Decizia de impozitare cu 24% (fond social) a tichetelor de masă electronice (TME) în anul 2020, a avut consecințe semnificative asupra pieței tichetelor de masă din Republica Moldova. De atunci și până în prezent, 53 la sută dintre companii au încetat să mai ofere tichete de masă angajaților lor. Astfel, numărul de beneficiari a scăzut cu 40 la sută.
Pe 27 Iunie, în cadrul unei conferințe de presă, organizată de către Camera de Comerț și Industrie Franța-Moldova (CCIFM), Asociația Investitorilor din România și Camera de Comerț Americană din Moldova (AmCham Moldova), au fost prezentate rezultatele unui studiu privind tichetele de masă. Conform datelor, doar 6,5% dintre salariații din Moldova beneficiază în prezent de tichetele de masă electronice. Astfel, s-a constatat că impozitarea a afectat grav sistemul de tichete, dar și a lovit asupra întreprinderilor mici și mijlocii, acestea renunțând la acordarea tichetelor de masă pentru angajații săi.
Adrian Cibotaru, Director executiv, Camera de Comerț și Industrie Franța-Moldova (CCIFM): „Piața tichetelor de masă și a beneficiilor extra-salariale a fost drastic redusă din cauza impozitării. Taxarea tichetelor de masă a dus la plecarea de pe piață a celui mai mare operator „Edenred”. Există pe piață o discrepanță în ceea ce privește acest beneficiu. Cantinele de la întreprinderi care oferă angajaților prânzuri calde nu sunt taxate, pe când tichetele de masă oferite angajaților sunt supuse taxării”.
Totodată, rezultatele mai arată că aproximativ 89 la sută dintre angajați văd tichetele de masă ca fiind cea mai bună formă de a oferi prânzul de către angajator. Acest punct de vedere este împărtășit, în special, de angajații companiilor care acordă aceste tichete. În context, 76% dintre angajați percep tichetele drept o creștere a veniturilor personale.
Mihai Burunciuc, manager de politici, Camera de Comerț Americană din Moldova (AmCham Moldova): „Tichetele de masă au fost implementate pentru a atrage noi investitori și a-i stimula pe cei existenți, ceea ce ar contribui la creșterea economică. Dacă autoritățile vor renunța la taxarea tichetelor de masă, aceasta va duce în mod automat la creșterea acumulărilor la buget din contul impozitelor indirecte. AmCham a solicitat de multiple ori guvernului și a insistat chiar asupra anulării acestui impozit, inclusiv în procesul elaborării politicii bugetar-fiscale pentru anul viitor, proiect supus în prezent consultărilor publice în parlament. Tichetele de masă corespund pe deplin politicilor autorităților referitoare la combaterea economiei informale și diminuarea fluxului de numerar. Din păcate, în chestiunea ce ține de tichetele de masă constatăm o stagnare. Noi încercăm împreună cu asociațiile de business să contribuim la soluționarea problemei, dar de fiecare ne confruntăm cu o poziție contradictorie a Ministerului Finanțelor”.
Dan Nuțiu, Președinte executiv, Asociația Investitorilor din România: „Experiența și evoluția pieței beneficiilor extra-salariale în România arată că autoritățile văd această ramură ca o sursă importantă a veniturilor statutului prin colectarea de impozite indirecte. Autoritățile ar fi salutabil să studieze această experiență, deoarece în cazul în care formula de impozitare actuală din Moldova ar fi anulată, piața tichetelor de masa se va dubla. Astfel impozitele actuale vor fi ușor recuperate din impozitarea indirectă”.
Deși din februarie 2022, valoarea impozitabilă a tichetelor de masă a crescut de la 45 la 70 de lei, valoarea medie a unui tichet a crescut nesemnificativ, de la 40,3 lei la 50 de lei. Astfel, chiar dacă companiile au posibilitatea să ofere tichete cu o valoare mai mare angajaților săi, majoritatea nu au mărit cuantumul pentru un tichet, pentru a nu fi impozitați și mai mult. Astfel, majoritatea companiilor nu sunt de acord cu impozitarea TME și ar prefera ca acestea să rămână neimpozitate sau, cel puțin, și-ar dori reducerea impozitului de la 24% la 12%.
Totodată, autorii studiului consideră ca încasările indirecte din TVA și alte impozite, pot să acopere valoarea de 24% impozit la fondul social. Utilizarea tichetelor de masă favorizează creșterea veniturilor bugetului public național din TVA, reieșind din considerentul că utilizarea tichetelor de masă se face doar în cadrul rețelei de comercianți-plătitori de TVA. În rezultat, un leu cheltuit cu utilizarea tichetului de masă aduce cel puțin 23 de bani, din care TVA reprezintă 14,65%, iar celelalte reprezintă taxele și impozitele salariale.
Din aprilie 2018 până în aprilie 2023, s-au acordat tichete de masă în valoare de 1,48 de miliarde de lei. În anul 2022, suma totală a reprezentat 376,5 milioane de lei sau 0,4% din valoarea totală a comerțului cu amănuntul din anul trecut.
Tichetele de masă reprezintă unul dintre cele mai răspândite beneficii extra-salariale la nivel internațional. Printre cele mai importante avantaje se numără creșterea motivației și performanței echipei, reducerea absenteismul la locul de muncă, optimizarea bugetului și a timpului, dar și asigurarea unui trai mai bun a angajaților și creșterea calității alimentației.