Dezvoltarea copilului în primul an de viaţă trebuie urmărită atent. Nu numai cum creşte în greutate şi înălţime, dar și cum dobândește anumite aptitudini. Citeşte mai jos etapele de dezvoltare psihico- motorie normală a copilului în primele trei luni de viaţă. Desigur, fiecare copil are ritmul său de dezvoltare, iar în cazul copiilor prematuri se calculează vârsta corectată.
Mihail Stratulat
,
Asistent univ., dr. în medicină,
Catedra de neonatologie şi pediatrie FPM USMF „N. Testemiţeanu”
Etapele de dezvoltare în primele trei luni
Prima lună – contactul cu lumea înconjurătoare
- Auzul – este bine dezvoltat. Chiar din burtică aude, de aceea când se naşte, se recomandă să se aşeze pe burtica mamei, pentru că naşterea este un stres mare. În momentul când este pus pe burtică, el aude bătăile inimii mamei şi le recunoaşte, astfel se linişteşte. Recunoaşte vocea mamei, se întoarce spre sursa sunetului, îl deranjează zgomotele puternice.
- Văzul – acuitatea vizuală nu este dezvoltată bine, văd până la depărtarea de 20-30 cm. Mişcă ochii în toate direcţiile şi preferă combinaţiile de culori contrastante, cum ar fi: alb-negru. Pot fixa privirea pentru câteva secunde la surse de lumină, obiecte, persoane.
- Mirosul – simte mirosurile neplăcute şi recunoaşte mirosul laptelui matern.
- Gustul – face deosebire între dulce, sărat, acru şi amar.
- Motorica – strânge pumnii sau degetul mamei, mişcă haotic braţele şi încearcă să le ducă la guriţă. Dacă este pus pe burtică, încearcă să ridice capul şi umerii.
- Comunicarea
–
îşi manifestă dorinţele plângând
.
A doua lună – începe gânguritul!
- Începe a gânguri;
- Recunoaşte feţele şi zâmbeşte la auzul vocii mamei;
- Îşi ridică umerii şi capul pentru câteva momente;
- Apucă jucăria şi o ţine pentru puţin timp;
- Coordonează mişcările mânuţelor şi le duce la guriţă;
- Este impresionat de obiectele în mişcare;
- Îi place să fie ţinut în braţe.
A treia lună – hai să comunicăm!
- La trei luni deja copilul ridică capul şi toracele, atunci când stă culcat pe burtică;
- Desface pumnişorii şi încearcă să se agaţe de haine şi obiecte;
- Urmăreşte obiectele care se mişcă lent;
- Devine atent, comunicativ şi zâmbeşte – mişcările corpului şi mimica feţei devin mai expresive;
- Scoate sunete în mod diferit când îi este foame, are durere sau se plictiseşte.
Recomandări privind implicarea părinţilor în dezvoltarea copilului
- Poziţionează copilul pe burtică – pentru dezvoltarea grupelor de muşchi ce ajută la susţinerea capului;
- Fă-i masaj la degeţele – ajută copilul să deschidă pumnii;
- Propune-i jucării ca să încerce să le ţină;
- Arată-i jucării de culori aprinse, ca să fie tentat să le apuce şi să le studieze;
- Vorbeşte cu copilul.
Cea mai mare greşeală pe care o fac părinţii în aceste luni este înfăşatul pruncului!!!
Chiar din prima zi a bebeluşului, renunţaţi la gândul înfăşatului, mitul precum că „picoarele în formă de paranteză sau x”apar la copii neînfăşaţi – este greşit. Nu există nicio legătură între ele, picoarele deformate apar în cazul rahitismului – insuficienţă de vitamina D, necesară pentru mineralizarea ţesutului osos sau dacă genetic s-a transmis de la părinţi la copil.
Copilul în primele luni îşi cunoaşte corpul (dând din mânuţe şi picioruşe, la un moment dat, înţelege că sunt ale lui), apoi lumea înconjurătoare (cu mânuţele duce totul la guriţă) şi nu în ultimul rând îşi dezvoltă muşchii (învaţă să coordoneze mişcările). Încearcă să te înfăşori tu şi vezi cât timp vei rezista, cu siguranţă îţi va amorţi tot corpul.
Întreabă doctor@unica.md
Adresează o întrebare specialistului nostru, vei primi răspuns în cel mai scurt timp.