Normele europene privind Inteligența Artificială au intrat în vigoare. Restricțiile impuse în UE pentru tehnologia AI

Actul european privind inteligenţa artificială, prima normă de acest fel în lume, intră în vigoare joi, urmărind să reglementeze utilizarea acestei tehnologii în funcţie de riscul pe care îl prezintă pentru oameni şi în acelaşi timp să stimuleze industria europeană în faţa giganţilor precum China sau Statele Unite, consemnează agenţia EFE şi un comunicat al Comisiei Europene, citate de hotnews.ro.

Acest regulament european „va conduce la dezvoltarea unei inteligenţe artificiale în care europenii pot avea încredere şi va oferi sprijin IMM-urilor şi start-up-urilor europene pentru a aduce soluţii inovatoare de inteligenţă artificială pe piaţă”, a afirmat pe reţeaua de socializare X preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

Ce interzice strict Regulamentul UE

Regulamentul permite sau interzice utilizarea inteligenţei artificiale în funcţie de riscul pe care îl generează pentru oameni şi identifică sisteme cu risc ridicat care pot fi folosite doar dacă respectă drepturile fundamentale.

Mai exact, ea face distincţia între sistemele AI care prezintă un „risc inacceptabil” la adresa drepturilor fundamentale şi care vor fi interzise, sisteme cu „risc ridicat”, care nu vor fi interzise, dar vor fi supuse unor cerinţe stricte, sisteme cu riscuri de transparenţă, cum ar fi „chatbots”, şi sisteme de risc „minim”, care formează majoritatea sistemelor de IA şi nu vor fi supuse reglementărilor.

În virtutea acestei clasificări, legea interzice toate sistemele de categorizare biometrică după convingeri politice, religioase, filosofice sau după rasă şi orientare sexuală, precum şi pe cele care evaluează oamenii în funcţie de comportamentul şi caracteristicile lor personale şi cele capabile să manipuleze comportamentul uman.

Vor fi de asemenea interzise sistemele menite să extindă ori să creeze baze de date faciale prin captarea nediscriminatorie de date pe internet sau înregistrări audiovizuale, iar sistemele care pot recunoaşte emoţiile vor fi interzise la locurile de muncă şi în şcoli.

În general, actul normativ interzice supravegherea în masă în spaţiile publice, dar permite organelor de drept să utilizeze camere biometrice de identificare în anumite cazuri cu autorizaţie judiciară prealabilă, lucru care a fost unul dintre cele mai dificile puncte ale negocierilor dintre Parlamentul European şi Consiliul UE (statele membre) în stabilirea formei finale a regulamentului.

Utilizare restricționată în anumite situații

Astfel, aceste sisteme vor putea fi folosite pentru a preveni o ameninţare teroristă iminentă, pentru a localiza sau identifica o persoană care a comis infracţiuni de terorism, trafic de persoane, exploatare sexuală sau o infracţiune împotriva mediului, de exemplu, precum şi pentru a căuta victime ale acestor delicte.

De asemenea, regulamentul identifică sisteme cu risc ridicat care pot fi comercializate numai dacă dezvoltatorii lor garantează că respectă drepturile fundamentale, de pildă cele care pot influenţa rezultatul alegerilor sau cele utilizate de instituţiile financiare pentru a evalua solvabilitatea şi ratingul de credit al clienţilor.

Pe de altă parte, regulamentul stabileşte o serie de obligaţii pentru sistemele de inteligenţă artificială de uz general pe care se bazează programe precum ChatGPT, al companiei OpenAI, sau Bard, al companiei Google. Concret, aceste programe vor trebui să precizeze dacă un text, un cântec sau o fotografie au fost generate prin inteligenţă artificială şi să garanteze că datele folosite de sisteme respectă drepturile de autor.

Sancțiuni dure pentru nerespectarea regulilor

Companiile care nu se conformează prevederilor regulamentului riscă amenzi de până la 7% din cifra lor anuală de afaceri globală atunci când încălcările sunt legate de aplicaţii interzise, de până la 3% atunci când sunt legate de alte obligaţii şi de până la 1,5% din cifra de afaceri pentru furnizarea de informaţii incorecte.

Statele UE au termen până la 2 august 2025 să desemneze autoritatea care se va ocupa de aplicarea legislaţiei la nivel naţional, în timp ce la nivel european sarcina va reveni unui nou Birou AI din cadrul Comisiei Europene.

Cele mai multe prevederi ale regulamentului se vor aplica începând cu 2 august 2026, cu excepţia interzicerii sistemelor de risc inacceptabile, care va intra în vigoare în termen de şase luni, şi a regulilor pentru IA de uz general, care vor intra în vigoare într-un an.

Un american a rămas blocat într-un taxi autonom, care l-a învârtit într-o parcare

Mike Johns, un bărbat din SUA, a rămas captiv într-un taxi autonom în drum spre aeroport luna trecută. Într-o filmare care a apărut acum în mediul online este surprins momentul în care mașina fără șofer pur și simplu dă ture printr-o parcare. După ce situația s-a rezolvat, compania a anunțat că totul s-a petrecut din cauza unei actualizări de software, scrie digi24.ro.

– Mașina asta merge în cerc. Am un zbor de prins, de ce merge chestia asta în cerc? Am amețit, priviți ce face…

– Înțeleg…ne pare foarte rău, Mike, încercăm să rezolvăm problema, merge în cerc într-o parcare, nu?

– Merge în cerc într-o parcare. Mi-am pus centura de siguranță și nu pot să ies din mașină. A fost cumva ținta unui atac cibernetic? Ce se întâmplă? Mă simt ca într-un film… Face cineva mișto de mine? Am un zbor de prins.

– Voi trage acum mașina pe dreapta… așteaptă doar puțin.

– O, Doamne, sper că voi ajunge la timp să prind avionul.

Mike Johns se afla într-un taxi autonom al companiei Waymo în drum spre aeroportul Sky Harbor din Phoenix, când vehiculul a început să se învârtă în jurul unei parcări de mai multe ori, în timp ce bărbatul vorbea la telefon cu un reprezentant, scrie The Guardian.  Johns a spus că a amețit în timp ce mașina a continuat să facă ture în parcare și a declarat că acel moment „s-a simțit ca o scenă într-un thriller SF”. Reprezentantul Waymo, care îi oferea ajutor la telefon, l-a sfătuit să-și deschidă aplicația mobilă în timp ce ea încerca să oprească vehiculul, însă acesta a spus că nu „are opțiune de a controla mașina”.

Problema a fost rezolvată după câteva minute, a spus compania Waymo într-un comunicat. În cele din urmă, bărbatul a reușit să prindă zborul din Arizona către sudul Californiei, care, din fericire, a avut întârziere. Johns spune că a fost frustrat de experiență și că nu a putut să își dea seama dacă reprezentantul cu care a vorbit este om sau inteligență artificială.  Compania Waymo oferă servicii de călătorie autonomă în San Francisco, Los Angeles, Phoenix și Austin, din SUA. În timp ce mașinile companiei au efectuat milioane de drumuri în siguranță, incidente importante, inclusiv un vehicul fără șofer care a ucis un câine și a cauzat o coliziune care a rănit un biciclist, au alimentat mai multe îngrijorări. 

O femeie, fost ofițer de penitenciar, a fost condamnată la închisoare, după ce a fost filmată făcând sex cu un deținut

Linda De Sousa Abreu, fost ofițer de închisoare la HMP Wandsworth, din Londra, a fost condamnată la 15 luni de închisoare după ce a fost filmată făcând sex cu un deținut, informează BBC citat de digi24.ro.

Femeia a fost identificată de angajații penitenciarului, după ce imaginile au fost distribuite online și au devenit virale rapid. Directorul închisorii Wandsworth a declarat că acțiunile lui Abreu au reușit ca în „mai puțin de o zi” să anuleze mulți ani de muncă pentru personalul feminin din închisorile de bărbați. Abreu, în vârstă de 30 de ani, care a fost arestată pe aeroportul Heathrow înainte de a se îmbarca alături de tatăl ei într-un zbor spre Madrid, a pledat anterior vinovată pentru abatere în funcție publică.

Într-o declarație adresată Curții Isleworth Crown, Andrew Davy, directorul închisorii Wandsworth a declarat că multe femei din personalul Wandsworth au raportat o creștere a agresiunilor din partea prizonierilor. Incidentul a avut loc la închisoarea Wandsworth în perioada 26 și 28 iunie. O altă înregistrare a fost găsită pe camera purtată de fostuli ofițer, iar Abreu a recunoscut că a întreținut și în alte rânduri relații sexuale cu acel deținut. Judecătorul a stabilit că videoclipul care a devenit viral nu a fost, prin urmare, izolat și face parte dintr-un comportament repetat.

Fenomenul ce ia amploare în țara lui Moș Crăciun: Turiștii care părăsesc Laponia lasă în urmă haine de mii de euro

O mulțime de saci cu haine și accesorii abandonate se acumulează în fiecare iarnă la hotelurile din Rovaniemi, capitala provinciei Laponia din Finlanda, potrivit publicației online de stat Yle, citat de digi24.ro.

Fenomenul pare să fi scăpat de sub control în ultimii ani. Oamenii care vin în vacanță aici lasă în urmă inclusiv îmbrăcăminte scumpă, de designer, intențional sau accidental. „Cred că motivul din spatele fenomenului este că nu mai au nevoie de hainele de iarnă după ce părăsesc Finlanda și nu le încap în bagaj”, a spus Miko Gröhn, managerul hotelului Arctic din Rovaniemi. Obișnuit deja cu fenomenul, un alt hotel din capitala Laponiei adoptă o abordare mai proactivă a problemei, potrivit managerului său Tiina Määttä , care a spus că oaspeții lasă hainele în urmă săptămânal.

„Avem un panou în lifturi care explică că hainele pot fi lăsate la un punct de colectare din zona recepției”, a spus Määttä, adăugând că apoi hotelul donează articolele grupului de caritate Hope. Și alte unități de cazare din capitala Rovaniemi au confirmat, de asemenea, că unii oaspeți își lasă hainele groase în urmă, inclusiv Santa’s Hotels și Apukka Resort. Cu toate acestea, cantitățile nu sunt deosebit de mari acolo. Gazdele care închiriază apartamente văd, de asemenea, partea lor de lucruri personale abandonate, inclusiv pantofi din piele și paltoane de iarnă în valoare de mii de euro.

Rovaniemi examinează problema Administrația orașului Rovaniemi efectuează în prezent un sondaj pentru a vedea câte articole abandonate circulă în oraș. Sondajul face parte dintr-un efort mai amplu de promovare a economiei circulare în oraș, potrivit managerului de proiect al Business Rovaniemi, Katariina Sieppi . „Am auzit că turiștii în special lasă în urmă cantități uriașe de haine și lucruri. Suntem conștienți de fenomen, dar nu avem o idee exactă despre amploarea lui”, a explicat Sieppi. Sondajul, care intervievează localniși, firme de turism și turiști deopotrivă, va fi finalizat luna aceasta, iar rezultatele vor fi folosite în primăvară pentru a ghida un proiect pilot care vizează promovarea economiei circulare a regiunii. De exemplu, Sieppi a spus că serviciile locale de închiriere de îmbrăcăminte pentru turiști ar putea fi îmbunătățite. Alte posibilități includ servicii îmbunătățite de colectare pentru reciclare, precum și oferirea turiștilor posibilitatea de a cumpăra echipament de iarnă uzat. „Atunci, turiștii nu ar trebui să se gândească unde să arunce lucrurile lor suplimentare, iar articolele ar putea fi ridicate de unde stau”, a explicat Sieppi.

Intrare liberă la Beer Mania 2024 Festival: Beri artizanale cu arome unice și gusturi rafinate
Articolul anterior
La ce afecțiuni grave poate duce obezitatea? Poate influența negativ mai multe sisteme ale organismului
Articolul următor