Mâncăm peşte proaspăt sau congelat?

Peştele este un aliment valoros, însă este peştele congelat la fel de sănătos ca cel proaspăt sau stridiile un aliment afrodiziac? Ce să cunoşti despre consumul de peşte şi cum să îl alegi pe cel bun, iată câteva lămuriri:

separator

1. Peştele proaspăt – mai sănătos decât cel congelat?
Peştele de bună calitate, spun specialiştii, este potrivit inclusiv în stare îngheţată, întrucât peştele prins este de îndată congelat, iar peştele proaspăt are nevoie de condiţii adecvate de întreţinere ca să ajungă într-o unitate de comerţ. În acelaşi timp peştele proaspăt, nu rareori, este îngheţat şi apoi dezgheţat pentru vânzare.

caras

2. Consumul de peşte scade riscul de boli cardiovasculare?
Adevărat. Peştele consumat scade riscul de boli de inimă, accidente cardiovasculare, boli depresive, demenţă, cancer, este benefic în boli inflamatorii precum artrita reumatoidă. Consumul regulat de peşte scade riscul de boli cardiace fatale cu 36%.

3. Peştele este bogat în grăsimi sănătoase?
Peştele, spre deosebire de carnea de viţel, pui sau porc, conţine o cantitate mai mare de grăsimi sănătoase, importante pentru buna funcţionare a creierului, inimii, vaselor de sânge. Peștele este bogat în acizi grași Omega-3, mai ales cel gras: somon, hering, macrou, sardine.

4. Stridiile cresc libidoul?
Stridiile ca afrodiziac? Este un mit, întrucât, cel puțin, cercetătorii nu au găsit o legătură în acest sens. Teoretic, persoanele care au nivel foarte scăzut de oarecare nutrienți, cum ar fi seleniu, se pot simţi mai zglobii şi vioi după ce mănâncă mai multe stridii, dar această condiție este rară şi nedemonstrată.

5. Cât de des poţi mânca peşte?
Asociaţia Americană a Inimii recomandă consumul a cel puţin două porţii de peşte pe săptămână, inclusiv peşte gras bogat în acizi graşi Omega-3. O porţie prezintă 100g de peşte sau un pic mai mare decât palma unei femei.

6. Sushi – peștele crud poate fi garantat în ceea ce priveşte infestarea cu bacterii şi paraziţi?
Pentru fanii de sushi – veşti proaste. Produsele de mare crude prezintă un risc mai mare de toxiinfecţii alimentare decât cele gătite termic. „Sushi de calitate” – sună bine, dar este un termen de marketing, întrucât, chiar dacă peștele pentru sushi este congelat instantaneu şi se consideră că asta ar distruge paraziții, trebuie de ştiut că singura modalitate certă de a evita paraziții și bacteriile este prepararea termică a peştelui. Peștii pot fi purtători de tenie, parazit ce trăieşte în intestinul uman ani de zile, crescând de un metru şi cauzând dureri, pierdere în greutate, anemie. În schimb, dacă găteşti peştele, la 60 de grade Celsius sunt înlăturaţi orice paraziți.

nice-selection-of-sushi

7. Consumul de peşte îmbunătăţeşte memoria?
Peştele este alimentul creierului. Studiile au arătat că un consum de peşte copt sau fiert cel puţin o dată pe săptămână, pe termen lung, ajută la întreţinerea memoriei.

8. Peștele sălbatic are o cantitate mai mare de acizi grași omega-3 decât cel de crescătorie?
Fals, întrucât unii peşti, cum ar fi somon, macrou, hering, păstrăv, conţin acizi graşi omega-3 fie că sunt de crescătorie sau sălbatici. În acelaşi timp, mulţi peşti de crescătorie sunt hrăniţi cu produse pe bază de porumb, prin urmare vor conţine mai puţini acizi Omega-3.

9. Peştele – e normal să miroase ,,a peşte’’?
Produsele de mare ar trebui să miroase a peşte uşor sau chiar deloc. În cazul în care miros acru sau intens a peşte sunt mai degrabă trecute de prima vânzare. Peştele bun nu trebuie să aibă o consistenţă moale, dimpotrivă trebuie să fie viguros, hidratat şi elastic la palpare.

10. Femeile gravide pot mânca peşte?
Femeile însărcinate ar trebui să mănânce cel puţin 350 de grame de peşte pe săptămână, întrucât peștele este important pentru dezvoltarea creierului la bebeluş, iar cercetările arată că femeile care mănâncă peşte în sarcină nasc copii cu un coeficient de inteligenţă mai înalt. În acelaşi timp femeile însărcinate şi copiii pot consuma peşte scăzut în mercur, cum ar fi somon, anşoa, sardine, hering, macrou, păstrăv, plătică, cambula, crab, creveţi, calamar, langustă, scoici, somn, stridii.

652x450_115766-consumul-de-peste-in-sarcina-scade-riscul-de-anxietate-la-gravide

11. Este peştele o sursă bună de vitamine şi minerale?
Peştele este o sursă bună de proteine, vitamina D, B12, dar şi alte vitamine ale grupului B, zinc şi seleniu. Totodată carnea de peşte conţine fier, calciu şi alte microelemente în cantităţi mai mici.

12. De ce să eviţi peştele prăjit?
Peştele consumat copt sau fiert este sănătos. Alimentele prăjite, în general, sunt îmbibate cu multă grăsime fiind asociate cu risc crescut de boli cardiovasculare. În cadrul unui studiu participanţii consumând o porţie de peşte prăjit pe săptămână au prezentat un risc de insuficienţă cardiacă cu 48% mai înalt.

A început sezonul ciupercilor! ANSP vine cu recomandări

Agenția Națională pentru Sănătate Publică (ANSP) informează că pe parcursul primelor nouă luni ale anului 2022, au fost înregistrate 11 cazuri de intoxicații cu ciuperci cu afectarea a 14 persoane, dintre care 2 copii. De asemenea, pe parcursul anului 2021, au fost înregistrate 143 de cazuri de intoxicație cu ciuperci otrăvitoare cu afectarea a 180 de persoane, dintre care 41 au fost copii cu vârste de până la 17 ani.

Potrivit ANSP, cauzele principale care au generat apariția intoxicațiilor au fost colectarea independentă din locuri neautorizate, prepararea și consumul ciupercilor conservate în condiții casnice.

În vederea prevenirii cazurilor de intoxicaţii cu ciuperci, îndeosebi a formelor grave, ANSP recomandă respectarea următoarelor reguli:
# consumaţi doar ciupercile cumpărate în locuri autorizate;
# evitaţi procurarea ciupercilor de la persoanele neautorizate, care le comercializează în preajma traseelor auto;
# evitaţi recoltarea ciupercilor de pe terenurile care au fost tratate cu pesticide sau din preajma autostrăzilor;
# ciupercile bătrâne, degradate şi viermănoase nu trebuie să fie culese şi consumate, deoarece în ciupercile bătrâne se acumulează dejecţiile larvelor de insecte;
# nu păstați preparatele care conțin ciuperci mai mult de 24 de ore;
# consumați ciupercile comestibile în stare tânără, suficient de bine preparate termic (minim 30 minute);
# consultaţi o persoană competentă pentru recunoaşterea ciupercilor comestibile şi necomestibile şi pentru a exclude orice nesiguranţă pe care o aveţi atunci când le culegeţi.

Mergând la cules ciuperci, multe persoane se bazează pe cele mai „sigure” semne care, în opinia lor, îi ajută să identifice uşor o ciupercă otrăvitoare. Iată care sunt aceste teste FALSE de care NU trebuie să țineți cont niciodată:
# FALS: ciupercile atacate de către limacși sau de către insecte nu sunt toxice;
# FALS: schimbarea culorii unei secțiuni executate în corpul de fructificație al ciupercii poate indica toxicitatea ei;
# FALS: la contactul dintre o ciupercă otrăvitoare și un obiect de argint (de obicei un tacâm), aceasta din urmă se înnegrește;
# FALS: dacă se gătesc sau se țin ciupercile în oțet, acestea își pierd toxicitatea;
# FALS: prin aruncarea apei în care s-au ținut ori gătit ciupercile, se micșorează toxicitatea acestora;
# FALS: înnegrirea cepei sau a usturoiului în timpul fierberii ciupercilor indică toxicitatea;
# FALS: colorația vie a unei ciuperci indică toxicitatea ei.

Pentru a informa și sensibiliza populația despre pericolul consumului de ciuperci otrăvitoare și efectele asupra sănătății, despre măsurile de prevenire a intoxicațiilor cu ciuperci și despre primul ajutor în caz de intoxicație, ANSA organizează, în premieră, în perioada 3-9 octombrie, Săptămâna națională de prevenire a intoxicațiilor cu ciuperci.

Pe parcursul săptămânii vor fi realizate activități de informare și comunicare tematică, discuții publice, instruiri, mese rotunde, seminare de instruire.

ANSA retrage un lot de ouă din cauza unei bacterii. Consumatorii pot returna produsul

Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) a inițiat procedura de retragere din rețeaua de comerț și rechemare de la clienți a unui lot de ouă de găină. Cauza retragerii este depistarea prezenței Salmonella în fecalele găinilor ouătoare. 

ANSA a anunțat retragerea unui lot de ouă de găină din rețeaua de comerț. Persoanele care au procurat aceste ouă le pot returna

Lotul de ouă sunt de producție SRL „Aviton Agro” , codul 3MD TR 027, iar perioada de expirare este de la 18 octombrie 2022 până la 29 octombrie 2022.

Persoanele care au achiziționat produse din lotul dat sunt rugate să se abțină de a le consuma și sunt în drept să le returneze magazinului de unde au fost procurate. 

În conformitate cu legislația în vigoare, operatorii care comercializează produse neconforme sunt responsabili de retragerea acestora de pe piață și cooperează cu Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor privind acțiunile întreprinse pentru evitarea sau reducerea riscurilor prezentate de un produs alimentar introdus pe piață.  

Pentru informații suplimentare, ANSA îndeamnă oamenii să contacteze administrația SRL „Aviton Agro”, la numărul de telefon +373 029 147 895. 

3 diete dovedite științific. Care sunt regimurile alimentare care chiar funcționează

Deși așteaptă rezultate uimitoare, multe persoane ajung să fie dezamăgite la finalul unei curei de slăbire. Unele diete au la bază date științifice, altele mai mult promisiuni. Important este să și găsiți dieta care să vi se potrivească. Nutriționiștii nu recomandă pierderea bruscă în greutate, cu diete severe, ci mai degrabă adoptarea unei stil alimentar sănătos, care să dea rezultate pe termen lung.

Iată 3 diete sănătoase și eficiente, care au fost dovedite științific:

1. DIETA LOW CARB

Dieta cu conținut scăzut de carbohidrați este perfectă pentru persoanele care au nevoie să slăbească și care au probleme de sănătate. Este flexibilă, permițându-vă să vă ajustați aportul de carbohidrați în funcție de obiectivele impuse. Această dietă este bogată în legume, carne, pește, ouă, fructe, nuci și grăsimi, dar săracă în amidon, zaharuri și alimente procesate.

2. DIETA MEDITERANEANĂ

Dieta mediteraneană este o dietă pe care mulți nutritioniști o laudă, fiind extrem de apreciată. S-a dovedit că ajută la slăbit, dar e benefică și pentru santate. Dieta mediteraneană a fost bine studiată și e deosebit de eficientă pentru prevenirea bolilor de inimă.
Aceasta se bazează pe alimentele care erau consumate în mod obișnuit în regiunea mediteraneană în secolul al XX-lea și mai devreme.

Ca atare, include o mulțime de legume, fructe, pește, carne de pasăre, cereale integrale, leguminoase, produse lactate și ulei de măsline extravirgin.

3. DIETA PALEO

În prezent, este dieta Paleo este cea mai populară dietă din lume. Aceasta presupune să mănânci multe alimente neprelucrate – practic să te hrănești așa cum o făceau strămoșii nostri cu sute de ani în urmă.

sursa: www.digi-life.tv

Cum să discuţi cu copilul tău despre sex
Articolul anterior
Mai mulți moldoveni au căzut victimele unei grupări criminale care promitea angajare la muncă în Cehia
Articolul următor