Inspecția tehnică periodică ar putea fi efectuată doar după constatarea lipsei contravențiilor pornite și nefinalizate în privința unității de transport sau în rezultatul cărora nu a fost posibil de identificat posesorul, făptuitorul. Verificarea se va face de către întreprinderea licențiată pentru desfășurarea activității de inspecție tehnică periodică prin intermediul sistemelor informaționale din gestiune.
Măsuri similare se vor aplica și la înmatricularea, reînmatricularea automobilelor. Modificările legislative se regăsesc într-un proiect al Ministerului Afacerilor Interne, transmis Guvernului pentru examinare.
Proiectul prevede, de asemenea, excluderea punctelor de penalizare aplicate în cazul depistării conducerea unui vehicul care nu a fost înmatriculat în modul stabilit sau care nu a fost supus reviziei tehnice. În prezent, sancțiunea aplicată este o amendă de la 9 la 12 unităţi convenţionale, adică de la 450 la 600 lei, cu aplicarea a trei puncte de penalizare.
În schimb, se propune introducerea sancțiunilor pentru neconectarea în faruri a luminii de întâlnire sau a luminii de deplasare pe timp de zi, conform prevederilor Regulamentului circulației rutiere, nerespectarea exigențelor de folosire a dispozitivelor de iluminat la căderea întunericului sau în condiții de vizibilitate redusă. Pentru aceste încălcări, șoferii ar putea fi sancționați cu amendă de la trei la șase unități convenționale, adică de la 150 la 300 lei, cu aplicarea a două puncte de penalizare. În prezent, această sancțiune se aplică pentru nesemnalizarea vehiculului cu semnul distinctiv conform Regulamentului circulaţiei rutiere.
Amintim că, anterior, Ministerul Afacerilor Interne a mai avut o tentativă de schimbare a regulilor de sancționare a șoferilor. Totuși, după ce unele norme au trezit nemulțumiri în societate, proiectul a fost retras.