În fiecare duminică, sute de microbuze, autobuze și chiar taxiuri transportă organizat oamenii din diferite localități din țară la protestele organizate de Partidul Șor în centrul capitalei. Șoferii și companiile care prestează asemenea servicii sunt remunerați diferit, în funcție de mijlocul de transport pus la dispoziție și de distanța pe care trebuie să o parcurgă, dar, aproape de fiecare dată banii ajung la aceștia cash, fără a fi eliberate bonuri fiscale.
![](https://unica.md/wp-content/uploads/2022/10/ipiccy_image-2022-10-19T123430.100.jpg)
Pentru a verifica cum funcționează mașinăria prin care „protestatarii în chirie” ajung la Chișinău, jurnaliștii ZdG au telefonat mai mulți șoferi și reprezentanți ai firmelor de transport despre care avem confirmarea că transportă oamenii la proteste. În discuție, ne-am prezentat drept reprezentanți ai Partidului Șor, care au scopul de a afla dacă această colaborare, dintre ei și partid, funcționează.
Deși destul de precauți și evitând să ofere prea multe detalii, unii au recunoscut că au transportat oameni la protestele din Chișinău, alții au spus că au primit comenzi și pentru duminicile ulterioare, inclusiv pentru zeci de autocare și microbuze. Cu toții au zis că și-au primit banii pentru servicii și că au făcut contracte pe numele unor persoane fizice, și nu direct cu Partidul Șor.
În fiecare duminică, aproape de orele amiezii, principalele trasee naționale sunt împânzite de microbuze și autobuze cu destinația Chișinău. Ulterior, spre seară, după ora 17.00, pe aceleași trasee, aceleași mijloace de transport fac cale întoarsă. Ele duc și aduc miile de „protestatari în chirie” care participă la protestele din centrul capitalei organizate de Partidul Șor.
„De la Horești până la Chișinău cer 2500 de lei”
Pentru a verifica cum funcționează mașinăria prin care „protestatarii în chirie” sunt transportați, am telefonat mai mulți șoferi, despre care cunoaștem că transportă oamenii la proteste. În discuție, ne-am prezentat drept reprezentanți ai Partidului Șor, care au scopul de a afla dacă această colaborare „duminicală”, dintre ei și partid, funcționează.
Unul dintre ei ne-a spus tarifele pe care le cere pentru a transporta protestatari din localitatea Horești, raionul Ialoveni. Numărul acestuia era scris pe microbuzul cu care s-a deplasat din Orhei la protestul din Chișinău unul dintre reporterii ZdG sub acoperire, alături de mai mulți oameni din Orhei.
„Pe duminică sunt ocupate mașinile. Cu „șoricelul”, cu Partidul Șor”
La o altă companie de transport am fost informați că și pentru duminica aceasta au fost închiriate autocare și microbuze pentru protestele Partidului Șor. „Pe duminică sunt ocupate mașinile. Cu „șoricelul”, cu Partidul Șor”. El a refuzat să discute cu noi mai multe: „Cu care am lucrat, cu aceia o să și lucrăm”. Totodată, a confirmat că până acum și-au primit banii pentru servicii.
„Ai ceva întrebări la mine, vii la mine în cabinet și am discutat”
Un reprezentant al Bazei de transport auto 18, de la Criuleni, ne-a informat că pentru duminică 16 octombrie, fusese deja „contractate” opt autocare și microbuze. Întrebat dacă și-au primit banii pentru colaborările anterioare, el a răspuns: „Numaidecât! Tot pachetul!” Nu a dorit însă, să spună despre sumele primite. „Nu vorbim din astea la telefon”, a spus și a închis. Și contabila companiei a spus la telefon că banii pentru serviciile de transport s-au achitat.
Consilieră raională a P. Șor:„Dacă știu șoferul și știu cine l-a recomandat, pot să accept, dacă nu…”
În cele mai multe cazuri, de transportul care duce și aduce oamenii la proteste se ocupă consilierii raionali și locali sau primarii și reprezentanții Partidului Șor din regiuni. La Telenești, de exemplu, de transport se ocupă consiliera raională și orășenească din Telenești, Natalia Costișanu. Jurnaliștii au telefonat-o pe aceasta, prezentându-se drept un șofer care vrea să colaboreze cu Partidul pentru a transporta „protestatari”. Consiliera însă a fost reticentă și ne-a zis că ea colaborează doar cu „oameni pe care-i cunoaște”.
„Fiecare își asumă – transportatorul transportă, beneficiarul achită”
Un șofer a acceptat, sub protecția anonimatului, să povestească cum funcționează schema prin care sunt transportați oamenii la proteste pentru ca, aparent, totul să fie legal, iar șoferii să nu fie amendați de poliție.
„Firma transportă (oameni – n.r.) în baza contractului. Nu știu exact suma. Eu sunt achitat pentru serviciu. Cei care comandă se înțeleg la preț. Este o procedură pe care o respectă orice unitate de transport care transportă persoane. Între persoană juridică și persoană fizică se face un contract. Se achită. Se eliberează actele financiare, se scrie data și ora exactă de unde facem cursa și ruta. Fiecare își asumă – transportatorul transportă, beneficiarul achită. Atât. Procedura este știută de toată lumea. Aici nu ai ce ascunde. Real se face. Real se prestează. Poliția ne mai controlează (verifică – n.r.). Verifică actele ca să fie bune. Dacă nu era legal, noi am fi fost stopați (de poliție – n.r.), amendați sau Dumnezeu știe ce”, a explicat acesta.
Despre procedura prin care transportul oamenilor este făcut „legal” ne-a povestit și un șofer din raionul Florești, care de la primul protest și până acum a efectuat trei curse. În discuția cu el, ne-am prezentat drept reprezentanți ai Partidului Șor.
sursa: www.zdg.md