Dezvoltarea copilului la 10 – 12 luni

La această vârstă copilul este mult mai activ, uneori chiar oboseşti să tot fugi după el. Unii merg de-a buşelea, alţii vor cu îndârjire să meargă. Îi plac discuţiile şi chiar repetă unele cuvinte şi este încântat de cărţile ilustrate, jucării şi multe alte obiecte care îi provoacă interes.

separator

Mihail Stratulat

,
Asistent universitar,
dr. în medicină,
Departamentul pediatrie USMF „N. Testemiţeanu”

Hai să ne jucăm…

Acum ştie exact lucrurile care îi plac şi care nu îi plac cum ar fi: opune rezistenţă când îi schimbi scutecele sau vrea să facă unele lucruri care îi plac deşi îi interzici. În schimb se amuză când te joci cu el de-ascunselea (pune mânuţele la ochi, având impresia că se ascunde de tine) sau bate din palme când îi ceri asta, încearcă să imite ceea ce îi arăţi tu. Foloseşte unele obiecte cum ar fi pieptenele pentru a se pieptăna, dă jucăria când o ceri, vine la tine când îl strigi.

Vreau să merg…

Dezvoltarea motorică este foarte avansată, se rostogoleşte, merge de-a buşelea, se ţine de obiectele din jur pentru a se ridica în picioare şi a merge sau unii copii chiar încep să facă primii paşi.

Important să te asiguri că nu există obiecte periculoase pe care le poate ajunge: obiecte din sticlă, medicamente sau alte alimente contraindicate, soluţii de curăţat sau creme, parfumuri etc. Ai grijă să nu se lovească de mobila dură sau colţuroasă.

Abilităţi de comunicare

Începe să pronunţe unele cuvinte clar sau chiar dacă nu reuşeşte, înţelege multe dintre ele şi aprobă sau refuză, dând din cap sau pronunţând da, nu. Îi place muzica şi chiar îşi mişcă corpul în ritm de dans. Citeşte-i poveşti ilustrate pentru al ajuta să înţeleagă cuvintele şi să le înveţe mai uşor. Interesul pentru carte este de scurtă durată, de acea prezintă-i cărţi recomandate vârstei.

Nu te alarma, dacă nu pronunţă cuvinte, ci numai sunete ma-ma, ta-ta, da-da etc. Repetă-i cuvintele de mai multe ori, învaţă-l să cunoască părţile corpului său: nas, gură, picioare etc. Foloseşte propoziţii scurte gen: „Unde este mingea?”, „Unde este guriţa?”. Învaţă-l să facă unele acţiuni: „Dă mânuţa” etc.

Ce se află aici?…

Începe să caute prin dulapuri şi să scoată totul din ele. Poate să te deranjeze aranjatul hainelor de câteva ori pe zi, dar asta e plăcerea lui de a cunoaşte lucrurile, făcând dezordine.

Ador să mănânc singur…

Refuză cu înverşunare să fie hrănit de cineva, vrea să o facă singur, iar plăcerea de a pune mâna în mâncare este uimitoare. Poate mânca singur cu linguriţa, ce-i drept neîndemânatic sau mai uşor cu mânuţele, aruncă mâncarea pe jos sau cine ştie ce idei îi mai vin. Nu te descuraja, este obositor, dar se merită efortul pentru că învaţă să mănânce singur mai repede.

Şi acum vreau o tortă…

Iată că a venit şi marea sărbătoare – face un an… Agitaţie, musafiri, cadouri şi torta mea.

Text: Snejana Ţugui

Jocuri în ziua de Paște pe care copiii le vor adora

Dacă îți este greu să selectezi câteva activități pe care să le propui celor mici în perioada sărbătorilor pascale, îți venim în ajutor cu câteva jocuri de Paște pe care copiii le vor adora. Garantăm!

Vânătoarea de ouă este o activitate clasică cu ocazia Paștelui. Dacă ai posibilitatea să întreprinzi această activitate în curtea bunicilor cu atât mai bine, pentru cei mici să petreacă puțin timp în aer liber. Ascunde câteva ouă de plastic, goale pe interior. Fiecare ou va conține câte o hârtie pe care vei scrie indicii despre locul unde piticii vor descoperi următorul ou. Vânătoarea va duce la descoperirea unei comori. Poate fi o jucărie sau un alt premiu mult dorit. Asigură-te că fiecare copil implicat va primi câte un mic premiu pentru a evita dezamăgirea.

Cursa cu ouă de Paște

Fiecare copil primește câte o lingură de lemn, pentru a evita accidentele. Înainte de a da startul, marchează un traseu. Toți piticii vor parcurge traseul ținând în mână o lingură de lemn, în care au așezat câte un ou fiert. Cine ajunge primul la destinație a câștigat cursa.

CNAS a finanțat plata indemnizațiilor adresate familiilor cu copii în valoare de 20,46 milioane lei

Casa Națională de Asigurări Sociale (CNAS) informează că astăzi, 4 aprilie, a fost finanțată plata indemnizațiilor unice la naștere, indemnizațiilor pentru creșterea/îngrijirea copilului, indemnizațiilor pentru creșterea copiilor gemeni și indemnizațiilor paternale.

Valoarea totală a indemnizațiilor a atins suma de 20,46 milioane lei, transmite Știri.md.

Beneficiarii pot ridica banii după ce plățile sunt procesate prin serviciul guvernamental de plăți electronice (MPay).

Totodată, CNAS îndemnă părinții, după înregistrarea nașterii copilului la Agenția Servicii Publice, să deschidă un card social la orice bancă comercială din Republica Moldova, pentru a beneficia de indemnizații din orice colț al lumii.  

Pentru mai multe detalii, doritorii sunt îndemnați să telefoneze la Centrul de Apel al CNAS la numărul 022-257-777, alegând opțiunea necesară.

Părinții pot înscrie online copii în clasa întâi, începând cu 3 martie

Din data de 3 martie 2025, părinții pot depune online actele pentru înscrierea copiilor în clasa I pe platforma www.escoala.chisinau.md.

În clasa I se înscriu obligatoriu, fără probe de concurs, toți copiii din districtul școlar corespunzător, care au împlinit vârsta de 7 ani până la începutul anului de studii, inclusiv copiii cetățenilor Republicii Moldova din diasporă, cetățenilor Uniunii Europene, străinii, precum și copiii din familii refugiate.

Procedura de înscriere se va desfășura în două etape.

Etapă de înscriere în clasa I (3 martie – 30 aprilie 2025):

Aceasta presupune depunerea/ completarea/validarea cererilor a actelor de înscriere în clasa I a copiilor care împlinesc vârsta de 7 ani până la 01 septembrie 2025. Este obligatoriu ca viza de reședință a copilului să corespundă cu districtul școlar. Cererea de înscriere a copiilor în clasa I se va depune pe platforma www.escoala.chisinau.md și va fi completată cu următoarele documente:

– Buletinul de identitate al părintelui/reprezentantului legal al copilului;

– Certificatul de naștere al copilului;

– Certificatul de ședere temporară pentru copii cu statut de refugiat.

În acest an, în clasele cu profil arte și sport, înscrierea în clasa I poate avea loc în baza unor probe de aptitudini specifice profilului. Astfel, în perioada 02-08 mai 2025 se vor desfășura probele de aptitudini în instituțiile de învățămînt general care organizează clase cu profil.

Etapă de înscriere în clasa I (19 – 30 mai 2025):

În cadrul acesteia va avea loc depunerea/completarea/validarea actelor de înscriere:

-a copiilor din districtul școlar, care vor împlini vîrsta de 7 ani pînă la începutul anului școlar și n-au reușit să fie înscriși în prima etapă;

-a copiilor care vor împlini vîrsta de 7 ani în perioada 01 septembrie

– 31 decembrie 2025 din districtul școlar;

-a copiilor din alte districte școlare pe locurile rămase libere.

Totodată, în perioada 02-06 iunie 2025, se vor desfășura probele de aptitudini în instituțiile de învățămînt general care organizează clase cu profil pentru locurile rămase libere. Situațiile de excepție a copiilor care pe parcursul celor două etape nu au fost înscriși în clasa I, vor fi examinate de comisiile de școlarizare, în urma solicitării individuale a părinților, în perioada 20-30 august 2025, în limita locurilor rămase libere. Înscrierea copiilor în clasa I este gratuită!

Tina Kandelaki se căsătorește
Articolul anterior
Cum tratezi distonia neurovegetativă
Articolul următor
Close menu