Pandemia a tăiat din elanul absolvenților de liceu și gimnaziu. Aproximativ 95% dintre ei se declară nepregătiți pentru examene, respectiv, majoritatea optează pentru anularea acestora, arată un studiu realizat de Consiliul Național al Tineretului din Moldova.
Datele au fost prezentate în cadrul unei discuții publice, privind accesul la educație de calitate și desfășurarea examenelor de absolvire 2021, în contextul pandemiei, transmite IPN.
Potrivit studiului CNTM, pandemia, respectiv învățământul la distanță, a redus drastic calitatea și accesul la studii în anul de studii 2020-2021.
„În primul semestru, 12% dintre elevi nu au participat plenar la procesul de educație din cauza lipsei dispozitivelor și accesului la internet. În total, aproape 27% din elevi nu aveau calculatoare și/sau conexiune la internet. În semestrul doi, în aprilie, această cifră s-a redus la 1,5%, în configurația actuală. Totodată, 11% nu au calculatoare și/sau conexiune la internet”, a menționat Ana-Maria Beldiga, coordonator politici de tineret, CNTM.
Chiar dacă situația s-a îmbunătățit, elevii, prezenți la discuție, susțin că învățământul la distanță a știrbit semnificativ din calitatea studiilor. Pentru că prezența fizică la ore s-a redus drastic, multe teme au rămas nepredate, iar tinerii au fost nevoiți să asimileze individual o mare parte din materialul didactic. Potrivit lor, autoritățile nu au ținut cont de aceste deficiențe, atunci când au anunțat la început de an școlar că BAC-ul se va desfășura regulamentar.
Astfel, „aproximativ 71% din absolvenții de liceu își doresc anularea examenelor de BAC și să se aplice media aritmetică la clasele liceale pentru obiectele vizate. Iar 16% doresc ca autoritățile să le ofere posibilitate de alegere între examenele de BAC sau media aritmetică. Și 91 % din absolvenții de gimnaziu își doresc anularea examenelor de absolvire”, arată studiul CNTM.
Prezentă la discuție, Maia Bănărescu, Avocatul Poporului pentru drepturile copilului, a menționat că examenele de absolvire nu pot avea loc, fără ca autoritățile să evalueze gradul de pregătire al elevilor și să intervină cu anumite modificări. „Ar fi o opțiune să fie BAC-ul cu respectarea tuturor restricțiilor sanitare, dar cu micșorarea volumului de teme, cu teme mai accesibile pentru copii, în funcție de calitatea predării și materialul care a reușit să fie predat.”
La eveniment au participat reprezentanții organizațiilor de elevi și tineret, profesori, părinți și elevi care și-au expus opinia. Potrivit secretarului general CNTM, Roman Banari, datele studiului și concluziile discuției publice vor fi prezentate Ministerului Educației, Culturii și Cercetării, în scopul asigurării accesului la educație de calitate pentru toți elevii și luarea unei decizii corecte, privind examenele de absolvire.