Care ar fi cauza majorării costului pentru acest serviciu?
Costul asigurării obligatorii de răspundere civilă auto pentru taxi în municipiul Chișinău s-a majorat de la 1 august și a ajuns la 5014,8 lei pentru un automobil. Patronatul Transportatorilor Auto de Pasageri și Bagaje în Regim de Taxi (ATAT) precizează că aceasta este prima de referință aferentă asigurării obligatorii de răspundere civilă auto (AORCA) pentru taxi și a crescut cu peste 550 de lei de la ultima majorare din vara 2020, scrie unimedia.info. Iată ce se arată într-o postarea de pe pagina de Facebook a Patronatului respectiv.
„Şoferii și companiile de taxi achită mai mult pentru un serviciu de asigurare care nu s-a schimbat structural. Orice teoretician economic ne va spune că majorările de costuri ale unui serviciu, mai ales când se fac fără a adăuga valoare acestuia, sunt imputate practic întotdeauna clienților prin majorarea tarifelor serviciului. Aceasta se va întâmpla, inevitabil și cu regret, în scurt timp pentru serviciile de taxi – o activitate economică cu rentabilitate destul de mică. ATAT, în calitate de asociație patronală a operatorilor de transport de persoane în regim de taxi, ne arătăm consternați de această mărire, cu atât mai mult cât în ultimii 2 ani prețul RCA a ajuns să crească în total cu cca 1500 de lei (valoarea AORCA în 2019 pentru taxi în Chișinău a fost 3548,16 lei). Majorarea dată, total inoportună, are loc în contextul unei situații economice care în pandemie a lovit din greu veniturile taximetriștilor – companiile de taxi au activat aproape 14 luni sub pragul de rentabilitate, iar recuperarea veniturilor după relaxarea măsurilor restrictive practic nici nu a început, că ramura noastră s-a pomenit în față unor provocări suplimentare severe: exodul șoferilor în alte domenii economice, incl. în afara țării, costul ridicat al pieselor auto, planificare urbană eșuată – lipsă locuri de parcare/așteptare dedicate taxiurilor, trafic dificil și ambuteiaje care înseamnă consum mai mare de combustibil, iar în final șoferii pot prelua și efectua mai puține comenzi. Considerăm, de asemenea, că creșterea nu este motivată economic, iar părerea companiilor de taxi sau consultări din partea noastră ca și asociație patronală nu au fost solicitate.”
Pornind de la situația descrisă, Patronatul Transporturilor își exprimă dezacordul față de aceste reglementări care vor mări tarifele serviciilor de taxi.