu a văzut lumina zilei, iar autorităţile responsabile îşi pasează responsabilitatea.

SERGIU LAZARENCU, ministrul Mediului: Este nevoie s promovăm politici care să stimuleze transpoortul alternativ dar şi să stimuleze, pe persoane, care să cumpere transport mai prietenos mediului. Suntem în discuţii cu Ministerul Infrastructurii. – Dar urmează, nu ştiu să schimbaţi cadrul legal? – Da, astăzi, Ministerul Infrastructurii lucrează la o hotărâre de Guvern ca să fie modificate aceste norme despre care vorbiţi. ANDREI SPÎNU, ministrul Infrastructurii şi Dezvoltării Regionale: Vă rog să vă adresaţi la Ministerul Mediului. – Dar este legat şi de Ministerul Transporturilor. – Cam cu ce e legat de Ministerul Transporturilor? Normativele în materie de emisii de gaze ţine de Ministerul Mediului. Haideţi totuşi să punem întrebări care ţin de domeniul pe care îl administrez.

La mijlocul lunii mai a intrat în vigoare o lege privind calitatea aerului atmosferic care, în funcţie de nivelul emisiilor generate de automobile, prevede inclusiv taxe de poluare mai mari pentru proprietari. Dar actul nu poate fi pus, deocamdată, în aplicare până nu va fi stabilită şi valoarea amenzilor. Datele Agenţia de Mediu arată că, în prezent, sursa principală de poluare a aerului în Republica Moldova este transportul auto, cu peste 90% din totalul emisiilor. Potrivit medicilor, o treime din totalul deceselor cauzate de accidente vasculare cerebrale, cancer pulmonar şi boli de inimă sunt provocate de toxinele din aer.

Doi magistrați, numiți de CSM în cadrul Colegiului pentru selecția și evaluarea judecătorilor

CSM a numit doi noi judecători în Colegiul pentru selecția și evaluarea judecătorilor. Dumitru Racoviță și Ghenadie Mîra au fost aleși în urma unui concurs încheiat astăzi, scrie tv8.md.

Dumitru Racoviță este judecător la Judecătoria Ungheni, iar Ghenadie Mîra președinte interimar al Curții de Apel Centru, fosta Curte de Apel Chișinău.

În cadrul concursului pentru suplinirea funcțiilor vacante de membru al Colegiului pentru selecția și evaluarea judecătorilor, din rândul judecătorilor, s-au înscris 6 candidați. Trei dintre ei, Stanislav Grosu, de la Judecătoria Bălți, Eugeniu Beșelea, de la Judecătoria Chișinău, și Vitalie Pîslariuc, de la Judecătoria Orhei, au depus cereri de retragere din concurs.

Vladislav Schibin, Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani, intervievat în ședință, nu a primit susținerea CSM.

Pe 19 decembrie, Adunarea Generală a Judecătorilor i-a ales în acest colegiu pe Ion Talpa – președintele Curții de Apel Nord, Petru Păun – judecător de la Judecătoria Chișinău și Adrian Cerbu – judecător al Judecătoriei Criuleni.

CSM mai urmează să selecteze 4 reprezentanți ai societății civile în acest colegiu.

Precizare importantă de la șeful „Moldovagaz” cu privire la achizițiile de gaze

SA Moldovagaz a contractat volumele necesare de gaze naturale, care vor asigura integral pînă la sfîrșitul lunii martie 2025 consumul malului drept al Nistrului, inclusiv al întreprinderilor din complexul energetic, al agenților economici și organizațiilor bugetare, scrie noi.md.

Despre acest lucru a declarat președintele interimar al Consiliului SA „Moldovagaz”, Vadim Ceban, menționînd că a făcut această precizare ca urmare a numeroaselor solicitări. Anterior, el a spus că Moldovagaz SA a luat act de decizia Gazprom de a limita, începînd cu 1 ianuarie 2025, ora locală 7.00, furnizarea gazelor naturale către Moldova pînă la un volum de 0 metri cubi pe zi. Vadim Ceban a declarat că, începînd cu decembrie 2022, toate gazele naturale furnizate de Gazprom în volum de 5,7 milioane de metri cubi pe zi au fost redirecționate de Moldovagaz SA către regiunea transnistreană a Moldovei. În același timp, gazele naturale pentru consumatorii din dreapta Nistrului au fost achiziționate de pe piețele regionale și europene. „Moldovagaz SA a contractat volumele necesare de gaze, care vor acoperi integral tot consumul malului drept pînă la sfîrșitul lunii martie 2025”, a subliniat atunci șeful Moldovagaz.

Tiraspolul refuză ajutorul Chișinăului pentru a depăși criza din regiune provocată de sistarea livrării gazelor din Rusia

Liderii de la Tiraspol refuză ajutorul propus de autoritățile de la Chișinău pentru a depăși criza din regiunea transnistreană, provocată de sistarea livrării gazelor din Rusia. Despre aceasta a anunțat președintele Maia Sandu, într-un video publicat după întrevederea de dimineață cu prim-ministrul Dorin Recean, vicepremierul pentru reintegrare Oleg Serebrian și șeful Legislativului, Igor Grosu, transmite IPN.

„Guvernul și partenerii externi au propus ajutor umanitar: alimente, medicamente, combustibil, generatoare, transportarea bolnavilor de pe malul stâng pe cel drept. Dar regimul de la Tiraspol a refuzat toate aceste ajutoare”, a comunicat Maia Sandu.

Potrivit președintelui Republicii Moldova, lucrurile sunt mai complicate pentru malul stâng, în această perioadă de criză energetică. „Vom vedea cum se vor desfășura lucrurile, dar autoritățile de la Chișinău fac totul ca să ușureze situația cetățenilor din regiunea transnistreană”, a promis șeful statului, Maia Sandu.

Începerea rapidă a negocierilor de aderare la UE a Republicii Moldova, susținută de 12 țări europene
Articolul anterior
Unica gală destinată femeilor din agricultura Moldovei a ajuns la ediția a 3-a
Articolul următor