Toate râurile mici din Moldova au secat

Râurile din Republica Moldova sunt profund afectate de secetă. Din unele râuri mai mici, a rămas doar stuful.

Cea mai gravă situație se atestă pe râul Răut, care pe anumite porțiuni, a ajuns într-o stare dramatică. În unele regiuni, acesta a pierdut aproape 40 la sută din debit. Agenții economici și populația sunt îndemnați să consume rațional resursele de apă din aceste bazine. Cei mai afectați sunt localnicii care utilizau apa din râu pentru irigare și pentru adăparea animalelor, transmite Jurnal.md.

Pe Vadim Caterinciuc, antreprenor din satul Alexăndreni, raionul Edineț l-am surprins irigând legumele cu apa din râul Bogdanca care curge prin localitate. În condiții de secetă severă, aceasta e singura sursă din care își mai poate uda cele câteva hectare de legume, spune bărbatul. Asta deși apă în râu a rămas foarte puțină. „Este singura sursă din care putem iriga acum. Așteptăm să umplem rezervorul și apoi udăm, odată la două săptămâni. Și așa e puțin. Trebuie odată la zece zile, cel puțin de udat. Nouă ne ajunge, dar trebuie să folosim cu norma. Udăm direct la rădăcină prin picurare, dacă irigăm cu apă de ploaie, o facem doar noaptea. Ziua nu se poate”, spune antreprenorul.

Din râu a rămas mai mult nămol decât apă, iar asta îi pune în gardă pe săteni.

Și Răutul, pe sectorul care traversează orașul Bălți, a fost profund afectat de secetă. Oamenii spun că economisesc apa la maximum.

Pe unele porțiuni, de exemplu la izvorul râului, în satul Rediul Mare, raionul Dondușeni e secetă cumplită. Zece la sută din râurile mici din Moldova au secat complet, susțin specialiștii, iar în contextul secetei, o scurgere scăzută se înregistrează și pe cele mai mari râuri din țară.

Maria Alin, inginer superior al Centrului de prognoze meteorologice: ne spune că principalul motiv este lipsa precipitațiilor pe cursul superior al râului Nistru și Prut.

„Râul Nistru este sub cod galben. În râul Prut avem două coduri: galben și portocaliu. La fel sunt afectate și râurile mici care se află sub cod galben, portocaliu și unele chiar roșu” , ne spune experta.

Majoritatea râurilor din țară se află sub Cod Portocaliu de secetă hidrologică. Autoritățile cer agenților economici și populației să consume rațional resursele de apă. Unele sectoare ale râurilor Căldărușa, Delia, Salcia Mare, Cahul au secat. Meteorologii mențin și codul galben de pericol excepțional de incendiu, valabil pentru întreg teritoriul țării până pe 15 august.

Directorul executiv Siemens, soția și cei trei copii, erau în elicopterul prăbușit în râul Hudson. Familia venise în vacanță

Un director executiv al companiei tehnologice Siemens, împreună cu soția sa și cei trei copii, se aflau la bordul elicopterului turistic care s-a prăbușit joi în râul Hudson din New York. Toți pasagerii și pilotul au decedat în urma accidentului, conform unor surse din forțele de ordine citate de ABC News.

Agustín Escobar, soția sa Merce Camprubí Montal și copiii lor, cu vârste de 4, 5 și 11 ani, au fost identificați printre victime, alături de pilotul, în vârstă de 36 de ani.

Escobar a fost numit director executiv al diviziei Siemens pentru Spania și Europa de Sud-Vest în 2022, conform unui comunicat al companiei. Miguel Ángel López, fost președinte al filialei spaniole a Siemens, a subliniat importanța muncii lui Escobar, afirmând că a fost „esențială pentru succesul companiei”.

„Cu Agustín Escobar avem cel mai bun posibil succesor pentru a conduce, de acum înainte, compania în Spania. În ultimii ani, activitatea sa a fost esențială pentru succesul Siemens în domeniul mobilității și transporturilor”, a declarat López, potrivit antena3.ro.

Identitatea pilotului, care pilota un elicopter închiriat de la compania New York Helicopters, nu a fost încă făcută publică.

Familia sosise din Barcelona pentru a-și petrece vacanța la New York, conform informațiilor oferite de doi oficiali spanioli. Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB) a demarat o investigație pentru a determina cauzele tragediei.

Accidentul a avut loc la ora 15:17, în apropierea malului River Drive din Hoboken, New Jersey, la puțin peste 15 minute după ce elicopterul decolase de la heliportul Wall Street, au declarat autoritățile în cadrul unei conferințe de presă susținute joi.

Elicopterul a ajuns până în zona Podului George Washington, apoi a virat spre sud și s-a prăbușit, au precizat oficialii.

Un bărbat din Băcioi a fost răpit în plină stradă. Suspectul, reținut de oamenii legii

Un bărbat de 44 de ani a fost reținut pentru 72 de ore, fiind suspectat de răpirea unei persoane în Băcioi, anunță Poliția Națională. Totul s-a întâmplat după ce trecătorii au comunicat oamenilor legii că persoana răpită a fost agresată și urcată forțat într-o mașină, care a plecat într-o direcție necunoscută.

În cadrul acțiunilor desfășurate, oamenii legii au stabilit că victima, un bărbat de 42 de ani, ar fi fost răpit de către fostul său angajator, la care acesta activa în gospodărie.

„Datorită intervenției prompte ale polițiștilor de la Botanica, acțiunile ilegale ale bănuitului au fost contracarate, iar la domiciliul său a fost depistat bărbatul răpit. În timpul audierilor, bănuitul a comunicat că a recurs la răpire pentru că victima îi datora o sumă de bani și urma să muncească din contul datoriei.

Daca va fi găsit vinovat, conform legislației în vigoare, persoana culpabilă de asemenea infracțiune riscă de la 3 la 6 ani de închisoare”, se arată în comunicatul Poliției Naționale.

Investiții noi în viitorul transport ecologic Made in Moldova. Se proiectează prima fabrică de troleibuze electrice de ultimă generație în apropiere de Chișinău

Moldova face un pas decisiv spre viitorul transportului ecologic. În apropiere de Chișinău se proiectează prima fabrică de troleibuze electrice de ultimă generație din țară. Cu o investiție de aproximativ 5 milioane de euro, compania InformBusiness demarează un proiect ambițios care va acoperi întregul ciclu de producție — de la proiectare și inginerie, până la asamblare finală. Noua fabrică se va întinde pe 20.000 m², va crea circa 100 de locuri de muncă și va produce până la 15 unități de transport electric pe lună, scrie invest.gov.md.

Încă de la înființare, în 1990, InformBusiness a evoluat de la dezvoltarea de software și microelectronică, la soluții complexe de transport electric. Momentul-cheie a fost anul 2000, când compania a început să răspundă nevoilor critice de mobilitate ale Chișinăului. De atunci, povestea InformBusiness s-a scris prin inovație și adaptare.

„Cea mai importantă realizare a companiei Informbusiness de la înființare până în prezent este transformarea sa într-un producător de transport electric. Acest pas strategic marchează o evoluție semnificativă de la activitățile inițiale ale companiei, poziționând-o astăzi ca un jucător relevant în dezvoltarea și asamblarea vehiculelor electrice destinate transportului public urban,” afirmă Vitalie Eșanu, fondatorul InformBusiness.

Un reper istoric important pentru industria autohtonă a fost obținerea primului cod VIN (Vehicle Identification Number) înregistrat oficial în Republica Moldova. Astfel, troleibuzul MD — proiectat și asamblat integral în țară — marchează începutul unei noi ere în producția internă de vehicule electrice, cu potențial de export pe piețele europene și nu numai.

Gama de produse InformBusiness include invertoare de tracțiune, sisteme avansate de management al bateriilor și echipamente electronice de control, dezvoltate pentru troleibuze, autobuze electrice și tramvaie. Toate aceste componente sunt dezvoltate și produse în Chișinău, într-un lanț complet integrat. Tehnologia companiei este deja utilizată în peste 170 de orașe din întreaga lume, de la București și Kiev până în metropole din Asia și America Latină.

Inovația continuă este nucleul strategiei companiei: troleibuze hibride autonome, care pot opera exclusiv pe baterii, se reîncarcă rapid din rețeaua urbană, iar vehiculele compacte sunt concepute special pentru trasee urbane scurte — ideal pentru orașe precum Soroca sau Ungheni. Aceste soluții nu doar că optimizează consumul de energie, dar și democratizează accesul la transport public ecologic.

Impactul economic se reflectă și în raportul calitate-preț competitiv al produselor: troleibuzele fabricate de InformBusiness sunt mai accesibile decât media pieței, fără compromisuri în ceea ce privește performanța sau fiabilitatea. Noua fabrică din Trușeni va permite extinderea capacității de producție, consolidând poziția companiei drept lider regional și actor influent în domeniul mobilității verzi.

În viitorul apropiat, compania își propune să adauge tramvaiele în portofoliu, consolidându-și rolul de pilon central în dezvoltarea industriei de transport ecologic din Moldova. Prin investiții strategice și soluții tehnologice de ultimă oră, InformBusiness contribuie activ la reducerea emisiilor de carbon și la promovarea unui model durabil de dezvoltare în Europa de Est.

Pe lângă impactul economic al companiei, fondatorul acesteia, Vitalie Eșanu, unul dintre pionierii industriei electronice din Moldova, se numără printre fondatorii Asociației Industriei Electronice din Moldova (ACEM). Cu un portofoliu de 32 de companii și instituții de învățământ, ACEM susține inovația și creșterea competitivității sectorului tehnologic autohton. În colaborare cu Agenția de Investiții din Moldova, asociația facilitează participarea membrilor la târguri și expoziții internaționale, amplificând vizibilitatea industriei moldovenești pe scena globală.

Fermierii moldoveni anunță o recoltă mai mică de mere pentru acest an
Articolul anterior
Contrabandă de aproape un milion de lei cu alcool și țigări din Ucraina
Articolul următor
Close menu