Procedura de stabilire a gradului de dizabilitate va fi modificată

În R. Moldova, procedura de stabilire a gradului de dizabilitate este complicată și anevoioasă. Legea obligă persoanele cu probleme de sănătate, chiar și pe cei cu dificultăți severe, să-și confirme dizabilitatea anual sau chiar semestrial, iar asta le creează probleme multiple. Oamenii sunt nevoiți să cheltuie timp și bani pe drum, să aștepte în rând la medici, iar uneori chiar să ofere mită ca să grăbească lucrurile. Pentru a simplifica procedura de obținere a gradului de dizabilitate, a elimina lacunele existente, dar și corupția din sistem, în viitorul apropiat vor fi făcute mai multe modificări la actele normative în vigoare, scrie expresul.md.

Eugenia are 33 de ani și locuiește în Chișinău, iar de câțiva ani are grad de dizabilitate deoarece suferă de diabet zaharat. „Diabetul e pe viață și nu se mai tratează, dar în fiecare an sunt nevoită să trec comisia medicală pentru a-mi confirma dizabilitatea. E dificil deoarece la unii medici trebuie să aștepți și câteva luni până ajungi, la medicul neurolog m-am programat în ianuarie și abia acum mi-a venit rândul. Soțul a avut o situație și mai grea, am umblat câțiva ani pe drum până i-au dat gradul I, deoarece și-a pierdut un ochi. Au crezut probabil că poate o să-i crească alt ochi în loc?”, întreabă mai în glumă, mai în serios femeia. „Spre exemplu o persoană și-a pierdut un braț sau un picior, aceste membre nu mai cresc la loc, de ce trebuie să fie reexaminate dosarele?”, se întreabă și Galina Climov, directoare la Alianța Organizațiilor pentru Persoanele cu Dizabilități. Ea adaugă: “Persoanele cu probleme de sănătate sunt nevoite să facă mai multe drumuri pe la diferiți medici, să piardă timp și să cheltuie bani fără rost. Situația se complică și mai mult în cazul copiilor sau persoanelor adulte cu dizabilități severe. Ei nu dispun de condiții speciale pentru a veni la Chișinău și a se prezenta în fața Consiliului Național de Determinare a Dizabilității și Capacității de Muncă, care stabilește gradul de dizabilitate. Deoarece persoana nu este prezentă, comisia ia decizii în baza dosarului întocmit în raion, care deseori este incomplet, iar asta influențează ulterior și decizia de atribuire a serviciilor de suport, prevăzute în programul individual de reabilitare și incluziune socială, de care pot beneficia aceste persoane.

Procedura privind determinarea gradului de dizabilitate este reglementată de Hotărârea Guvernului nr. 357/2018 cu privire la determinarea dizabilității (anexa nr. 3). Una din cele mai serioase probleme este termenul scurt pentru care se stabilește gradul de dizabilitate. Conform pct. 47 din anexa respectivă, gradul de dizabilitate se stabilește pe un termen de un an, iar în cazuri excepționale – pe un termen de doi ani sau nelimitat, însă cel mai des se stabilește pe șase luni. Juristul Nicolae Frumosu susține că persoanele cu dizabilități sunt adesea supuse estorcării de bani și de alte bunuri în cadrul procedurii de determinare repetată a gradului de dizabilitate. „Consider că legiuitorul ar trebui să intervină pentru a mări în unele cazuri termenele de stabilire a gradului de dizabilitate, astfel reducând riscul de corupere pasivă a persoanelor cu dizabilități. Cu cât mai rar ele vor interacționa cu diverși funcționari, medici etc., cu atât va fi mai bine pentru ei și pentru stat”, spune juristul.

Procedura de stabilire a gradului de dizabilitate va fi modificată

Dan Perciun, președintele Comisiei parlamentare privind protecția socială, sănătate și familie, împărătește îngrijorările privind problemele existente și necesitatea unor măsuri prompte pentru a îmbunătăți situația. „Obiectivul ar fi să simplificăm anumite proceduri ca să le ușurăm viața oamenilor, să facem ordine în procedura de stabilire corectă a dizabilității. Deoarece expertizele medicale nu sunt prezentate în original, ci sunt scanate, ele trezesc mai multe semne de întrebare. Pe viitor ne propunem să digitalizăm acest proces pentru a elimina orice suspiciune. La fel, trebuie să ne lămurim cu acel punctaj social care se acordă persoanelor cu dizabilități de către asistenții sociali din raion. Deseori, în locul persoanelor cu dizabilități documentele sunt prezentate de rude, iar punctajul obținut diferă mult de avizul medical. În prezent lucrăm la elaborarea unor amendamente la legislație, iar la toamnă vom veni în Parlament cu propuneri de modificare a procedurii de determinare a gradului de dizabilitate”, a specificat deputatul.

Persoane cu dizabilități severe și cu salarii de 20 mii de lei

Potrivit deputatului, pe parcursul anilor în R. Moldova au existat scheme de corupție, prin care mai multor persoane li s-a oferit grade de dizabilitate deși nu întruneau cerințele legale. În raionul Șoldănești, spre exemplu, rata de dizabilitate a fost de trei ori mai mare decât media pe țară. „Ne-am uitat la datele prezentate de Casa Națională de Asigurări Sociale și am fost surprinși să aflăm că avem persoane cu dizabilitate de gradul II cu salarii de 20 mii de lei. La fel, am constatat că rata de angajare în rândul persoanelor cu dizabilități de gradul II-III este mai înaltă decât în rândul populației generale. Deci, sunt bănuieli de fraudă. Din acest motiv, trebuie adoptată și o lege specială de reexaminare a dosarelor persoanelor cu dizabilități, care au salarii foarte mai”, afirmă Dan Perciun.

Conform datelor Casei Naționale de Asigurări Sociale, la 1 ianuarie 2021 în R. Moldova erau înregistrate cca 175 mii de persoane cu grad de dizabilitate, inclusiv peste 10 mii de copii. Persoanele adulte reprezintă 6,7% din populația totală a țârii, iar copiii – 1,9%.  Dintre aceștia, 15% se încadrează în categoria persoanelor cu dizabilitate severă.

A început construcția celui mai lung tunel rutier subacvatic din lume. Va dura 7 minute să ajungi din Germania în Danemarca

Cel mai lung tunel rutier și feroviar din lume este construit pe sub Marea Baltică și măsoară 18 kilometri. Regele Frederik al X-lea al Danemarcei a inaugurat recent primul element de construcție al viitorui tunel feroviar care va lega cele două țări, scrie CNN citat de digi24.ro.

Se preconizează că lucrările se vor finaliza în 2029, iar acest tunel va contribui la tranziția ecologică a sectorului transporturilor. În plus, va reduce timpii parcurși între cele două țări. O călătorie traversată în prezent cu feribotul durează 45 de minute, iar prin tunelul subacvatic se va putea face în doar șapte minute. Se estimează că mașinile vor putea traversa Marea Baltică în doar zece minute pe cele patru benzi care vor fi construite. 

Tunelul, al cărui nume oficial este Fehmarnbelt Fixed Link, va avea o lungime de 18 kilometri, este unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură. Până la 2.500 de persoane vor lucra direct la proiectul de construcție. Michael Svane de la Confederația Industriei Daneze, una dintre cele mai mari organizații de afaceri din Danemarca, a declarat pentru CNN în 2022 că el crede că tunelul va fi benefic pentru întreprinderi din afara Danemarcei. Va fi cel mai lung tunel combinat rutier și feroviar din lume. Acesta va cuprinde două autostrăzi cu două benzi – separate de un pasaj de serviciu – și două căi ferate electrificate. Ideea de a se construi un tunel pe sub Marea Baltică a luat naștere în 2011, când s-a decis ca o legătură între insula Lolland din sudul Danemarcei și insula Fehmarn din nordul Germaniei. Lucrările pe partea daneză au început în iulie 2022, iar pe partea germană un an mai târziu. Întreaga construcție va costa 55,1 miliarde de coroane (8 miliarde de dolari) și va fi plătită de utilizatorii din Danemarca. Guvernul danez va decide taxa de drum pentru tunel într-o etapă ulterioară.   În prezent, traficul între peninsula scandinavă și Germania prin Danemarca poate fi efectuat fie cu feribotul prin Fehmarnbelt, fie pe o rută mai lungă prin podurile dintre insulele Zealand, Funen și peninsula Iutlanda.

Un bărbat din Dondușeni a murit electrocutat

Un bărbat de 81 de ani, din raionul Dondușeni, a murit după ce s-ar fi electrocutat. Cadavrul a fost descoperit în locuința lui, astăzi, fiind alertată Poliția.

Preliminar, oamenii legii au stabilit că bărbatul s-a electrocutat, fiind vorba de un suicid, transmite Știri.md.

Cadavrul a fost îndreptat spre examinarea medico-legală pentru a stabili exact cauza decesului.

Poliția a inițiat un proces penal pentru a stabili toate circumstanțele.

O țară din Europa, prima din lume care începe vaccinarea oamenilor împotriva gripei aviare

O țară din Europa începe, în premieră mondială, vaccinarea oamenilor împotriva gripei aviare. Vaccinul va fi oferit celor cu vârste începând de la 18 ani care prezintă un risc crescut de a contracta virusul H5N1, scrie digi24.ro.

Finlanda intenționează să ofere vaccinarea preventivă împotriva gripei aviare de săptămâna viitoare unor lucrători expuși la animale, au transmis marți autoritățile sanitare finlandeze, devenind prima țară din lume care face acest lucru, scrie Reuters. Țara nordică a cumpărat vaccinuri pentru 10.000 de persoane, fiecare constând din două injecții, ca parte a unei achiziții comune UE de până la 40 de milioane de doze pentru 15 națiuni de la producătorul CSL Seqirus.

Într-o declarație pentru Reuters, compania australiană a declarat că Finlanda va fi prima țară care va lansa vaccinul pentru populație. „Vaccinul va fi oferit celor cu vârsta de 18 ani sau peste care prezintă un risc crescut de a contracta gripa aviară din cauza muncii lor sau a altor circumstanțe”, a transmis Institutul Finlandez pentru Sănătate și Bunăstare (THL) într-un comunicat. Tulpina H5N1 a gripei aviare a ucis sau a provocat sacrificarea a sute de milioane de păsări de curte la nivel global în ultimii ani și s-a răspândit din ce în ce mai mult la mamifere, inclusiv la vaci din Statele Unite și, în unele cazuri, și la oameni.

Finlanda nu a detectat virusul la oameni

Nu au fost detectate cazuri de gripă aviară la om în Finlanda, dar autoritățile vor să lanseze programul de vaccinare, având în vedere riscurile de transmitere pe care le prezintă fermele sale de blană. „Condițiile din Finlanda sunt foarte diferite prin faptul că avem ferme de blană unde animalele pot ajunge în contact cu animalele sălbatice”, a declarat pentru Reuters medicul șef Hanna Nohynek de la Institutul Finlandez pentru Sănătate și Bunăstare (THL). Focare pe scară largă de gripă aviară printre nurci și vulpi la fermele de blană în aer liber din Finlanda au dus anul trecut la sacrificarea a aproximativ 485.000 de animale pentru a împiedica răspândirea virusului atât la animale, cât și la oameni. Vaccinurile vor începe să fie disponibile probabil încă de săptămâna viitoare în unele părți ale Finlandei, a declarat pentru Reuters un purtător de cuvânt al THL. Finlanda a procurat vaccinuri pentru persoanele pe care le consideră a fi expuse riscului, cum ar fi lucrătorii de la fermele de blană și păsări de curte, tehnicieni de laborator care se ocupă de mostre de gripă aviară și medicii veterinari care lucrează ca ofițeri de control al animalelor în regiunile în care sunt situate fermele de blană. Oamenii care lucrează în sanctuare care îngrijesc păsările sălbatice, în ferme de animale sau în curățarea spațiilor, cum ar fi fabricile de procesare a subproduselor de origine animală, vor primi, de asemenea, vaccinuri, a transmis THL. În cazul în care ar avea loc infecția umană cu gripa aviară, contactelor apropiate ale unui caz suspectat sau confirmat li se va oferi vaccinul.

Trafic dificil în câteva posturi vamale la ieșirea din țară spre România. Camioanele sunt redirecționate
Articolul anterior
Rușii ar fi bombardat un transport de arme americane și europene pentru Ucraina, în apropierea graniței cu Polonia
Articolul următor