Tânărul ucis în bătaie la Costești, a fost condus astăzi pe ultimul drum

Întreg satul, prieteni, rude s-au adunat să-și ia rămas bun de la Dumitru Jomir, tânărul de 20 de ani care a fost ucis cu cruzime în bătaie la Costești.

separator

Dumitru a fost înmormântat astăzi. Acesta a murit pe 05 ianuarie 2019, ora 10:30 la Spitalul de Urgență din Chișînău, după ce a fost snopit în bătaie de mai multe persoane în seară de Revelion.

Tânărul se află la petrecerea de Revelion împreună cu prietenii lui. La un moment dat, un amic de-al sau a fost telefonat să iasă la poartă, iar primul l-a însoțit, relatează protv.md.

La poartă ar fi venit mai mulți tineri cu care s-a iscat o ceartă. La un moment dat, victima i-ar fi spus unei fete să nu se implice în „discuția băieților”, după care agresorii s-au năpustit asupra lui și l-au lovit cu o scândură de la gard, doborând-ul la pământ. Când a încercat să se ridice de la pământ, atacatorii l-ar fi lovit din nou, doborandu-l pentru a două oară și au și sărit cu picioarele în cap, desfigurandu-l.

Martorii au declarat la Poliție că victima ar fi fost bătută de două persoane, în vârstă de 17 ani și 21 de ani. La scurt timp, cei doi tineri au ajuns pe mâna poliției.

Simbolul oului de Paște: semnificații, legende și tradiții păstrate de-a lungul secolelor

Oul ocupă un loc central în tradiţia românească de Paşte. Acesta este vopsit în roşu şi alte culori, existând o bogată tradiţie de încondeiere. Ciocnirea ouălor în Duminica Paştelui este însoţită de urarea „Hristos a înviat!” – „Adevărat a înviat!”.

Oul roşu în tradiţia creştină

Semnificaţia oului de Paşte are origini străvechi, încă dinainte de naşterea lui Hristos. Oul era dăruit ca simbol al fecundităţii, echilibrului şi reînnoirii naturii. Obiceiul vopsirii oului a apărut prima dată la chinezi, cu aproximativ două milenii înainte de Hristos, scrie RADOR

În creştinism, oul roşu a devenit simbol al creaţiei şi învierii, reprezentând sacrificiul lui Iisus. Culoarea roşie simbolizează sângele Domnului vărsat pe cruce. O legendă spune că Maria Magdalena i-ar fi oferit împăratului Tiberiu un ou roşu, spunându-i „Hristos a înviat!”.

Semnificaţii ale culorilor

Pe lângă roşu, ouăle de Paşte sunt vopsite şi în alte culori, fiecare cu propria semnificaţie:

Galben: lumină, tinereţe, fericire

Verde: renaşterea naturii, speranţă, rodnicie

Albastru: vitalitate, sănătate

Tradiţii şi obiceiuri legate de ouăle de Paşte

În unele zone, oului roşu i se atribuie puteri miraculoase şi vindecătoare. Există obiceiul ca în dimineaţa de Paşte oamenii să se spele pe faţă cu apă neîncepută în care s-a pus un ou roşu, pentru frumuseţe şi sănătate. La sate, cojile ouălor roşii sunt îngropate în terenurile agricole pentru a spori fertilitatea solului. În Bucovina, oul roşu este considerat apărător împotriva diavolului.

Încondeierea ouălor – artă şi tradiţie

Această practică, probabil introdusă de romani, a evoluat în timp, devenind o adevărată artă. În diferite zone românești există tehnici variate de încondeiere:

  • Ouă vopsite în relief în zona Putnei
  • Ouă împodobite cu mărgele în Bucovina
  • Ouă încondeiate din lemn în Moldova
  • Ouă din lut decorate în Harghita

Tradiţia ouălor colorate de Paşte nu este specifică doar tradiției noastre. Aceasta se regăseşte şi în alte ţări precum Ucraina, Bulgaria, Ungaria, Rusia, Italia, Franţa, Germania, Belgia, Finlanda, Ţările Baltice, Armenia sau Egipt.

Semnificaţia ciocnitului ouălor

Ciocnitul ouălor simbolizează sacrificiul lui Hristos. Conform tradiţiei româneşti, după Înviere, persoana mai în vârstă ciocneşte oul celuilalt rostind: „Hristos a înviat!”, la care se răspunde „Adevărat a înviat!”.

În antichitate, mai ales la egipteni, oul era considerat simbol al lumii şi al eternităţii datorită formei sale perfecte – fără început şi fără sfârşit.

În mormintele vechi ale creştinilor au fost descoperite coji de ouă, sugerând importanţa acestui simbol.

Evoluţia tradiţiei

Deşi originile exacte ale tradiţiei oului roşu de Paşte rămân neclare, aceasta a fost adoptată şi adaptată de-a lungul timpului în cultura creştină. Rugăciunea specială pentru binecuvântarea ouălor în slujba de Paşte demonstrează integrarea acestui obicei în practica religioasă.

Tradiţia ouălor de Paşte îmbină elemente precreştine cu simbolistica creştină, rezultând într-un obicei bogat în semnificaţii şi manifestări culturale. Această tradiţie continuă să fie o parte importantă a sărbătorii Paştelui în multe alte ţări, păstrând vie legătura cu trecutul şi oferind un sens profund acestei celebrări.

Joi, în Săptămâna Patimilor, este rezervată complet pregătirilor gospodărești – se încheie curățenia generală în locuințe și în curți, iar gospodinele se apucă de prepararea bucatelor tradiționale pentru masa de Paște. Tot atunci începe și vopsirea ouălor, un obicei important al sărbătorii.


Cel mai înalt pod din lume a fost finalizat înainte de termen. Va fi traversat de camioane și mașini la o înălțime demnă de un zgârie-nori

Cel mai înalt pod din lume urmează să fie deschis în iunie, va avea o înălțime demnă de un zgârie-nori și este cea mai recentă realizare inginerească a acestei țări axate pe infrastructură, transmite CNN.

Podul din China are aproape 3.000 de metri și a fost construit în 3 ani

Podul Marelui Canion Huajiang din China se apropie de finalul lucrărilor de construcție în Guizhou, sud-vestul țării. Podul suspendat chinezesc va avea o înălțime de 625 de metri deasupra nivelului râului, fiind cu 289 de metri mai înalt decât actualul deținător al recordului, viaductul Millau din Franța.

Provincia Guizhou este o zonă muntoasă din China, cu un relief complex. Podul traversează spectaculosul Mare Canion Huajiang, cunoscut și sub numele de „crăpătura Pământului”.

China desfășoară un amplu program național de modernizare a infrastructurii, în special în regiunile muntoase mai puțin dezvoltate, precum Guizhou, care se află la 1.300 de kilometri vest de orașul Shenzhen.

Așadar, podul nu este doar o realizare menită să doboare un record, odată dat în folosință, va deveni mai ușor ca oricând pentru autoturisme și camioane să traverseze zona.

Potrivit presei de stat, timpul de traversare a Marelui Canion Huajiang se va reduce de la două ore la doar un minut.

Noua construcție este un pod suspendat cu grinzi din oțel, având o lungime totală de 2.890 de metri.

Construcția a început oficial pe 18 ianuarie 2022 și este programată să fie finalizată pe 30 iunie 2025, potrivit presei locale de stat din Guizhou. Împreună, grinzile podului cântăresc aproximativ 22.000 de tone, echivalentul a trei Turnuri Eiffel.

„În prezent, progresul general al construcției podului a ajuns la 95%, iar deschiderea circulației este planificată pentru a doua jumătate a anului 2025. Atunci, acest proiect de anvergură care traversează ‘crăpătura Pământului va fi primul din lume de acest fel în ambele direcții. Va deveni un nou proiect emblematic ce va demonstra forța Chinei în domeniul infrastructurii”, a declarat Zhang Shenglin, inginer-șef al Guizhou Highway Group, pentru ziarul de stat China Daily.

În prezent, aproape jumătate dintre cele mai înalte 100 de poduri din lume se află în Guizhou.

Ce trebuie să știi despre podul Canionului Huajiang

Podul Canionului Huajiang va deveni cel mai înalt pod din lume, detronând deținătorul anterior al titlului, Podul Duge, care se află la 565 de metri deasupra solului și este, de asemenea, tot în China.

În ciuda dificultăților asociate construcției la altitudini mari, structura a fost realizată mult înainte de termenul stabilit și a costat aproximativ 283 de milioane de dolari, potrivit publicației Newsweek.

Construcția Podului Canionului Huajiang a început în 2022, în regiunea Guizhou din sud-vestul Chinei. Podul trece peste râul Beipan, aflat la fundul canionului, și reduce timpul de traversare a acestuia de la peste o oră la doar trei minute.

Mamdouh El-Badry, profesor de inginerie civilă la Universitatea din Calgary, a declarat că, în ciuda complexității construirii la o asemenea altitudine, podul a fost finalizat mult mai rapid decât ar fi fost cazul pentru un proiect de această amploare în Occident.

„În alte părți ale lumii, un proiect de această dimensiune ar dura, în mod obișnuit, între cinci și zece ani de la începerea lucrărilor până la finalizare, în funcție de factorii de mediu, politici și logistici. Pentru comparație, viaductul Millau din Franța, unul dintre cele mai înalte din lume, a fost construit în aproximativ trei ani, după mai bine de un deceniu de planificare și obținere a aprobărilor”, a spus El-Badry.

China, în topul celor mai mari poduri din lume

China domină lista celor mai mari poduri din lume și le-a construit pe multe dintre ele mai repede decât țările occidentale.

China are șase dintre cele mai înalte poduri din lume, opt dintre primele zece cele mai înalte și 43 dintre primele 50. În contrast, doar trei poduri din Statele Unite au intrat în topul celor 50 cele mai înalte. Această infrastructură este, de asemenea, răspândită în întreaga țară, nu doar concentrată în jurul marilor orașe.

Acest lucru se datorează parțial geografiei Chinei. Regiunile vestice și sud-vestice ale țării sunt foarte muntoase, iar traversarea unor zone precum Guizhou nu este posibilă cu drumuri tradiționale, ceea ce face necesară construirea unor structuri precum Podul Canionului Huajiang.

Cu toate acestea, El-Badry a spus că abordarea unică a Chinei în ceea ce privește proiectele de construcție de mari dimensiuni a accelerat și mai mult construirea acestora, deoarece se acordă mai puțină atenție unor probleme precum evaluările de mediu și opoziția locală.

„În ultimii 20 de ani, China a adoptat o abordare de sus în jos în ceea ce privește infrastructura, acordând prioritate proiectelor de mari dimensiuni pentru a stimula dezvoltarea economică și conectivitatea regională. Aceasta include investiții masive, mai puține obstacole și procese de aprobare simplificate comparativ cu multe țări occidentale, care se confruntă adesea cu evaluări de mediu îndelungate, incertitudini financiare și opoziție locală, care pot întârzia sau chiar bloca eforturile majore de infrastructură”, a spus El-Badry.

Podul Canionului Huajiang va fi deschis pentru vehicule în iunie Podul Canionului Huajiang este programat să fie deschis pentru utilizarea vehiculelor în iunie 2025.

„Finalizarea Podului Marelui Canion Huajiang va întări legăturile economice dintre Guiyang, Anshun și Qianxinan, promovând integrarea economică regională”, spune Chen Jianlei, vice-director al Departamentului de Transporturi din Guizhou.

Autoritățile chineze speră că acesta va face regiunea Guizhou, care este una dintre cele mai montane din țară, mai accesibilă.

„Acest superproiect ce traversează crăpătura Pământului va demonstra capabilitățile inginerești ale Chinei și va sprijini obiectivul Guizhou de a deveni o destinație turistică de clasă mondială”, a precizat Zhang Shenglin, membru al Congresului Național al Poporului.

Trump numeşte Universitatea Harvard o „glumă” care nu merită subvenţii federale

Preşedintele american Donald Trump a atacat din nou miercuri Universitatea Harvard, calificând-o drept o „glumă” care nu merită subvenţii din partea guvernului american, escaladând războiul dur dintre prestigioasa instituţie şi Casa Albă.

„Harvard este o GLUMĂ care predă ura şi idioţenia şi nu ar mai trebui să primească finanţare federală”, a declarat Trump pe reţeaua sa Truth Social, acuzând universitatea că recrutează în principal „stângişti radicali, idioţi şi oameni cu creier de pasăre”.

„Harvard nu mai poate fi considerat nici măcar un loc decent de învăţare şi nu ar trebui să fie luat în considerare pe nicio listă a marilor universităţi sau colegii din lume”, spune între altele preşedintele dezlănţuit împotriva uneia dintre cele mai respectate instituţii de învăţământ superior din lume, care a avut curajul de a-l înfrunta şi a nu-i lua în considerare cererile, cu riscul pierderii finanţării federale.

Cresc flori în locurile devastate de incendii în Australia. Imagini realizate de fotograful Mary Voorwinde
Articolul anterior
Olga este prima moldoveancă admisă la Universitatea lui George Bush din SUA
Articolul următor
Close menu