Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, în frunte cu ministrul Andrei Spînu, a venit cu reacții la protestul organizat de transportatori în PMAN, astăzi, 25 noiembrie.
,,Ca ministru responsabil de domeniul transporturilor, una dintre principalele mele preocupări este ca oamenii să beneficieze de servicii de transport sigur, comod și accesibil, iar prețul achitat pentru serviciile de transport să fie unul corect și care corespunde realităților actuale.
Din discuția despre tarife nu putem ignora nevoia ca transportatorii să investească mult mai serios în modernizarea autovehiculelor, așa cum prevede legea.
Respect dreptul transportatorilor de a protesta și îi asigur, ca și până acum, că rămân deschis la dialog pentru a găsi o soluție în interesul tuturor în ceea ce privește tarifele”, a declarat Andrei Spînu, transmite realitatea.md.
Totodată, Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a adus mai multe precizări și clarificări în urma acțiunilor grupului de transportatori, care solicită majorarea tarifelor la călătoriile cu transportul de pasageri.
„În urma mai multor întâlniri între viceprim-ministrul, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, secretarul de stat pe domeniul transportului, Mircea Păscăluță, și reprezentanții unor asociații din domeniul transportului rutier raional și interraional, transportatorii au prezentat solicitări de a dubla, chiar și de a tripla tariful aplicabil pentru călătoriile de pasageri – de la 1,37 lei/km la 1,85 lei/km. Spre exemplu, dacă la moment tariful Chișinău – Bălți este 80 MDL, ei doresc să fie 185. Un alt exemplu, Chișinău – Drochia acum este 109 MDL, solicitarea este să fie 245 MDL. Aceste solicitări nu sunt justificate”.
La momentul actual, tariful de bază este de 60 de bani/km/pasager pentru autovehiculele de categorie de confort clasa II și 70 de bani/km/pasager pentru autovehiculele de categoria de confort clasa I. Acest preț a fost stabilit la sfârșitul anului 2019, devenind aplicabil începând cu 2020. Din 2020, toți transportatorii au avut dreptul de a aplica un tarif de 70 de bani.
- Majorarea tarifului din 2019 (cu 14 bani – clasa II sau 30% și 22 de bani – clasa I sau 45%) a avut drept scop motivarea transportatorilor de a investi în parcul auto și de a asigura un nivel de siguranță și confort adecvat transportului de pasageri. În acest scop a fost instituită inclusiv obligativitatea de a trece procedura de clasificare de confort.
- În anul 2020, atunci când a început procedura de clasificare, din 2.600 de autovehicule, 2.074 au trecut procesul de clasificare, dintre care clasa I – 119 autovehicule, iar clasa II – 1.941 de vehicule.
- În anul 2021, avem doar 37 de unități, care corespund clasei I de confort. De remarcat faptul că doar 30% din numărul total de unități eligibile au trecut clasificarea, restul de 70% din autovehicule nici nu au fost prezente pentru clasificare, cu toate că această procedură este una obligatorie.
Aproape 80% din autobuzele antrenate în transportul de pasageri au o vârstă de peste 16 ani. Doar 3,2% din autovehiculele antrenate în transportul de pasageri au o vârstă de până la 10 ani. 45% din autovehicule, aproape jumătate din tot transportul de pasageri, au o vârstă de peste 20 de ani.